Maandag 26/10

Wie volgend jaar graag eens als toerist de Ronde van Italië wil volgen, iets wat wij u warm aanbevelen, zorgt best voor een paar militaire stafkaarten. In de tijd van Mussolini waren die vrij gedetailleerd. Amsterdam, Utrecht en Middelburg zijn nog vrij bekende Italiaanse steden, maar voor de rest is de zoekmachine van Google Maps een onmisbaar instrument.
...

Wie volgend jaar graag eens als toerist de Ronde van Italië wil volgen, iets wat wij u warm aanbevelen, zorgt best voor een paar militaire stafkaarten. In de tijd van Mussolini waren die vrij gedetailleerd. Amsterdam, Utrecht en Middelburg zijn nog vrij bekende Italiaanse steden, maar voor de rest is de zoekmachine van Google Maps een onmisbaar instrument. Cuneo, Terminillio, Bitonto, Cesenatico, Asolo, Pelo Terme, Aprica, Tonale ... waar mag dat in godsnaam allemaal liggen? En waar overnacht je daar? Zouden er veel hotels zijn in Bitonto of in Tonale? Waarom kunnen die ritten niet gewoon aankomen in Milaan of Turijn? Het schijnt dat al die negorijen iets te maken hebben met grote campionissimi uit de Italiaanse wielergeschiedenis, maar dat zou geen reden mogen zijn. De slottijdrit is gelukkig in Verona. Wat bij uw Scout prachtige herinneringen oproept aan de Giro van 1984, die wij voor de radio hebben gevolgd en die eveneens eindigde in Verona. En nog wel midden in de Arena, waar men des zomers kan genieten van de beste operavertoningen ter wereld. Daar hadden ze met planken en een soort vasttapijt een aankomststrook van een meter of honderd aangelegd. Sensationeel decor, met volle tribunes die voor elke Italiaan een ovatie in petto hadden. Behalve voor Roberto Visentini. Hij had tijdens de Ronde kritiek gegeven op Francesco Moser en Giuseppe Saronni, en werd dus als een landverrader beschouwd. Toen hij aankwam, schalde het 'Bufone, bufone' door dezelfde lucht waar in augustus de aria's van Verdi rondzweven. Het was de fameuze tijdrit waarin Francesco Moser en Laurent Fignon nog voor de eindzege moesten strijden. Fignon had in de op twee na laatste rit van Val Gardena naar Arabba de hele kluit er in de bergop af gereden, en begon met een dikke minuut voorsprong aan de slotchrono. Italianen zouden geen Italianen zijn als ze daar niets op hadden gevonden. Met name de helikopter van de RAI, die eerst pal achter Moser ging hangen en daarna schuin voor Fignon. Het scheelde weinig of de Fransman werd terug de Dolomieten in geblazen. Zodra Moser vertrok, vanuit Soava op een kilometer of veertig van Verona, werd aan de meet onophoudelijk zijn naam gescandeerd. Vijftig minuten later dook Cecco onder de inkompoort de Arena binnen, de helikopter van de RAI deed met een levensgevaarlijke duikvlucht hetzelfde, en joeg Moser over de streep en daarna dwars door de buitenmuur. Het gejuich van de tifosi tilde het hele amfitheater drie meter de lucht in. Een kwartier later sukkelde Fignon achterstevoren binnen en verloor slottijdrit én Giro, een stunt die hij vijf jaar later zou overdoen in de Tour. Er zijn mensen die nooit bijleren, intellectuelen in de eerste plaats. Als de aankomst volgend jaar weer in de Arena is, mogen alle voorgaande etappes rustig in een boerengat aankomen. Mis de apotheose niet, op 20 mei. Indien de zaken blijven lopen zoals ze lopen, komen er in 2018 twee Belgische stadions in aanmerking voor wedstrijden van de wereldbeker: de Bosuil en het Dudenpark. Van de Belg wordt gezegd dat hij met een baksteen in de maag is geboren, maar dat blijkt dan toch niet in het voetbal. Geen ploeg in dit land of ze heeft al een nieuw stadion aangekondigd. Maar de discussies over de locatie duren meestal twintig jaar, waarna men eens aan de financiering begint te denken. Daarna is het wachten op een buurtcomité dat twee jaar de tijd heeft om naar de Raad van State te trekken. Er komt dan vijf jaar later een advies van een staande magistraat, dat weer vier jaar nadien teniet wordt gedaan door een zittende. Beroepsprocedures nemen al snel vijftien jaar in beslag, en daarna moet het hele dossier terug naar de regionale regering, waar al lang een andere coalitie aan de macht is die een nieuw advies wenst in te winnen. Dan begint alles opnieuw. Het verst staat AA Gent, dat is al beginnen te bouwen. Een eerste steen is gelegd, waarschijnlijk ondertussen gestolen, de tweede zou in het seizoen 2017/18 worden besteld. Er steken ook al meerdere steunpalen in de grond, maar niemand weet nog precies waar. In Antwerpen zijn ze ook al ver gevorderd: er komt een nieuw stadion en noch Beerschot noch Antwerp noch Berchem willen erin spelen. Benieuwd wat er daar eerst zal zijn: dat stadion of de Lange Wapper. door koen meulenaereDe Bosuil en het Dudenpark