Maandag 03/10

Wij lezen in Het Belang van Limburg, de best geïnformeerde krant, toch zeker voor wat het nieuws uit Limburg betreft: ' Racing Genk heeft een nieuwe kluis. Die was nodig omdat de vorige brandkast geplunderd werd na de topper tegen Standard. De kersverse kluis weegt maar liefst 1500 kg, dat is exact zes keer meer dan de vorige die 300 kg woog. Net omdat ze zo zwaar is, staat ze voorlopig nog op het gelijkvloers en niet in de burelen op de derde verdieping. De sleutel van het lokaal ligt op de metalen archiefkast naast de kopieermachine. In het kader van een betere beveiliging van de Cristal Arena werd ook beslist om de cijfercombinatie van de kluis wat moeilijker te maken dan de vorige (1234). De nieuwe combinatie is nu 1235.'
...

Wij lezen in Het Belang van Limburg, de best geïnformeerde krant, toch zeker voor wat het nieuws uit Limburg betreft: ' Racing Genk heeft een nieuwe kluis. Die was nodig omdat de vorige brandkast geplunderd werd na de topper tegen Standard. De kersverse kluis weegt maar liefst 1500 kg, dat is exact zes keer meer dan de vorige die 300 kg woog. Net omdat ze zo zwaar is, staat ze voorlopig nog op het gelijkvloers en niet in de burelen op de derde verdieping. De sleutel van het lokaal ligt op de metalen archiefkast naast de kopieermachine. In het kader van een betere beveiliging van de Cristal Arena werd ook beslist om de cijfercombinatie van de kluis wat moeilijker te maken dan de vorige (1234). De nieuwe combinatie is nu 1235.' Manchester City heeft een onderzoek ingesteld naar de weigering van Carlos Tévez om in te vallen in de match op Bayern München. De club overweegt, wij verzinnen dit niet, hem een boete te geven van 2,3 miljoen euro. Dat is 92 miljoen frank. Voor dat bedrag zouden u en ik eens over ons hart wrijven en toch maar invallen tegen Bayern München, maar een Argentijnse spits is principiëler in die zaken. Wat ons brengt bij de vraag hoe hoog, de verhoudingen in acht genomen, een dergelijke boete zou zijn bij Anzji Machatsjkala. Sinds João Carlos en Mbark Boussoufa er in dit blad niet over konden zwijgen, spookt de Bugatti Veyron door onze gedachten. Elke speler krijgt er een van de voorzitter cadeau indien de heren boven op het afhalen van hun zware salarissen, een van hen verdient 20,5 miljoen euro per jaar, zich ook nog zouden verwaardigen om een prijs te pakken. Het hoeft niet eens een grote te zijn, met de Dagestan Cup is de voorzitter al content. Stelt geen hoge eisen, Soelejman Kerimov. Komt uit een eenvoudig dagdagelijks Dagestaans gezin, en verdiende een karig belegde boterham met de koop en vooral de verkoop van olie-, gas-, zilver-, goud- en petrochemiebedrijven. Daar kom je van rond, maar toch niet te zot doen op het eind van de maand. Dat ondervond Kerimov, ook nog voorzitter van de Russische Worstel Federatie, toen hij een zwaar auto-ongeluk had op de Promenade des Anglais in Nice, en een paar brandwonden moest laten verzorgen in Neder-Over-Heembeek. Duur! En niet terugbetaald door de ziekenkas. Als je dan geen spaarcent opzij hebt staan, kom je in de problemen. En toch nog veel aan liefdadigheid geven, het zijn altijd die het minst hebben die het meest wegschenken. Dat is in ons land overigens het principe van de vennootschapsbelasting. Een Bugatti Veyron kost anderhalf miljoen euro per stuk. Zestig miljoen frank. Voor een auto. Die zo snel rijdt dat je er gegarandeerd mee tegen een boom knalt, zeker als je moet uitwijken voor een onvoorzichtige kat die de weg oversteekt, bijvoorbeeld in de buurt van Balen. De Veyron Super Sport, de iets luxueuzere uitgave van de al bij al wat rudimentaire Veyron Gran Turismo, heeft ooit een topsnelheid gehaald van 431 kilometer per uur. Officieel gehomologeerd door de Duitse regering. Van nul tot honderd in twee seconden. Een motor van 8 liter en 16 cilinders. Verbruik: 78 liter per honderd kilometer, bij 'gemiddelde snelheid', whatever that might be. De Bugatti Veyron is door het onvolprezen BBC-programma Top Gear uitgeroepen tot de beste auto van het eerste decennium van deze eeuw. Ze hebben er ooit een van hun beruchte tests mee gedaan. Jeremy Clarkson vertrok vanuit Noord-Italië met de Veyron voor een rit naar Londen, terwijl James May en Richard Hammond dezelfde bestemming, weliswaar via een ander traject, door de lucht probeerden te bereiken met een Cessna 182. Moesten dan nog wel met de trein en de bus van het vliegveld naar het centrum van Londen. De Bugatti was er eerst. Al is het niet uitgesloten dat er met die reportages zo nu en dan een tikje vals wordt gespeeld. Niet dat ze zo ver zouden gaan om er geweerschoten onder te monteren, zoals op de VRT-nieuwsdienst gebruikelijk, maar soms is het met de geloofwaardigheid van de Top Gearstunts toch op het randje. Zo een Bugatti Veyron ontvangen dus al die spelers van Anzji Machatsjkala als extra premie. Als je er twintig ineens koopt, krijg je naar het schijnt korting. Bij Club Brugge kregen ze vroeger van Michel Van Maele als extra premie een notentaart. Ook met korting. door Koen Meulenaere"Verbruik: 78 liter bij gemiddelde snelheid"