Maandag 23/07

Nog een laatste keer de Tour? Vooruit dan maar. Team Sky pakt één en twee in het eindklassement en wint zes ritten. Radioshack heeft de zesde in de eindstand en wint de proloog. Heeft met Fränk Schleck bovendien een gedopeerde die uit koers wordt gezet en de ploegleider is uit schrik niet eens naar de Ronde durven te komen.
...

Nog een laatste keer de Tour? Vooruit dan maar. Team Sky pakt één en twee in het eindklassement en wint zes ritten. Radioshack heeft de zesde in de eindstand en wint de proloog. Heeft met Fränk Schleck bovendien een gedopeerde die uit koers wordt gezet en de ploegleider is uit schrik niet eens naar de Ronde durven te komen. Dan nu de vraag aan u, logisch denkende mens: wie wint het ploegenklassement? Het antwoord: Radioshack. En dat wenst dus ernstig te worden genomen. Geen beter dunk dan eigendunk, en dus mag onderstreept worden dat onze Competitiespecial van vorige week een juweeltje was. Eens te meer. De bijbel voor het hele seizoen. Jaja, wat nu weer? Stond er een fout in? Nee toch. De fotootjes van Gonzales en Hernandez verwisseld bij Charleroi? Speelde Junior eerst bij Marisol en dan pas bij Figueirense en niet omgekeerd? Tot oktober zijn er malcontenten die zelfs uw Scout toesissen dat onze Competitiespecial vol fouten stond. 'Noemt u er dan eens twee', is het standaardantwoord dat wij altijd geven. En dan komt die klager nooit verder dan één, bij zijn club. Verzuurde mensen dat er zijn. Maar goed, ons valt toch ook iets op. Vorig seizoen hebben wij hier aangestipt dat de ploegfoto van Cercle genomen was voor een rij reclamepanelen van uitgerekend Dexia, sponsor van de aartsvijand en de doodgraver van de Belgische staats- en gemeentefinanciën. Geprezen zij die leren van hun fouten, en in die discipline is Pol Van Den Driessche de voorbije maanden, enigszins gedwongen door de omstandigheden, een uitblinker geworden. En dus staat de kern van Cercle deze keer netjes geposteerd voor reclameborden van ADMB, een sponsor waarvan vermoedelijk niet iedereen weet wat hij verkoopt. Dus nog een tip, alweer volledig gratis, aan de vereniging en haar geldschieter: als je de tribune achter de ploegfoto toch over de hele breedte vol schildert met ADMB, zet er dan een paar keer tussen wat dat precies is. Die ploegfoto's gaan een heel seizoen mee, in honderdduizenden handen zullen we in een zeldzame bui van oplage-optimisme zeggen. Je zou dan toch verwachten dat het elftal poseert met reuzengroot de naam van de sponsor op de achtergrond. Daarvoor moet je geen marketing gestudeerd hebben. We gaan ze nu alle zestien in alfabetische volgorde af, wat is er te zien achter de poserende voetballers? Anderlecht: gras. Beerschot: 'Uitgang L-M.' Bergen: 'Veranda's Willems', dat is perfect. Cercle: ADMB, mits de net gevraagde toevoeging zou ook dat perfect zijn. Club: tribune zonder reclame. Charleroi: tribune zonder reclame. Racing Genk: over de halve breedte Coca-Cola Zero en over de andere halve breedte Euphony Rewarding People - als dat de bedoeling is: perfect, anders: half goed. AA Gent: ook de helft Coca-Cola en de helft Mercator Verzekeringen, dat is een twijfelgeval waarover ze bij de Volksdepositokas maar moeten oordelen. KV Kortrijk: bomen en de torso van Hein Vanhaezebrouck. Lierse: Jupiler, ook hier de vraag of dat de bedoeling was. Lokeren: de Orlanswall indachtig te veel om op te noemen maar niet Q-Team, waarvan overigens net als bij ADMB niet duidelijk is waarvoor het staat. KV Mechelen: in het midden KVM en in een rechts hoekje Telene, de laatste 't' is eraf gevallen, tien meter opschuiven en het was in orde geweest. OHL: tribune zonder reclame. Standard: bomen op de Académie. Waasland-Beveren: tribune zonder reclame. Zulte Waregem: 'Dakwerken Naessens', dat is de shirtsponsor wel niet maar wel de geldschieter-voorzitter, dus perfect. Namens de Vereniging van Sponsors en andere gulle dom-oren, eisen wij dat die posters volgend seizoen bij álle ploegen volledig in orde zijn. Dit jaar komen alleen Bergen en Zulte Waregem in aanmerking voor de Trofee George Kessler, de meester van de ploegfoto. Kessler kwam met een zeventig bladzijden tellend draaiboek naar de opnames. Hijzelf in het midden, dat was pagina één. Dan: alle anderen minutieus om hem heen opgesteld, in verhouding tot hun lengte en gewicht, hun belang in de ploeg, hun kleur van haar, hun religie, en de solvabiliteit van hun ouders. Met alles hield Kessler rekening. Tot er een foto ontstond die de perfectie niet benaderde maar bereikte, even symmetrisch als de tuinen van Versailles. Wie in de bijbel wil staan, moet zijn best doen. Tenzij hij farizeeër is. Of Sint-Jozef. DOOR KOEN MEULENAERE"De Trofee George Kessler"