Atlético Madrid speelt volgende week dinsdag zijn eerste luik van de kwartfinale van de Champions League, thuis tegen de stadsrivalen van Real. Toch ligt de focus van Los Colchoneros niet op het doorstomen in het kampioensbal, maar op het behalen van de derde plaats in de competitie. Die geeft immers recht op een ticket voor de poulefase van de Champions League en de daarbij horende jackpot. En dat is essentieel voor de club die elk jaar wil blijven groeien en zijn budget stelselmatig verhogen. Een en ander kadert in het project Atlético 2020. De club wil zich tegen 2020 internationaal - onder meer in China, India ...

Atlético Madrid speelt volgende week dinsdag zijn eerste luik van de kwartfinale van de Champions League, thuis tegen de stadsrivalen van Real. Toch ligt de focus van Los Colchoneros niet op het doorstomen in het kampioensbal, maar op het behalen van de derde plaats in de competitie. Die geeft immers recht op een ticket voor de poulefase van de Champions League en de daarbij horende jackpot. En dat is essentieel voor de club die elk jaar wil blijven groeien en zijn budget stelselmatig verhogen. Een en ander kadert in het project Atlético 2020. De club wil zich tegen 2020 internationaal - onder meer in China, India en de Verenigde Staten - in de markt zetten om zo extra inkomsten aan te boren. Dat de Chinese magnaat Wang Jianlin twintig procent van de aandelen van de Madrileense club kocht, was op dat vlak een strategische zet. Het was Jianlin die eiste dat hét gezicht van Atlético 2020 Diego Simeone zou worden. De Argentijnse succestrainer, wiens contract liep tot 2017, tekende onlangs dan ook bij tot 2020. Volgens voorzitter Enrique Cerezo straalt El Cholo de waarden uit die Atlético wil voorstaan: passie, inzet, nobelheid en moed. Simeone, die zelf bij de rood-witten voetbalde van 1994 tot 1997 en van 2003 tot 2005, heeft ook perfect begrepen waar het voetbal in het Vicente Calderónstadion om draait: intensief verdedigen en snedig counteren. Ook de supporters zijn - sinds zijn komst in december 2011 - als een blok voor de ex-speler gevallen. Dat er 5000 fans opdaagden toen hij werd voorgesteld als trainer, zegt genoeg. Nochtans had de beginnende coach toen nog niet zoveel bewezen: hij was in Argentinië kampioen geworden met Estudiantes de la Plata en met River Plate, en hij had het bescheiden Catania behoed voor degradatie in de Serie A. Maar sinds zijn komst won Atlético de Europa League, de Europese supercup, de Copa del Rey, de Spaanse titel en haalde het de finale van de Champions League. De successen zorgden ervoor dat een aantal spelers voor een pak geld verkocht konden worden. Denk maar aan Radamel Falcao (voor 57 miljoen euro naar AS Monaco), Filipe Luis (25 miljoen euro, Chelsea) en Diego Costa (40 miljoen euro, Chelsea). Het bestuur ziet in Simeone ook de ideale figuur om de verhuis naar het stadion La Peineta voor de supporters makkelijker verteerbaar te maken. La Peineta werd in 1994 geopend als atletiekstadion, maar toen Madrid drie keer naast de organisatie van de Olympische Spelen (in 2012, 2016 en 2020) greep, werd nagedacht over een nieuwe bestemming voor het sportcomplex. Zo werd Atlético in 2008 eigenaar van La Peineta. De capaciteit zal er - na de nodige verbouwingswerken - opgedreven worden tot een totaal van 68.000 à 72.000 toeschouwers, tegenover 55.000 in het Vicente Calderón. De toegangsweg naar het stadion zal genoemd worden naar Luis Aragonés, met acht trofeeën nog steeds de meest succesvolle trainer van Atlético aller tijden. Verwacht wordt dat Los Colchoneros vanaf 2017 in hun nieuwe thuisbasis zullen aantreden. DOOR STEVE VAN HERPESimeone moet de verhuis naar het nieuwe stadion makkelijker verteerbaar maken voor de fans.