‘Als je drie van de vijf seizoenen Europees voetbalt, heb je een compleet plaatje.’ Of waarom RC Genk zo graag de derde plaats wil.

Met een 0-1-overwinning op AA Gent en dankzij de 3-2-nederlaag van Standard op Anderlecht hees RC Genk zich naast Standard en maakt het weer volop kans op Europees voetbal. Imperatief noemt voorzitter Jos Vaessen het voor zijn club om dat te halen. RC Genk was in 1998 bekerwinnaar, in 1999 landskampioen, in 2000 weer bekerwinnaar en in 2002 weer landskampioen. Vier prijzen in vijf jaar. Inmiddels is het 2005 en dreigt Genk drie jaar na elkaar naast een prijs te pakken. Een Europese traditie van jaren is wat Anderlecht en Club Brugge voor hebben op zo goed als elke andere Belgische eersteklasser en dus ook Genk. Wil het met de grote twee concurreren, dan kan het dus maar beter zo snel mogelijk die constante in zijn prestaties leggen.

“Als we Europees voetbal halen, moet je twee zaken bekijken”, zegt Stephan Poelmans, commercieel directeur van Genk. “Je hebt de directe inkomsten uit de uitzendrechten, ticketverkoop, catering en merchandising, die bij ons erg belangrijk zijn, en je hebt indirect de uitstraling van je club, die naar grote sponsors toe kan veranderen. Dan komen er in vergelijking met Dexia en Fortis bij Brugge en Anderlecht naar ons ook misschien sponsors die zeggen : wij gaan in de boot met die clubs omdat we dan vier kansen op vijf hebben om Europa in te gaan. Voor dat soort sponsors is dat belangrijk.

“Wij zijn uiteraard tevreden met onze huidige sponsors, maar Europees voetbal biedt toch een extra troef om nieuwe aan te trekken. Nieuwe sponsors moeten Europees voetbal budget wise voor een stuk kunnen incalculeren. Terwijl je anders maar op een budget voor Belgische sponsoring draait, helpen bij Europees voetbal ook de budgetten van andere landen meedragen en dan gaat het bedrag omhoog. Als de grote twee in België aan 2 à 2,5 miljoen euro zitten qua sponsorbudget, moeten wij, ik zeg niet in diezelfde richting gaan, maar toch hopen te evolueren naar 1,5 à 2 miljoen euro qua shirtsponsoring. Dat moeten we de komende jaren ambiëren, maar onze belangrijkste ambitie moet zijn : een goeie, aangename, dynamische, jonge club blijven waar wat te beleven valt. In eerste instantie is dat imago belangrijk, de sportieve doelstellingen volgen dan wel. We zijn dit seizoen te veel in the picture geweest met gebakkelei en te weinig met extrasportieve of sportieve positieve dingen.”

Niet door imago alleen of door vijftienduizend tickets uit te delen in Limburg, zoals Genk deed in het kader van 125 jaar Belang van Limburg, is het dat Genk het gat met de grote twee dicht zal krijgen. Aan een imago bouwen en commerciële acties voeren, het mag dan ook geen doel op zich zijn, vindt Poelmans, “het moet sponsoring opleveren, maar die onderbouw verzorgen is wel belangrijk.”

Wendt Genk daartoe straks in navolging van Club Brugge ook de steven naar de Chinese markt ? Burgemeester JefGabriëls van Genk vertelde tijdens een bezoek aan China bij voetbalclub Sjenhua Sjanghai over de club in zijn eigen stad, maar dat RC Genk daarom met hen zou samenwerken, zoals links en rechts werd gezegd, is een brug te ver. Geheel uit de lucht komt de China-connectie evenwel niet gevallen, want contacten waren er wel al met het naar de voormalige olympische turnkampioen genoemde Li-Ning, een van China’s grootste sportmerken en op de markt aldaar groter dan Nike en Adidas. “Maar zij zijn nog niet klaar om in de Europese markt te stappen. Het voetbal stelt ginder blijkbaar niet veel voor, maar als je een Chinese vedette naar hier kunt halen en alles errond commercieel in de hand kan houden, valt er absoluut iets te rapen. Als die Chinezen in de molen beginnen te trappen, draait het snel. Ze zijn met genoeg ook, hé ( lachje).”

Maar ook elders hoopt Genk extra inkomsten te kunnen genereren. “Wat ook belangrijk is als financieel gegeven, is dat we de naam van ons stadion kunnen verkopen. Maar dat is dan wel een langetermijnverhaal : je moet zoiets voor vijf à tien, vijftien jaar kunnen doen om als sponsor je naam erin te krijgen bij de mensen.”

Wat dat betreft, onderhoudt Genk contacten met ADO Den Haag, dat een stadion laat bouwen en een studie liet maken over wat het een sponsor mag vragen om zijn naam aan het stadion te verbinden. “Schalke haalt tussen de 4 à 6 miljoen euro binnen op jaarbasis om zijn Auf Schalke vanaf volgend seizoen de Veltins Arena ( naar een biermerk, nvdr) te laten noemen. Bij Bayern wordt het stadion genoemd naar de Allianz-groep en dat loopt in de miljarden. We laten becijferen wat zoiets bij ons mag of kan kosten. Zo’n sponsor moet dan uiteraard ook mogelijkheden krijgen in het stadion, bijvoorbeeld een showroom.” Ford werd al eens gepolst. “Maar dat was toen niet het goede moment, want een paar maanden later begonnen de afslankingen daar. Maar vanaf nieuwjaar gaan ze drie nieuwe modellen maken in Genk.”

Op korte termijn, rekende Jos Vaessen, brengt een niet-kwalificatie mee dat Genk financieel niet rondkomt en spelers zal moeten verkopen. 500.000 euro loopt de club mis door niet in de finale van de beker te staan en 1 tot 2 miljoen euro netto-inkomsten door geen Uefacupvoetbal te spelen, rekende hij.

Daar is, zegt Stephan Poelmans, hij het niet helemaal mee eens. “Want ik zie het niet zo negatief. Het is niet zo dat je iets verliest, maar het is een surplus wat je niet gaat hebben. Je mist potentiële meerinkomsten die je meer armslag geven, maar het is niet zo dat het budget ineens 1 of 2 miljoen euro minder gaat zijn. Dat is overdreven. We hebben alleen allemaal die bekerwedstrijd tegen Germinal Beerschot opgeblazen alsof het de match van de eeuw betrof. Maar we mogen niet vergeten dat we de voorbije twee seizoenen niet in de kwart-, maar in de zestiende en de achtste finales al uitgeschakeld waren. Dus eigenlijk doen we het nu niet slechter, maar zelfs beter. Terwijl het door die uitschakeling lijkt alsof we naar tweede klasse gaan en iedereen thuis gaat blijven… Als je de verwachtingen hoog legt, kan je ook diep vallen. Maar je moet vooruit willen, natuurlijk, dat is ook waar.”

Want de aansluiting met Club Brugge en Anderlecht is waar Genk van droomt en daartoe heeft het ook naar sponsors toe op geregelde basis Europees voetbal nodig. “Als je drie van de vijf seizoenen Europees voetbalt, heb je een compleet plaatje.” Zoniet maakt Genk een pas op de plaats. “Je staat voor een beek en je zou erover willen springen, maar het gaat niet”, vat Poelmans de huidige situatie in een beeld.

Dat drempels overschrijden nochtans kan, bewijst PSV met zijn huidige Champions-Leaguecampagne : zeven jaar lang raakten de Nederlanders niet verder dan de eerste ronde, maar inmiddels zitten ze in de halve finale. Uitgerekend in een seizoen waarvoor Arjen Robben, Mateja Kezman, Ronald Waterreus, Kevin Hofland en Dennis Rommedahl van de hand werden gedaan en enpassant een tekort werd aangezuiverd van 15 miljoen euro. Evenveel als het budget van RC Genk nu.

Raoul De Groote

‘We hebben de bekerwedstrijd tegen Germinal Beerschot opgeblazen alsof het de match van de eeuw betrof.’

(Stephan Poelmans, commercieel directeur)

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content