Peter t'Kint
Peter t'Kint Redacteur bij Sport/Voetbalmagazine

Een nieuwe professionele commerciële structuur moet sponsors weer warm maken voor de Belgische voetbalbond en de Rode Duivels.

Een tikkeltje fier mocht voorzitter François De Keersmaecker donderdag een eerste succesje van 2007 aankondigen. Inbev verlengde namelijk zijn contract als sponsor van de voetbalbond met vier jaar : twee jaar vast en twee jaar met optie, die stilzwijgend kan worden gelicht. En er is nog goed nieuws. Dezelfde avond – een uur nadat hij met vakantie was vertrokken – stuurde Alain De Coster naar de juridische dienst van Coca-Cola het contract dat hij met de KBVB had onderhandeld, door voor de ultieme goedkeuring. Ook zij tekenen dus weldra bij volgens hetzelfde systeem : twee jaar vast, twee jaar met optie. Vorig najaar verlengden ook al Nike en Belgacom hun contract met de KBVB, al gaat dat laatste op 13 februari met mensen van de KBVB nog wel eens rond de tafel zitten om te praten over de samenwerking in de toekomst. Belgacom heeft een clausule dat de overeenkomst jaarlijks opzegbaar is. Nike engageerde zich tot het volgende WK in 2010, het niet halen van het komende EK is hier niet bepalend. Dat deed ook de RTL-groep, die twee gescheiden contracten met de voetbalbond lopen heeft : één waarmee het de uitzendrechten van de thuismatchen van de Rode Duivels binnenhaalt en een sponsoringcontract. Het eerste moet match per match onderhandeld worden nadat in mei een globaal bod door de bond werd afgewezen omdat het te laag lag, het laatste loopt tot 2010. Elk sponsorcontract is jaarlijks goed voor een bedrag van 300.000 euro, Germain Landsheere kan als penningmeester dus weer even ademhalen. Zijn 2006 was immers een annus horribilis met naast de gekende sportieve malheuren en het afhaken van sponsors als Dexia, Peugeot of Continental tijdens het najaar ook nog eens een extra kost door twee diefstallen uit opslagplaatsen waar de KBVB uitrustingen bewaarde in afwachting dat het nationaal centrum in Tubeke af is. De bond was niet verzekerd voor die diefstal omdat zoiets, dixit de penningmeester, moeilijk te doen was en dus moest Nike inderhaast overgaan tot een nieuwe productie.

Betere contracten

Graag had Landsheere, die voor eind dit seizoen een tekort op de balans verwacht van 2,5 miljoen euro, vandaag/ woensdag ook een nieuwe financiële partner van de KBVB in opvolging van Dexia gepresenteerd. Landsheere : “Dat was althans de bedoeling, deze vriendschappelijke wedstrijd tegen Tsjechië was een mooie gelegenheid.” Maar de tijd tussen het afhaken van de sponsor van Club Brugge enerzijds en het finaliseren van gesprekken met een opvolger anderzijds was te kort om nu al een wit konijn uit de hoed te toveren. Landsheere, een beetje zuur : “Een mooi onderdeel van die transactie had hier Tubeke geweest kunnen zijn. Daarvoor zijn twee financiële dossiers geopend, logischerwijze met Dexia. Nu zij geen sponsor meer zijn, is dat wel wat bitter, maar goed.” De bond onderhandelt wel met een paar kandidaten, allicht bereikt men met een van hen dit voorjaar nog een akkoord, ook al lijkt de weg tussen contact en contract als er geen sportieve resultaten zijn, steeds langer en lastiger. Je hoort dan ook bij de commerciële partners gewagen van “betere contracten”.

Sponsors als RTL, Nike, Coca-Cola, Belgacom of Inbev blijven de bond dus trouw, ondanks de mindere resultaten van het uithangbord, de nationale ploeg. Zij kijken dan ook verder dan het onmiddellijke resultaat. Of kijken verder dan de nationale ploeg. Nike heeft oog voor zijn doelgroep, de jeugd, en droomt er heimelijk van dat de jonge Duivels zich via het EK van volgende zomer plaatsen voor de Olympische Spelen. Drie anderen zijn sterk aanwezig in het clubvoetbal. Coca-Cola heeft deals met alle eersteklassers, uitgezonderd Westerlo. Inbev koppelde zijn huismerk Jupiler aan de eerste klasse en het Belgische voetbal drijft voor een groot deel op het tv-geld dat Belgacom in ons voetbal stopt om zijn digitaal platform van de grond te krijgen. Dat de nationale ploeg het nu minder goed doet, wordt door iedereen betreurt, maar het voetbal als sport blijft te belangrijk om te negeren.

Er zijn ook nieuwe namen, zij het nog niet als hoofdsponsor, die zich aan het voetbal binden. Zo volgde Kia – uit dezelfde groep als het zichzelf via het internationale voetbal promotende Hyundai maar in tegenstelling tot in Nederland hier apart geleid – Peugeot op als autosponsor. Niet alleen bij de bond, ook bij Lierse. De mouwen van de scheidsrechters zijn uitbesteed aan vastgoedmakelaar ERA. Dat had overigens heel wat voeten in de aarde. Toen het contract met Fulgor (huishoudelijke apparaten) niet werd verlengd, schoof de KBVB na zes maanden aarzelen en zoeken dit plekje door naar de Nationale Loterij, die naar een uitweg zocht om haar band met het voetbal te onderschrijven. Deze overheidsinstelling – die vanwege dat statuut jaarlijks hernieuwbare contracten tekent en geen overeenkomsten voor vier jaar – vond dat in het voetbal reclame maken voor het product Lotto onzin was, want dat deed de gelijknamige wielerploeg al. Dit was een alternatief dat na wat overtuigende argumenten (jeugd, rekrutering, belang van het individu) goed viel. Alleen verliep de financiering vrij chaotisch : de Nationale Loterij betaalt haar financiële bijdrage niet als sponsorgeld, maar als subsidiëring, en de vertragingen bij het uitbetalen daarvan botsten bij nogal wat mensen van de KBVB op ergernis en onbegrip. De komst van ERA vereenvoudigde op dat vlak een heleboel en de Nationale Loterij is nu partner in andere projecten.

250 tickets in de lade

De voorverkoop van het duel tegen Tsjechië, tiende op de FIFA-ranking en een aantrekkelijke tegenstander met spelers als Petr Cech (Chelsea), David Rozehnal (PSG, ex-Club Brugge), Tomas Rosicky (Arsenal) of Jan Koller (Monaco, ex-Anderlecht), kwam de voorbije weken niet van de grond. Gezien de slechte prestaties van de Rode Duivels vorig najaar niet geheel onverwacht. Kunnen sponsors dan nog wel op belangstelling rekenen van klanten voor wat zij hospi- tality noemen ? Ja, zo blijkt uit een rondvraag. Als ze er tenminste wat moeite voor doen, want binnen de KBVB is ook het verhaal bekend van een sponsor die 250 gratis tickets voor een interland ongebruikt in een bureaulade liet liggen. En dat pas de dag na de match ontdek- te …

De nieuwe contracten zijn wel iets meer à la carte onderhandeld. Zeker, qua prijs moeten de vijf hoofdsponsors allemaal hetzelfde afdokken. Maar elk kon een beetje zijn eigen wensen overbrengen. Zij verwachten stuk voor stuk veel van de nieuwe wind die straks door het bondsgebouw gaat waaien. Per 1 januari nam de marketingverantwoordelijke van de voetbalbond, Maxime Dendauw, immers ontslag. Hij deed het werk ruim drie jaar, maar koos ervoor als zelfstandige aan het werk te gaan. Na een leemte van ruim een maand werd vrijdag op het directiecomité het akkoord met zijn opvolger, Wilfried Delanghe, afgerond. De man draait al een tijdje mee in deze wereld, wordt geroemd om zijn commercieel instinct en zijn ideeën en was al betrokken bij de marketing van EURO 2000. De main sponsors vergaderen nu ongeveer om de zes weken met de KBVB om acties te bespreken, zij hopen dat Delanghe nieuwe impulsen kan geven aan het commercieel beleid van de bond. Want, daar zijn alle gesprekspartners het over eens, het mag soms sneller en directer.

PETER T’KINT

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content