Er was al heel wat te doen rond de kalender voor het F1-seizoen van 2012. Een van de problemen is dat Bernie Ecclestone volgend jaar niet minder dan twintig GP's wil. Een absoluut record is dat. Ook dit jaar hadden het er twintig moeten zijn. Maar de politieke onrust in Bahrein zorgde ervoor dat de seizoensopener werd geschrapt. Volgend jaar is Bahrein opnieuw gepland en komt het Amerikaanse Austin erbij. Voor de teams is dat logistiek heel zwaar en is het dus belangrijk dat de zogenaamde fly-ways, de races buiten het Europese continent, goed gepland w...

Er was al heel wat te doen rond de kalender voor het F1-seizoen van 2012. Een van de problemen is dat Bernie Ecclestone volgend jaar niet minder dan twintig GP's wil. Een absoluut record is dat. Ook dit jaar hadden het er twintig moeten zijn. Maar de politieke onrust in Bahrein zorgde ervoor dat de seizoensopener werd geschrapt. Volgend jaar is Bahrein opnieuw gepland en komt het Amerikaanse Austin erbij. Voor de teams is dat logistiek heel zwaar en is het dus belangrijk dat de zogenaamde fly-ways, de races buiten het Europese continent, goed gepland worden om die verplaatsingen zo economisch mogelijk in te vullen. Met de allereerste versie was zowat niemand het eens, zodat er een tweede en uiteindelijk een derde kwamen. Waarmee iedereen tevreden was. En toch zit de mot er opnieuw in. Tijdens het weekend in Singapore stuurde de FOTA, de vereniging van de teams, een brief naar Ecclestone en de FIA. Daarin ventileerden de teams hun ongenoegen over het feit dat ze niet gevraagd waren om de nieuwste kalender formeel goed te keuren. In de Concordeakkoorden staat immers dat zulks moet gebeuren zodra er meer dan zeventien races zijn en meer dan de helft ervan buiten Europa en de VS is gepland. Natuurlijk gaat het niet om de kalender zelf. Eric Boullier, de teambaas van Renault en voorzitter van de FOTA, zei immers al letterlijk dat die "goed" is. De teams willen gewoon een sterke partij in de paddock worden. Ze grepen de materie aan om zich nog eens te profileren. Alleen past dat niet in de plannen van Bernie Ecclestone. Nu de discussie over een vernieuwing van de Concordeakkoorden voor de deur staat (het nieuwe huwelijkscontract tussen alle bij de F1 betrokken partijen moet in 2014 ingaan), speelt hij alles heel strategisch. Omdat Bernie niets liever wil dan onenigheid tussen de teams zaaien. Komen ze verdeeld aan de onderhandelingstafel zitten, dan zijn ze zwakker. En gaan ze misschien met een kleiner deel van de koek lopen, als een verdeelsleutel voor de tv-gelden en andere commerciële inkomsten moet worden vastgelegd. "Als ze de kalender niet goed vinden, dat ze dan thuisblijven", zei hij. En ook: "Ze zouden blij moeten zijn dat ze niet aan de commerciële kant moeten denken, dat ik dat wel opknap. En dat er zo veel races zijn: anders waren ze werkloos." Waarna Ecclestone meteen ook de rol van de teams, toch zoals hij het ziet, omschreef: "De teams, die moeten ervoor zorgen dat ze een zo snel mogelijke auto op de startgrid zetten." Duidelijker kan een oorlogsverklaring niet zijn. En Bernie speelt het weer handig. Hij regelde voor de officiële F1-site een dubbelinterview met hemzelf en Red Bullbaas Christian Horner, die maar wat vereerd was met de uitnodiging. Toen de FOTA ter sprake kwam, zei Ecclestone: "Ik probeer daar zo weinig mogelijk aan te denken, aan dat clubje." Waarop Horner: "Tja, ik ben daar eigenlijk ook niet echt mee bezig." Meer moet dat niet zijn om wat spanning in de paddock te brengen. DOOR JO BOSSUYT