Voeding verbetert de prestatie niet. Je wint geen tijdrit omdat je méér koolhydraten eet. Je wordt geen Mister Olympia omdat je meer proteïneshakes drinkt. In beide gevallen word je er zonder sport zelfs dikker van. Toch speelt sportvoeding een sleutelrol, weliswaar indirect. Het verbetert de belastbaarheid van een sporter, hij kan harder trainen en daardoor beter presteren. En laat voeding nu net een topic zijn waar het laatste nog niets over gezegd of geschreven is.
...

Voeding verbetert de prestatie niet. Je wint geen tijdrit omdat je méér koolhydraten eet. Je wordt geen Mister Olympia omdat je meer proteïneshakes drinkt. In beide gevallen word je er zonder sport zelfs dikker van. Toch speelt sportvoeding een sleutelrol, weliswaar indirect. Het verbetert de belastbaarheid van een sporter, hij kan harder trainen en daardoor beter presteren. En laat voeding nu net een topic zijn waar het laatste nog niets over gezegd of geschreven is. Spoiler alert: if it sounds too good to be true, it probably is. Ook in sportvoeding. We worden zo verblind door alle dieethypes, supplementen, getuigenissen en beloften, dat sporters vaak de basis vergeten en zo hun gezondheid ondermijnen. Als COVID-19 ons één ding heeft geleerd is het dat een goede gezondheid de basis is voor immuniteit en snel herstel. In mijn sportvoedingsbegeleidingen start ik vanuit een food first approach, wat vaak neerkomt terug leren eten. Niet op een belerende manier, gewoon terug naar de basis. Veel sporters geven immers eerlijk toe de weg kwijt te zijn als het neerkomt op het vinden van voedingsinformatie. De food first approach vertrekt vanuit een evenwichtig voedingspatroon gebaseerd op gewone voeding - eten dat je in de supermarkt vindt. Whole foods (in het Nederlands bestaat er geen term die dit echt omvat) zijn meer dan enkel de som van hun nutriënten. We trachten de trainingsbehoeften zoveel mogelijk te dekken met gewone, evenwichtige voeding, zelfs tot een chocomelk na de training toe. Mijn sporters noemen zich dan ook Team Cécémel. Als de noden toenemen, kan je nagaan vlak voor, tijdens en na de training welke sportvoeding het beste aansluit bij de sporter. Hier komen mogelijk isotone dranken, recuperatieshakes en elektrolyten bij kijken. Pas in een volgende fase komen sportvoedingssupplementen zoals creatine of beta-alanine aan bod, als alle andere parameters optimaal werden ingesteld: voeding - training - herstel - slaap. Trainers binnen voetbal en wielrennen (zowel voor jeugd als volwassenen) kunnen tijdens de negende editie van de Dag van de Trainer van de Vlaamse Trainersschool een webinar over sportvoeding volgen. Deze bijscholing op zaterdag 5 december is voor het eerst volledig digitaal. Tijdens de webinars wil ik een antwoord bieden op veelgestelde vragen en geef ik praktische tips mee over hoe gezonde basisvoeding en sportvoeding te combineren met een woon-school-werk-sportleven. #dvdt2020