Sportief directeur François Vitali: ‘Op termijn moet 50 procent van de kern aan Cercle toebehoren’

© Belgaimage

François Vitali is de sportief directeur van Cercle Brugge, dat een moeilijke start kende en zaterdag de stadsderby speelt.

1 Cercle Brugge deed deze zomer niet minder dan 20 transfers. Vijftien spelers werden geleend, onder wie zes bij moederclub Monaco. Is dat niet de beste manier om weinig spelers te hebben die zich betrokken voelen bij de toekomst van de club?

‘We hebben toch wel vrij veel spelers in wiens contract een aankoopclausule is opgenomen, dat is toch een zeer redelijke manier van betrokkenheid. Bij zij die komen van Monaco staat die clausule niet in de overeenkomst, maar zij maken deel uit van de aandeelhoudersstructuur en hebben er alle belang bij om hier te presteren, om er serieus mee bezig te zijn. Dat is ook zo. Het was uiteraard niet de bedoeling om het aantal geleende spelers op te stapelen, maar we zijn er niet in geslaagd om iedereen die we wilden, ook te overtuigen. Het doel op de korte en middellange termijn is stabiliteit te krijgen, met minstens 50 procent van de kern die aan de club toebehoort.’

2 We zien drie doelmannen in uw kern, die eigenlijk alle drie nummer één zouden kunnen zijn. In volgorde zijn dat Loïc Badiashile (uitgeleend door Monaco), Guillaume Hubert (geleend bij Club Brugge) en Merveille Goblet (vrije transfer). Badiashile toonde al wat zwakkere momenten, maar lijkt het vertrouwen te hebben van de staf. Wordt hij beschermd door de aandeelhouder?

Badiashile wordt niet beschermd, tenzij door zijn prestaties. Wij denken dat hij het talent heeft om zich op het hoogste niveau door te zetten. Een nadeel is zijn leeftijd. Hij maakt nog fouten, maar dat is normaal. Het slechtste dat we nu zouden kunnen doen, zeker voor een doelman, is hem op de bank te zetten. Guillaume Hubert is er bij gekomen, niet alleen vanwege de gezondheidstoestand van Miguel ( Van Damme, die opnieuw vecht tegen kanker, nvdr), maar ook om Loïc tot het uiterste te drijven in zijn inspanningen.’

3 Kijken we even terug: van alle spelers die Monaco een jaar geleden uitleende aan Cercle lijken voorlopig alleen Paul Nardi (naar Lorient) en Irvin Cardona (bij Brest) een plaats te hebben gevonden op het hoogste niveau. De anderen vegeteren bij de reserven van Monaco. Is Cercle dan toch een platform waarop de aandeelhouder speculeert?

‘De lijn van de directie is nog steeds dezelfde en zal nog worden versterkt. De bedoeling van de aandeelhouder is hier getalenteerde spelers te ontwikkelen. Dit heeft niks te maken met speculatie. Iedereen is er zich bewust van dat België een fantastische plaats is omdat je hier voetbalt in het zevende kampioenschap van Europa, een brug naar het hoogste niveau. Dat is exact de manier waarop AS Monaco het ook wil gebruiken.’

4 Waaom is de omkadering rond uw ploeg zo uitgebreid?

‘Cercle Brugge is een gezellige en familiale club. De ontvangst is hier heel anders dan in de grote instellingen. Spelers verzeilen hier niet in de anonimiteit, want alles draait rond de ploeg. Er zijn haast evenveel mensen als spelers, en zij die in moeilijkheden zitten, zullen snel worden opgemerkt. We hebben een teammanager, een psycholoog, vrijwilligers, …’

5 AS Monaco nam Cercle over in 2017 en promoveerde met de club in 2018. Als we nu het seizoensbegin zien, vragen wij ons af of jullie niet afstevenen op een degradatie. Heeft het project in dat geval nog zin?

‘Die vraag wil ik liever niet horen. Het belangrijkste voor ons is presteren. Gezien onze kalender zal dat misschien nog niet zo snel gebeuren. In elk geval zullen we hier niet op tien minuten uit geraken. We mogen ook niet vergeten dat Cercle net moeilijke jaren heeft meegemaakt. Je mag de vroegere aandeelhouders niks kwalijk nemen, maar dit Cercle moet heropgebouwd worden en dat doe je niet in twee jaar. Manchester City en PSG zijn al een paar jaar geleden opgekocht en hebben nog steeds geen finale van de Champions League bereikt. Dat wil zeggen dat er geen mirakelrecept is.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content