Beeld jezelf eens in: je bent fanatiek fan van een voetbalclub en op een gegeven moment fuseert je club met een kleinere club en wordt er een nieuw management aangesteld. Binnen afzienbare tijd wordt het oude, vertrouwde logo van je club veranderd in een nietszeggend logo, dat ontworpen kan zijn door een marketingbureau dat geen feeling heeft met voetbal en voetbalfans. Ai, je bent op je ziel getrapt, maar met de borst vooruit moedig je nog je team aan. Vervolgens besluiten de club en de politie om het vak waarin je samen met je maten, fanatieke diehards, je club staat aan te moedigen, op te heffen en om te toveren tot het gastenvak. Je krijgt te horen dat je de club voortaan mag aanmoedigen vanuit een uithoek in het stadion, waar ooit het gastenvak was. In de tussentijd herken je jouw club niet meer, is er een waar vreemdelingenlegioen neergestreken, wordt er nauwelijks aandacht besteed aan het verleden van je club en lijkt het erop dat je als supporter braaf moet betalen en verder je bek moet houden.

Zo'n soort situatie deed zich tot augustus 2010 bij Sporting Lokeren voor. De club was ontwricht, had door het commercieel beleid van de voorbije jaren geen identiteit meer, voetbalde belabberd en joeg de fans uit het stadion. Totdat het toenmalige management besloot op te stappen en Sporting Lokeren daarbovenop een trainerswissel doorvoerde.

Terug naar de roots, was de boodschap. De aankopen waren louter Belgisch en buitenlandse spelers moesten verplicht Nederlands leren. In de tussentijd legde het nieuwe management, bestaande uit Marc Spinnael en Leen Ide, het oor bij de fanatieke fans te luister over wat er in de club moest veranderen.

De veranderingen kwamen er. Begin 2011 werden vriend en vijand verrast door opmerkelijk nieuws. Het nietszeggende marketinglogo werd door het bestuur en management overboord gegooid en het oude, vertrouwde logo werd in ere hersteld. Een zucht ging door Lokeren en met goede sportieve resultaten kreeg de club een nieuw elan.

Maar daar bleef het niet bij. De fanatieke fans werden helemaal gek toen het gerucht de kop opstak dat het management van Sporting Lokeren de politie en burgemeester zo ver had gekregen om de fanatieke fans hun vak terug te geven. Het uitvak zou verkleind en verplaatst worden en de fans mochten na jaren van afwezigheid weer plaatsnemen op hun oude thuis. De verbouwingen en aanpassingen zijn momenteel afgewerkt en in de match tegen Beerschot stonden we weer in 'onze kop'!

Geen wonder dat de fans dankbaar zijn tegenover het bestuur en management, en dan met name richting Leen Ide (die als stuwende kracht achter deze ontwikkeling wordt gezien en door Football Culture terecht tot Marketingvrouw van 2011 is bekroond). Mooi dat er ontwikkelingen zijn die teruggrijpen naar de roots van een club!

Vanaf nu staan we weer op onze plaats en kan het feest opnieuw beginnen!

Al uw reacties en sportgerelateerde zoekertjes zijn welkom

bij Sport/Voetbalmagazine, Raketstraat 50 bus 5, 1130 Brussel of via e-mail : sportmagazine@roularta.be.

De redactie behoudt zich het recht voor teksten in te korten of te

weigeren. De schrijver moet zijn naam en woonplaats vermelden.

Tom Goegebuur, Lokeren

Beeld jezelf eens in: je bent fanatiek fan van een voetbalclub en op een gegeven moment fuseert je club met een kleinere club en wordt er een nieuw management aangesteld. Binnen afzienbare tijd wordt het oude, vertrouwde logo van je club veranderd in een nietszeggend logo, dat ontworpen kan zijn door een marketingbureau dat geen feeling heeft met voetbal en voetbalfans. Ai, je bent op je ziel getrapt, maar met de borst vooruit moedig je nog je team aan. Vervolgens besluiten de club en de politie om het vak waarin je samen met je maten, fanatieke diehards, je club staat aan te moedigen, op te heffen en om te toveren tot het gastenvak. Je krijgt te horen dat je de club voortaan mag aanmoedigen vanuit een uithoek in het stadion, waar ooit het gastenvak was. In de tussentijd herken je jouw club niet meer, is er een waar vreemdelingenlegioen neergestreken, wordt er nauwelijks aandacht besteed aan het verleden van je club en lijkt het erop dat je als supporter braaf moet betalen en verder je bek moet houden. Zo'n soort situatie deed zich tot augustus 2010 bij Sporting Lokeren voor. De club was ontwricht, had door het commercieel beleid van de voorbije jaren geen identiteit meer, voetbalde belabberd en joeg de fans uit het stadion. Totdat het toenmalige management besloot op te stappen en Sporting Lokeren daarbovenop een trainerswissel doorvoerde. Terug naar de roots, was de boodschap. De aankopen waren louter Belgisch en buitenlandse spelers moesten verplicht Nederlands leren. In de tussentijd legde het nieuwe management, bestaande uit Marc Spinnael en Leen Ide, het oor bij de fanatieke fans te luister over wat er in de club moest veranderen. De veranderingen kwamen er. Begin 2011 werden vriend en vijand verrast door opmerkelijk nieuws. Het nietszeggende marketinglogo werd door het bestuur en management overboord gegooid en het oude, vertrouwde logo werd in ere hersteld. Een zucht ging door Lokeren en met goede sportieve resultaten kreeg de club een nieuw elan. Maar daar bleef het niet bij. De fanatieke fans werden helemaal gek toen het gerucht de kop opstak dat het management van Sporting Lokeren de politie en burgemeester zo ver had gekregen om de fanatieke fans hun vak terug te geven. Het uitvak zou verkleind en verplaatst worden en de fans mochten na jaren van afwezigheid weer plaatsnemen op hun oude thuis. De verbouwingen en aanpassingen zijn momenteel afgewerkt en in de match tegen Beerschot stonden we weer in 'onze kop'! Geen wonder dat de fans dankbaar zijn tegenover het bestuur en management, en dan met name richting Leen Ide (die als stuwende kracht achter deze ontwikkeling wordt gezien en door Football Culture terecht tot Marketingvrouw van 2011 is bekroond). Mooi dat er ontwikkelingen zijn die teruggrijpen naar de roots van een club! Vanaf nu staan we weer op onze plaats en kan het feest opnieuw beginnen! Al uw reacties en sportgerelateerde zoekertjes zijn welkom bij Sport/Voetbalmagazine, Raketstraat 50 bus 5, 1130 Brussel of via e-mail : sportmagazine@roularta.be. De redactie behoudt zich het recht voor teksten in te korten of te weigeren. De schrijver moet zijn naam en woonplaats vermelden.Tom Goegebuur, Lokeren