De competitieve gaming industrie is het laatste decennium wereldwijd exponentieel gegroeid, en draait intussen een omzet van vele miljarden. Esports 'profiteerde' de voorbije maanden ook van de coronapandemie, toen veel mensen in lockdown zaten en veel andere (echte) sportcompetities werden afgeschaft. De...

De competitieve gaming industrie is het laatste decennium wereldwijd exponentieel gegroeid, en draait intussen een omzet van vele miljarden. Esports 'profiteerde' de voorbije maanden ook van de coronapandemie, toen veel mensen in lockdown zaten en veel andere (echte) sportcompetities werden afgeschaft. De kijkcijfers voor esportscompetities stegen sinds maart met liefst vijftig procent. Dat succes gaat ook gepaard met een fenomeen die sporten als voetbal of tennis al langer kwelt: matchfixing, want ook op esportswedstrijden wordt massaal gegokt. De Esports Integrity Commission (ESIC) wordt naar eigen zeggen overstelpt met klachten over matchfixing en valsspelen in competities, elke dag krijgt ze er zo'n honderdtal binnen. Hoewel een deel ervan ongegrond is, heeft de commissie niet de middelen om al die beschuldigingen te onderzoeken. Toch behandelde de ESIC de jongste drie maanden al veertien grote matchfixingzaken. Volgens directeur Stephen Hanna is dat echter slechts het topje van de ijsberg en worden veel vervalste matchen nooit ontdekt. Vooral jongere spelers worden benaderd door matchfixers, die hen duizenden euro's aanbieden om opzettelijk te verliezen. Zij worden door de verschillende esportsbonden, toernooiorganisatoren en gameontwikkelaars ook onvoldoende ingelicht over de regels wat betreft gokken, ook op hun eigen wedstrijden. Bovendien is er geen overkoepelende esportsbond die de regels duidelijk vastlegt. Maar een rem op de enorme groei van de competitieve gaming industrie zal dat niet zijn.