FIFA en Pro Evolution Soccer (PES) zijn al jarenlang de twee groten op de markt van de footies. Net zoals dat gaat met aartsrivalen op de groene mat, hebben ook de twee elektronische toppers elk hun diehardfans. Hoewel FIFA, dat beschikt over de licenties van alle grote competities (Premier League, Serie A, Primera División ...) wereldwijd beter verkoopt - in België zelfs drie keer beter dan PES -, scoort PES beter bij de critici en de echte adepten van videogames. Een enquête onder de Belgische beloften op het jongste EK leerde dat een kleine meerderheid daar voor PES opteerde. Volgens Bart Cobbaert, productmanager van Electronic Arts (EA), de uitgever van FIFA, is dat een vorm van snobisme : "Het blijkt cool te zijn om PES te verkiezen, maar FIFA scoort beter in de verkoopcijfers. Vergelijk het met televisie. Iedereen zegt graag dat hij naar Canvas kijkt, maar stiekem verkiezen de meesten één of VTM."
...

FIFA en Pro Evolution Soccer (PES) zijn al jarenlang de twee groten op de markt van de footies. Net zoals dat gaat met aartsrivalen op de groene mat, hebben ook de twee elektronische toppers elk hun diehardfans. Hoewel FIFA, dat beschikt over de licenties van alle grote competities (Premier League, Serie A, Primera División ...) wereldwijd beter verkoopt - in België zelfs drie keer beter dan PES -, scoort PES beter bij de critici en de echte adepten van videogames. Een enquête onder de Belgische beloften op het jongste EK leerde dat een kleine meerderheid daar voor PES opteerde. Volgens Bart Cobbaert, productmanager van Electronic Arts (EA), de uitgever van FIFA, is dat een vorm van snobisme : "Het blijkt cool te zijn om PES te verkiezen, maar FIFA scoort beter in de verkoopcijfers. Vergelijk het met televisie. Iedereen zegt graag dat hij naar Canvas kijkt, maar stiekem verkiezen de meesten één of VTM." Beide games pakken dit jaar uit met een aantal nieuwigheden en worden steeds realistischer. Hoe de programmeurs daarin slagen, werd gedemonstreerd op een persconferentie in het Palau San Jordi in Barcelona, waar tijdens de Olympische Spelen van 1992 de turners te gast waren. In een van de vleugels van het gigantische gebouw werd een verkleinde versie van de EA-studios in Vancouver nagebouwd. Electronic Arts is weliswaar een Amerikaanse multinational met hoofdkwartier in Redwood, California, maar het nieuwe FIFA-spel werd ontworpen door EA Sport in Vancouver. EA Sport is het gespecialiseerde filiaal dat zich bezighoudt met de sportgames van de groep, zoals NHL, NBA Live, Madden, Tiger Woods en dus ook FIFA. Het huisvest tevens de studio's die gewijd zijn aan de zogenaamde motion capture. Wat motion capture precies inhoudt, wordt op de conferentie van EA uitgebreid getoond. In de huidige generatie van videogames wordt de virtuele wereld meer en meer een kloon van de echte wereld. Het capteren van de beweging, want daar gaat het om, is een techniek om reële bewegingen om te zetten naar een virtueel universum. Twee profvoetballers, de Zwitser Tranquillo Barnetta van Bayer Leverkusen, en Andreas Ivanschitz (Panathinaikos en kapitein van het Oostenrijks elftal), verschijnen in een outfit die bedekt is met receptoren. Op een synthetisch tapijt voeren ze een aantal acties uit : een controle gevolgd door een pass, een volley, een kopbal, een een-tegen-eensituatie enzovoort. De skills van de twee reële voetballers worden meteen gevat in videogamevorm en dankzij 54 camera's weergegeven op een reuzenscherm. De camera's (elk ter waarde van 15.000 euro) zijn zo geplaatst dat ze perfect de hele ruimte van de studio bestrijken. Met extreme precisie kunnen ze, dankzij de strategisch geplaatste receptoren, de kleinste beweging van de twee spelers capteren. Barnetta krijgt ook een aantal minuscule receptoren op zijn gezicht voor de facial motion capture. Deze vrij nieuwe technologie slaagt erin om met een hoge resolutie nog meer details zoals het trillen van een lip of het bewegen van een ooglid weer te geven. Na Barnetta en Ivanschitz daagt een echte grote op. Wie zou dat in Barcelona anders kunnen zijn dan Ronaldinho ? De pers heeft strikte richtlijnen meegekregen : de ster van Barça is daar om te praten over zijn passie voor videogames, niet voor vragen over zijn privéleven of de club. Hoewel breed glimlachend als altijd, zijn de antwoorden van de Braziliaan duidelijk voorgekauwd : "FIFA evolueert elk jaar. De bewegingen zijn steeds beter geworden. Het is een beetje vreemd me te vergelijken met mijn personage in de game, maar het is wel leuk." Dat videogames een steeds grotere plaats innemen in de vrijetijdsbesteding van jongeren, ziet Ronaldinho niet als een gevaar, integendeel : "Ik denk dat ze door een voetbalgame net aangespoord worden om zelf te spelen. Door bepaalde bewegingen uit te voeren op hun console zullen ze zin krijgen om die in het echt na te bootsen, om echt op de bal te trappen. Het echte voetbal zal over de hele wereld steeds het populairst blijven. Daar veranderen de ontwikkelingen van de videogames niets aan." Zowel FIFA 08 als PES 2008 hebben hard gewerkt om hun sterke punten nog te verbeteren en hun zwakke punten weg te werken. Daardoor evolueren de twee games meer naar mekaar toe. Het verschil is kleiner geworden, al blijven vele specialisten een uitgesproken voorkeur hebben. De grote troef van FIFA is de licentie van de verschillende kampioenschappen, waardoor je kunt spelen met de "echte" ploegen en in de huid kunt kruipen van de "echte" spelers. Ook het decor is levensecht : de verschillende stadions zijn tot in detail nagebootst. Zelfs de gezangen van de sup- portersclans worden realistisch weergegeven. Electronic Arts pakt hier graag mee uit. Franchise manager Romain Rossi verliet zijn post op de marketingafdeling van de "echte" FIFA om zich op de virtuele wereld van de videogames te storten. Hij getuigt : "Ik ben zelf een groot voetballiefhebber. Je zou denken dat het verschil tussen game en werkelijkheid groot is, maar ik stel vast dat dat minder en minder zo is. Met het spel FIFA proberen we onze passie voor voetbal zo veel mogelijk over te dragen. Ikzelf ben altijd supporter geweest van Olympique Marseille. Wanneer ik speel, vind ik dus graag de sfeer terug van het stadion en de supporters van l'OM. Met FIFA is dat mogelijk." In het verleden schortte het bij FIFA nogal eens aan goede game play, een populair woord waarmee men de vlotte speelbaarheid bedoelt. In de nieuwe versie is daaraan gewerkt. Je kan eenvoudiger de spelers kiezen waarmee je wil spelen, en de manuele passing verhoogt de intuïtieve kant van het spel. De ontwerpers hebben ook gepoogd om het spel realistischer te maken. De tijd van schoten die altijd binnen het kader zijn, is voorbij. De combinatie van kracht, effect, positie en de vaardigheden van een speler, bepalen of een schot doel treft of niet. Ben je na een dribbel uit evenwicht en schiet je toch op doel, dan is de kans groot dat de bal in de tribune vliegt. Een nieuwe spelmodus in FIFA 08 is de "Be A Pro". In deze speloptie neem je één positie voor je rekening. Om het overzichtelijk te houden zullen zowel je eigen speler als de bal voortdurend in beeld zijn. Het is een eerste stap op weg naar het uiteindelijke doel van Electronic Arts : met elf tegen elf online spelen. Maar het kan ook eenvoudiger : wanneer zoonlief het op de Wii wil opnemen tegen opa, dan kan die laatste als hij dat wil de basics van het spel (passen, schieten, tackelen) bedienen met twee knoppen, terwijl het programma de rest doet. Pro Evolution Soccer, de aartsrivaal van FIFA, kan bogen op een vloeiende game play, maar in het verleden schoten de graphics, de vormgeving zeg maar, eerder tekort. Van een next generation game verwacht de gebruiker natuurlijk dat het er mooi uitziet en dus heeft uitgever Konami zijn best gedaan om de graphics te verbeteren. De animaties zijn serieus onder handen genomen en de gezichtsanimaties, die al behoorlijk waren, zijn er nog op vooruitgegaan. Dat past mooi in de bedoeling van Konami om meer dramatiek en emotie in de game te leggen. In PES 2008 acteren de spelers even goed als een Hollywoodacteur. Smekende blikken naar de scheids, een vermanend vingertje, de vermoorde onschuld, het zit er allemaal in. Een speler die een kort opzittende tegenstander wegduwt, keepers die moeilijke ballen wegstoten in plaats van ze te klemmen, dat alles draagt bij tot het hyperrealisme van PES. En de schwalbe natuurlijk. Je kijkt even raar op wanneer de scheids penalty fluit nadat een speler overduidelijk een schaamteloze duik maakte. Maar dat kan in het echte spelletje ook gebeuren. Qua game play stond PES al sterk. Door de invoering van Teamvision wordt de artificiële intelligentie (AI) van het spel nog verhoogd. Teamvision is een systeem dat verandert volgens de individuele speelstijl van spelers. Hierdoor worden nieuwe mogelijkheden gecreëerd voor aanvallen en counters. Het lijkt daardoor allemaal nog wat echter : de ruimtes verkleinen omdat de tegenstanders meer druk zetten en de gaten snel dichtlopen. Een verdediging ontwrichten wordt moeilijker en vereist meer skills, iets wat de PES-spelers zeker zal bevallen. Het schieten op doel is dan weer net iets gemakkelijker geworden. Een nieuwe feature bij PES 2008 is de mogelijkheid om een eigen speler te creëren, die kan evolueren en vorderingen maken. Als je een beetje handig bent (en ijdel), kun je een virtuele kloon van jezelf aanmaken. Je alter ego op de virtuele mat een duel laten uitvechten met de besten ter wereld, je hoeft er voortaan geen Ronaldinho meer voor te zijn. S Door Peter Mangelschots