Met vijf overwinningen in zes klassementsproeven nam Zdenek Stybar dezelfde vliegende start als Niels Albert vorig veldritseizoen. Als de vergelijking zich doortrekt, zal de Tsjech vanaf nu een terugval kennen en was de Koppenbergcross daar al de voorbode van. Maar drievoudig wereldkampioen Erwin Vervecken gelooft niet in een herhaling van dit scenario. "Niels en Zdenek zijn twee verschillende types. Stybar heeft veel meer body dan de frêle gebouwde Albert. Bovendien heeft...

Met vijf overwinningen in zes klassementsproeven nam Zdenek Stybar dezelfde vliegende start als Niels Albert vorig veldritseizoen. Als de vergelijking zich doortrekt, zal de Tsjech vanaf nu een terugval kennen en was de Koppenbergcross daar al de voorbode van. Maar drievoudig wereldkampioen Erwin Vervecken gelooft niet in een herhaling van dit scenario. "Niels en Zdenek zijn twee verschillende types. Stybar heeft veel meer body dan de frêle gebouwde Albert. Bovendien heeft hij vaak pas op het einde van een wedstrijd het verschil gemaakt, terwijl Albert vorig jaar vaak vanaf de tweede ronde alleen vooruit reed en zo meer met zijn krachten woekerde." Op de Koppenberg werd Stybar op ruim twee minuten gereden door Sven Nys, die zondag op een gelijkaardig parcours ook een demonstratie gaf in de nationale cross van Ronse. Toch is het de wereldkampioen die de te kloppen man blijft volgens Vervecken: "Stybar is goed op weg om de wereldbeker, de GvA-trofee en de Superprestige te winnen. Op de Koppenberg zag je al snel dat hij een slechte dag had. Toch werd hij nog vierde. Op moeilijke momenten je puntenverlies beperken: zo win je een klassement." Wordt het zo dan toch een monotoon seizoen? "Nee hoor", tempert Vervecken. "Ik verwacht de komende weken een heel mooie strijd tussen de grote drie. Ik denk dat Nys vanaf nu nadrukkelijker zal meespelen in alle crossen. In oktober heeft hij een tol voor zijn zware mountainbikecampagne betaald. Op je 34e duurt het ook wat langer eer je de topvorm te pakken krijgt. En door de weersomstandigheden krijgt hij nu pas de zware ondergrond die hem het best ligt." De Koppenbergcross bijvoorbeeld (gemiddelde: nog geen 19 km/u) viel in niets te vergelijken met de hogesnelheidsraces van oktober, waar doorgaans boven de 27 km/u werd gereden. "In die F1-crossen moet je constant zitten wringen om je positie te verdedigen", aldus Vervecken. "Ik merkte dat Nys daar niet goed meer in was. Zijn rijstijl was minder agressief dan de vorige jaren, hij gaf me soms een gelaten indruk. Hij had moeite met tempowisselingen, wat hij vroeger net heel goed kon. Dat was ook deels een mentale kwestie. Maar op zijn Koppenberg heeft hij veel vertrouwen getankt." Ook Albert zal zeker nog zijn crossen winnen. "Niels moet het zoals Stybar ook vooral hebben van snelle wedstrijden", weet Vervecken. "Hij had het nadeel dat hij geblesseerd was toen zijn favoriete omlopen aan de beurt waren. Ik verwacht dan ook niet dat er nu meteen een periode zal komen waarin Niels alles wint zoals begin vorig seizoen. Hij moet hopen dat de ondergrond straks in de kerstperiode hard bevroren komt te liggen." door benedict vanclooster