Het Swarovskiatelier werd al in 1895 opgericht in Tirol. Het Oostenrijkse bedrijf is intussen uitgegroeid tot een heuse multinational met 28.000 werknemers, verspreid over 42 landen. De Oostenrijkers houden minutieus vast aan hun bedrijfsgeheimen en raakten vooral bekend dankzij hun fantasierijke juwelen en een aantal indrukwekkende adelbrieven uit de modewereld.
...

Het Swarovskiatelier werd al in 1895 opgericht in Tirol. Het Oostenrijkse bedrijf is intussen uitgegroeid tot een heuse multinational met 28.000 werknemers, verspreid over 42 landen. De Oostenrijkers houden minutieus vast aan hun bedrijfsgeheimen en raakten vooral bekend dankzij hun fantasierijke juwelen en een aantal indrukwekkende adelbrieven uit de modewereld. Met klanten zoals D&G, Chanel, Louis Vuitton, Boss en tal van andere grote merken kan het niet anders dan dat je wat betekent in de modebusiness. Maar Swarovski zet nu meer dan ooit in op de productie van eigen modestukken. Denk maar aan de vele decoratiestukken, juwelen en sinds 2009 dus ook polshorloges met Zwitserse automatische kwartsbewegingen. De eerste collecties waren logischerwijs op de vrouwelijke liefhebbers van het merk gericht, maar nu acht Swarovski de tijd rijp voor een eerste mannencollectie. Het minste dat we over die collectie kunnen zeggen, is dat ze haar doel niet mist. Gezien de relatief goedkope prijsklasse (minder dan 1000 euro) - en de afwerking en het weinig creatieve design die daar meestal mee gepaard gaan - mogen we wel zeggen dat de eerste Swarovskihorloges voor mannen indruk maken qua afwerking en design. Het ziet er allemaal erg hedendaags uit, de modellen zijn groot (respectievelijke 44, 43 en 42 mm) zoals tegenwoordig wordt verwacht. Ze beschikken bovendien over een horlogekast die zo goed sluit dat je er makkelijk mee op het strand kunt rondlopen zonder te moeten vrezen dat je terugkeert met een horloge vol zand. De Octea Abyssal, het meest sportieve model van de hele collectie, heeft een automatische beweging en is waterdicht tot op 200 meter diepte. De technische kennis wat het verwerken en bewerken van kristal betreft, komt de Swarovskidesigners goed van pas en dat zien we dan ook terug in de horlogering die uit een volledig zwart keramisch blok bestaat. De zwaan die het Swarovskihuis sinds het begin van de jaren negentig kenmerkt, is terug te vinden op de rug van de horlogekast, in reliëf dan nog. De Piazza Grande is net dat tikkeltje meer stadshorloge, maar doet net zo goed een beroep op het zwarte keramiek, zowel voor de horlogering als voor enkele details op de wijzerplaat. Van de Piazza Grande is er een kwartsversie met een met goud bedekte horlogekast. Er zijn negen verschillende versies, gaande van een versie met marineblauwe wijzerplaat over een zwarte versie tot een zilveren versie met zonmotief. Elke versie heeft ook nog verschillende horlogebandjes, zowel kalfslederen als metalen. In dit geval is de zwaan die op de rug staat gegraveerd er eentje in het goud. Er is ook een automatische versie van de Piazza Grande. Die oogt wat soberder maar is wel tot in het kleinste detail perfect uitgewerkt. De rotor is zichtbaar dankzij het doorzichtige saffierglas en die rotor is dan ook nog versierd met een 'Côtés de Genève'-motief. Dat motief krijgen alleen de beste producten uit de horlogewereld mee dus dat betekent wel wat. DOOR PATRICK DELAROCHE