Een trainer van de Vlaams-Brabantse provinciale voetbalclub FC Melsbroek die groot afgebeeld staat in een Australisch magazine. Het is echt gebeurd. 'Ik wist van niets, tot iemand in Australië die foto toevallig opmerkte. Ik sta coachend langs de lijn, terwijl er achter mij een vliegtuig opstijgt. Het hoorde binnen een reeks van meest bizarre voetballocaties ter wereld. Die foto heeft hier lang opgehangen in onze clubkantine', vertelt de trainer in casu, Gino Schepens.
...

Een trainer van de Vlaams-Brabantse provinciale voetbalclub FC Melsbroek die groot afgebeeld staat in een Australisch magazine. Het is echt gebeurd. 'Ik wist van niets, tot iemand in Australië die foto toevallig opmerkte. Ik sta coachend langs de lijn, terwijl er achter mij een vliegtuig opstijgt. Het hoorde binnen een reeks van meest bizarre voetballocaties ter wereld. Die foto heeft hier lang opgehangen in onze clubkantine', vertelt de trainer in casu, Gino Schepens. De terreinen van FC Melsbroek liggen vlak naast de tarmac van de luchthaven van Zaventem - het officiële adres van de club is Vliegveld 118b. Vliegtuigen denderen voortdurend langs terwijl op het gras de bal rolt. Lange tijd stonden er zelfs enkele toestellen geparkeerd naast het veld, een surreëel zicht. 'Onze tegenstanders beweren soms dat het hier heel moeilijk voetballen is voor hen, omdat ze afgeleid zijn wanneer er weer eens een vliegtuig passeert. Als je in Melsbroek bent opgegroeid, is daar niets speciaals aan, ik hoor dat geluid niet eens meer', aldus Schepens, nu 49 jaar, maar als sinds zijn zevende verbonden aan FC Melsbroek. Sinds dertien jaar is hij trainer van de eerste ploeg. De geparkeerde vliegtuigen werden weggehaald op verzoek van Guy Verhofstadt toen die begin jaren 2000 premier was van ons land. Hij vond die verwaarloosde legertoestellen geen mooie eerste indruk voor de buitenlandse notabelen die in Zaventem landden. De locatie van de drie voetbalterreinen van FC Melsbroek is sinds de oprichting in 1953 nooit veranderd, de omstandigheden wel. Zo werd er vroeger veel minder strikt omgegaan met de milieu- en gezondheidsnormen in de buurt van de luchthaven. Als die er überhaupt al waren. 'Destijds had je vlak naast ons veld het gebouw van TeamCo, dat instond voor het onderhoud van vliegtuigen en helikopters. Die dingen stonden vaak warm te draaien terwijl wij aan het trainen waren, ik kan je verzekeren: de hoeveelheid kerosine die je dan inademde, valt niet te meten. Hoogtestages hadden wij niet nodig, we stonden in het weekend op ontploffen van al die gassen.' Schepens verpakt het als grapje, maar beseft dat die luchtvervuiling in feite onverantwoord was. 'Gezond kan dat inderdaad niet geweest zijn, maar wij stonden daar eerlijk gezegd niet zo bij stil. Het is wel gebeurd dat een speler niet wilde tekenen bij ons omdat hij het gezondheidsrisico te groot vond. Ondertussen is dat allemaal fel verbeterd. Het zou ook niet in ons opkomen om daarover te klagen, de luchthaven is een deel van onze trots, het creëert enorm veel jobs in deze regio. In onze A-ploeg spelen er bijvoorbeeld enkele jongens die bij DHL of TNT werken. Daarom snap ik niet goed waarom er tegenwoordig zo veel protest tegen de luchthaven is. Als je aan een autosnelweg gaat wonen, ga je nadien toch ook niet klagen over de aanwezigheid daarvan?' De honkvaste voetbaltrainer vertegenwoordigt daarmee de stem van heel wat inwoners van Melsbroek, Zaventem en omstreken. Ook die van zijn clubvoorzitter Henri Vandervorst - 'Niets mooiers dan op een zomeravond een vliegtuig te zien landen met de ondergaande zon en de fonkelende lichtjes van de luchthaven als achtergrond' -, die zes jaar geleden FC Melsbroek redde van de teloorgang en er weer een bloeiende club van maakte. Eentje die straks voor het eerst in haar geschiedenis in eerste provinciale zal uitkomen. Niet de enige primeur overigens, want dat sportieve hoogtepunt valt netjes samen met een scharniermoment in de plaatselijke voetbalhistorie: FC Melsbroek verhuist weg van de tarmac van Brussels Airport naar een nieuw voetbalcomplex 300 meter verderop, aan de dorpskant van de Haachtsesteenweg die vlak naast de landingsbaan loopt. Een sportcomplex dat gebouwd werd door Brussels Airport. In een akte met de Regie der Luchtwegen die in de jaren zestig opgesteld werd, stond immers gestipuleerd dat als de Regie (nu Brussels Airport Company) de terreinen ooit zou opvorderen, ze verplicht waren om een alternatief te voorzien voor FC Melsbroek. En zo geschiedde, ondanks het feit dat de gronden ondertussen eigendom zijn van DHL. Het internationale koerierbedrijf wil er een nieuwe parking aanleggen. Oorspronkelijk was de verhuis van FC Melsbroek vorige zomer voorzien, maar de werken aan het nieuwe voetbalcomplex liepen vertraging op. Nog tot eind dit jaar krijgt de club één terrein ter beschikking waar de jeugd terechtkan. De eerste ploeg speelde op 9 april jongstleden zijn laatste thuiswedstrijd op het hoofdveld aan de Oude Luchthaven en huldigt op 7 mei het nieuwe complex in met een competitieduel tegen de buren van Machelen. Met een beetje gevoel voor timing wordt dat tegelijkertijd de kampioenenmatch voor FC Melsbroek, leider in tweede provinciale B. Supportersclub De Vliegerkes zal alvast paraat staan. De vereniging werd anderhalf jaar geleden opgericht en telt ondertussen een zestigtal leden. Ze zijn makkelijk te herkennen aan hun groene pilotenvesten, de zogeheten bomberjackets. FC Melsbroek is altijd een bescheiden voetbalclub geweest, opererend in de schaduw van grotere clubs als KV Woluwe-Zaventem of Diegem, maar de nakende promotie en de verhuis naar een nieuw complex geven de club een boost. Gino Schepens: 'We hebben niet de ambitie om de evenknie te worden van KVWZ of Diegem. Tot voor kort dachten we zelfs dat tweede provinciale ons maximum zou zijn. Maar we hebben nu al dertig nieuwe inschrijvingen voor volgend seizoen en veel supporters die vroeger afgehaakt waren, keren terug. Onze jeugdwerking - die nooit veel voorgesteld heeft, daar moeten we eerlijk in zijn - zal meer aandacht krijgen. En Brussels Airport treedt toe als sponsor, misschien kan dat een trekker zijn voor andere luchthavenbedrijven. We zullen dan wel niet meer vlak naast de landingsbaan liggen, maar onze verbondenheid met die luchthaven blijft. Niet voor niets staat er een vliegtuig in ons clublogo. Het enige dat verandert, is dat we onze ballen die over doel getrapt worden niet meer op de ringweg rond de tarmac moeten gaan halen.' (lacht)DOOR MATTHIAS STOCKMANS - FOTO BELGAIMAGE'Ik kan je verzekeren: de hoeveelheid kerosine die je hier vroeger inademde, valt niet te meten.' GINO SCHEPENS