Sjanghai, de laatste van drie Grote Prijzen waarmee de formule 1 het seizoen buiten Europa aansneed, werd niet gewonnen door Sebastien Vettel. De Duitser, die zowel in Melbourne als Sepang poepsimpel over de concurrentie heen was gaan rijden, moest daar de duimen leggen voor Lewis Hamilton. Daaruit afleiden dat Red Bull en Vettel hun dominantie inleverden, is evenwel naast de feiten kijken.
...

Sjanghai, de laatste van drie Grote Prijzen waarmee de formule 1 het seizoen buiten Europa aansneed, werd niet gewonnen door Sebastien Vettel. De Duitser, die zowel in Melbourne als Sepang poepsimpel over de concurrentie heen was gaan rijden, moest daar de duimen leggen voor Lewis Hamilton. Daaruit afleiden dat Red Bull en Vettel hun dominantie inleverden, is evenwel naast de feiten kijken. Red Bull blunderde in China immers met de beslissing om Vettel maar twee bandenwissels te laten maken. Met drie stops en dus betere banden over de hele koers had hij makkelijk gewonnen. Dat bewees die andere Red Bullrijder, Mark Webber. Met drie pitstops en dus een verse bandenset meer dan Vettel reed hij van de achttiende naar de derde plaats. Om maar te zeggen: de voorsprong van Red Bull bleef groot toen het formule 1-circus terugreisde naar Europa. De teams hebben nu iets meer dan twee weken om in hun werkplaats aan de auto te sleutelen en te proberen de kloof met Red Bull te dichten. Makkelijk is anders. De Red Bull RB7 zit immers alweer uitstekend in elkaar geschroefd. Dat is het werk van Adrian Newey, met voorsprong de beste ingenieur/ontwerper in de F1. Met een jaarloon van 8 miljoen euro is hij trouwens ook de best betaalde. De 53-jarige Brit is een eigenzinnige man, ietwat atypisch voor de formule 1, maar een genie. Interviews haat hij, want dan kan hij zijn timide aard niet verhullen - hij durft je nooit in de ogen te kijken. Op de startgrid loopt hij om de auto's van de concurrentie heen, handen op de rug en een blocnote tussen de duimen geklemd, alsof hij de technische keuzes van zijn collega's fotografeert met zijn ogen en zo meteen gaat optekenen als hij iets interessants ziet. Al sinds 1992 bouwt Newey ongenaakbare machines. Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villeneuve of Mika Häkkinen: ze werden allemaal vlotjes wereldkampioen, bij Williams of McLaren. Maar toen hij bij McLaren weg wilde en niet mocht, parkeerde het team hem op een zijspoor tot het einde van zijn contract, bang dat hij elders zijn perfecte lijnen op papier zou trekken. Daarna wilde Newey boten ontwerpen, zijn andere passie. Het was Dietrich Mateschitz, de man die het Red Bulldrankje uitvond en er miljardair mee werd, die hem overtuigde om in de autosport te blijven. Met de belofte dat Newey, die als enige ingenieur in F1 nog altijd zijn auto's ontwerpt op een ouderwetse tekentafel met potlood en papier, de personele en technische omkadering zou krijgen die hij wilde. Het resultaat is al voor het derde jaar op rij de beste auto. Want ook vorig jaar was de Red Bull onklopbaar: blunders van de rijders, technische problemen met de Renaultmotor en foute strategische keuzes kostten het team toen minstens zes overwinningen en Vettel een vroege wereldtitel. Terwijl de Red Bull in 2009 alleen maar zijn meerdere vond in de Brawn GP, omdat die auto uitgerust was met een zeer discutabele en ondertussen beruchte dubbele diffuser. DOOR JO BOSSUYT