Verschillende sporten wekken verschillende soorten emoties op bij kijkers. Zo blijkt uit een onderzoek, besteld door Freeview, het grootste Britse digitale tv-platform. Via emotionele artificiële intelligentie (AI) werd bestudeerd wat deelnemers aan de studie voelden terwijl ze naar allerha...

Verschillende sporten wekken verschillende soorten emoties op bij kijkers. Zo blijkt uit een onderzoek, besteld door Freeview, het grootste Britse digitale tv-platform. Via emotionele artificiële intelligentie (AI) werd bestudeerd wat deelnemers aan de studie voelden terwijl ze naar allerhande sporten keken. Het voordeel ten opzichte van een ingevulde enquête is dat die kijkers zo onbewust, via hun gedrag, antwoorden gaven op de vragen. Via RealEyes' Emotional Recognition-software werden bijvoorbeeld de gezichtsuitdrukkingen in kaart gebracht, afhankelijk van de bewegingen van de ogen, wenkbrauwen, neus en mond. De minste subtiele verandering qua emotionele expressie kon zo vastgelegd worden. De resultaten toonden aan dat tennis de minst verwarrende en meest 'euforische' sport is om naar te kijken, beïnvloed door de grote en van heel dichtbij in beeld gebrachte emoties van de spelers. Formule 1 bleek de meest 'shockerende' sport te zijn. Niet verrassend, gezien de hoge snelheden en crashes. Boksen en rugby wekte het meeste afkeer en angst op door de harde slagen en botsingen. Qua betrokkenheid staat voetbal op één. Ook te verwachten gezien de vaak grote connectie met een bepaalde (nationale) voetbalploeg, zoals nu op het EK. Voor sporten kan deze studie waardevolle informatie opleveren over hoe ze hun product presenteren aan hun bestaand en aan een nieuw publiek, via hun digitale kanalen en nieuwe apps met nog meer data en stats.