In 2011 won Sebastian Vettelà la Merckx: wanneer hij wilde. Dit jaar won de Duitser nog maar een keertje, in Bahrein. Toen hoofdingenieur Adrian Newey de auto voor de race in Valencia helemaal verbouwde, leek de Red Bull RB8 opnieuw het beste alaam, zozeer domineerde Vettel die Europese GP tot hij met pech uitviel. Maar amper een race later was de overmacht alweer helemaal verdampt. En sindsdien is het weer achtervolgen op vooral McLaren en zelfs ook Ferrari.
...

In 2011 won Sebastian Vettelà la Merckx: wanneer hij wilde. Dit jaar won de Duitser nog maar een keertje, in Bahrein. Toen hoofdingenieur Adrian Newey de auto voor de race in Valencia helemaal verbouwde, leek de Red Bull RB8 opnieuw het beste alaam, zozeer domineerde Vettel die Europese GP tot hij met pech uitviel. Maar amper een race later was de overmacht alweer helemaal verdampt. En sindsdien is het weer achtervolgen op vooral McLaren en zelfs ook Ferrari. "Het verbod op de geblazen diffuser komt ons duur te staan", zei Newey onlangs. In het tussenseizoen verbood regelgever FIA immers die geniale vondst van de al even geniale ingenieur. En zo valt het op dat nog meer dingen die Red Bull in 2011 een technologische voorsprong bezorgden, ondertussen niet meer mogen. Nog frappanter is dat Red Bull dit seizoen al veelvuldig werd teruggefloten door de autoriteiten. Zoals in Monaco. Daar ontstond een discussie rond een gat in de bodemplank van Vettels auto omdat het ding wellicht een aerodynamisch voordeel bood. En de volgende race moest het gat dicht. Maar vooral wat in Hockenheim gebeurde, wekte vragen op. Jo Bauer, hoofd van de technisch controle van de FIA, liet op vrijdag in de perszaal een bericht uitdelen waarop hij meldde dat de Red Bull met een illegaal systeem reed om het motorkoppel te regelen en daarmee het reglement overtrad. Bauer, die eigenlijk alleen maar zijn bevindingen moet melden aan de wedstrijdcommissarissen zodat die een oordeel kunnen vellen, speelde dus al voor de helft rechter. Het voedde het vermoeden dat Red Bull net iets strenger wordt behandeld dan de andere teams. Daar zouden misschien wel politieke redenen voor kunnen zijn. Zo is Luca di Montezemolo, grote baas van Ferrari, voorstander van een goedkopere F1, dus met een rem op de teambudgetten. Hij ziet ook wel heil in milieuvriendelijke technologieën zoals elektriciteit. Allemaal dingen waar ze bij Red Bull niets van willen horen. Wel vindt Di Montezemolo in zijn queeste een bondgenoot bij de FIA, waar de vroegere teambaas van Ferrari voorzitter is, namelijk Jean Todt. Terwijl diezelfde FIA tegenwoordig in de clinch ligt met Bernie Ecclestone. De inzet is uiteraard geld, want de FIA moet dringend aan een euro-infuus. Hoe vol die fles zit, wordt bepaald door de nieuwe Concordeakkoorden (het huwelijkscontract tussen alle bij F1 betrokken partijen), waarin vooral de verdeling van het geld wordt geregeld. Daarover wordt nu volop onderhandeld. Bovendien wil het toeval dat teambaas Christian Horner van Red Bull het de jongste tijd ook privé best kan vinden met Bernie, ze gaan met hun echtgenotes zelfs bij elkaar op de thee. Komt daarbij dat Red Bull, net zoals Ferrari, nu al de beste voorwaarden uit de brand heeft gesleept tijdens de onderhandelingen met Ecclestone voor de nieuwe Concordeakkoorden. Het zouden weleens te veel doornen kunnen zijn in het oog van sommige mensen in de paddock. DOOR JO BOSSUYT