Na zijn wereldgoal tegen Willem II is Moussa Dembélé hot in Nederland. Iedereen is wild van hem. Vanavond kan hij nog eens toveren tegen Spanje.

D embélé. Hij kan toveren. Tita Tovenaar. Nou, loop er nog maar drie, vier voorbij. En hij schiet ‘m er nog in ook! Haha! Het achtste wereldwonder. Op 27 september tweeduizend-acht na Christus. Hij loopt niet over water, maar veel scheelt het niet. Een symfonie van Dembélé!” De euforische begeestering van de Nederlandse voetbalcommentator FrankSnoeks bij de goal die Moussa Dembélé tegen zijn ex-club Willem II scoorde, is ondertussen bij de Vlaamse voetballiefhebbers genoegzaam bekend. En op YouTube is het filmpje van dat doelpunt ondertussen al zo’n 300.000 keer bekeken. Kortom, Dembélé is plots uitgegroeid tot een icoon. Johan Derksen, de hoofdredacteur van Voetbal International noemde hem in een interview zonder meer het grootste talent dat momenteel op de Nederlandse velden rondloopt en ziet hem binnen niet al te afzienbare tijd schitteren bij Chelsea of Barcelona. Al op jonge leeftijd naar Nederland vertrokken, bereikt hij nu stilaan zijn topniveau. “Hij kon indertijd naar Anderlecht en we hebben ook met paars-wit gesproken,” zegt zijn manager Patrick Vervoort, “maar hij wilde zelf een andere uitdaging en koos bewust voor een Nederlandse club. Niet voor het geld, want bij Anderlecht, Club Brugge of Standard had hij evenveel kunnen verdienen als wat Willem II hem bood. Hij maakte een puur sportieve keuze. Na een halfjaar had hij zich in Tilburg al onmisbaar gemaakt. En na zijn overstap naar AZ maakte hij nog meer progressie.” Het is wellicht nog slechts een kwestie van maanden vooraleer hij verhuist naar een echte Europese topclub.

Shirtje vaak verkocht

Op een zonnige oktobermiddag geniet Alkmaar, een gezellig stadje met 100.000 inwoners op zo’n 40 kilometer ten noorden van Amsterdam, van de rust en de warme herfstzonnestralen. Alkmaar is vooral bekend van zijn wereldberoemde kaasmarkt, maar ook voetbalploeg AZ, die ruim een kwarteeuw geleden al eens hoge ogen gooide met coach George Kessler en topspits Kees Kist, is voor de stad opnieuw een belangrijk uithangbord. Het DSB-stadion is in het vlakke polderland-schap van ver te zien. Op de oefenvelden speelt het B-team een oefenduel tegen een Nigeriaanse ploeg, waarbij hoofdcoach Louis van Gaal een aandachtige toeschouwer is. “Natuurlijk willen alle journalisten nu alles over Dembélé weten”, zegt hij. “Maar ik heb al gezegd wat ik van hem vind en ik ga er geen schepje meer bovenop doen. Anders zal hij mij niet meer geloven als ik hem zeg dat hij slecht gespeeld heeft.” Kortom, er is sinds zijn wereldgoal tegen Willem II een enorme mediahype ontstaan rond Dembélé. “We krijgen almaar meer aanvragen van journalisten voor interviews”, zegt Vervoort en dat wordt bevestigd door de persattaché van AZ, Daan Schippers. “Vorig jaar was er gemiddeld om de twee weken een aanvraag voor een interview met hem, maar nu is dat veel meer.”

Bij AZ, waar Dembélé vorig seizoen degelijk speelde zonder echt op te vallen, heeft hij sinds zijn terugkeer van de Olympische Spelen een nieuwe start genomen. Dat is ook de fans niet ontgaan, want in het Fancentrum is het shirtje met zijn naam stilaan het meest gewilde. “De nieuwe collectie is nog maar net binnengekomen,” legt de gerant van de clubshop uit, “maar de truitjes die het vaakst over de toonbank gaan zijn die van Dembélé en zijn collega-spits Mounir El Hamdaoui.” Alkmaar is natuurlijk Liverpool niet. Niet iedereen loopt hier rond met een truitje van een speler van de club of met een sjaal om de nek. Maar in de etalage van een bakkerij in de buurt staat toch een grote foto van Dembélé te midden van de zoete lekkernijen. “Ik heb de oude foto van Shota Arveladze vervangen door die van het nieuwe idool van AZ, onze Moussa”, legt gerante Lotte de Rijp uit. “Ik heb al 10 jaar een abonnement bij AZ en nog nooit was ik van een speler zo gecharmeerd. We weten nu al dat zijn goal tegen Willem II het doelpunt van het jaar wordt. Dat kan gewoon niet anders. In Engeland zou hij er al lang een prijs voor gekregen hebben.” Kortom, Dembélé wordt in Alkmaar op handen gedragen, maar tegelijk maken de fans zich ook al een tikkeltje ongerust. “Zijn prestaties doen ons natuurlijk enorm plezier, maar het gerucht dat hij snel zal verkassen naar een Europese topclub, maakt ons toch wat bang”, verwoordt Pascal Schipper van de Red White Fanatics de angst voor een afscheid dat mogelijk sneller zal komen dan voorzien.

Nike en Citibank

Ook sponsors komen op de stijgende naambekendheid van Moussa Dembéléaf. “We krijgen inderdaad enorm veel aanvragen,” legt Patrick Vervoort uit, “maar aangezien Moussa al een heel druk programma heeft, hebben we beslist met slechts twee firma’s in zee te gaan. Momenteel zullen we er ook geen andere bij nemen. Het is allerminst de bedoeling om dezelfde weg op te gaan als David Beckham.”

Bij die twee sponsors, Nike en Citibank, is het enthousiasme ondertussen erg groot. “Hij is een very entertaining speler”, stipt Stephan Lub, marketingdirecteur bij Nike Benelux aan. “Daarom hebben we hem gekozen als ambassadeur voor onze nieuwe Belgische campagne. Het is om zulke spelers aan het werk te zien dat de mensen naar het stadion komen. Zijn prestaties tijdens de Olympische Spelen en de goal die hij tegen Italië scoorde, geven duidelijk aan welk niveau hij kan halen. Dat we de voorkeur hebben gegeven aan een samenwerking met Dembélé heeft met verschillende factoren te maken: leeftijd, speelstijl en het feit dat hij bij de nationale ploeg speelt.” Hoeveel Dembélé van Nike precies krijgt, blijft ondertussen wel geheim. Het beroemde merk wil enkel kwijt dat de contracten voor alle spelers die deel uitmaken van de campagne ‘Nike Pro’ allemaal verschillend zijn.

Ook bij Citibank is men bijzonder gelukkig dat begin 2008 geopteerd is voor een samenwerking met Dembélé. “We hebben voor hem gekozen omdat hij al een vaste waarde was bij de Rode Duivels”, verduidelijkt Michel De Bolle van Citibank. “Bovendien heeft hij nog veel progressiemarge. Daarnaast is hij perfect tweetalig en voor een nationaal opererende bank zoals de onze is dat erg belangrijk. Ook het aspect ‘diversiteit’ heeft meegespeeld: hij is de zoon van een Malinese vader en een Belgische moeder.” Is het dan geen nadeel om in zee te gaan met een speler die niet in de Belgische competitie speelt? “Absoluut niet”, weet De Bolle. “Dembélé heeft een neutraal imago. Hij wordt niet met een van de grote Belgische clubs geassocieerd, waardoor de fans van de andere topclubs al bij voorbaat hun bedenkingen zouden kunnen hebben. Precies daarom hebben wij er trouwens voor geopteerd om de nationale ploeg te sponsoren. Als het een beetje loopt, kan de nationale ploeg heel wat losmaken en zo kunnen we veel potentiële klanten bereiken.” S

door stéphane vande velde

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content