Kort geleden merkte Clubs communicatiedirecteur Klaus Van Isacker op dat de website van Club dubbel zoveel bezoekers trekt als die van Standard en Anderlecht. “Wij vergelijken ons nooit met anderen”, reageert Anderlechts communicatiedirecteur David Steegen op de vraag of dat klopt. “Het is wel zo dat onze website verouderd is/was. Bij de start van play-off 1 presenteren wij onze volledig vernieuwde website.”

Volgens de officiële cijfers had de website van Club Brugge in januari 652.878 bezoekers, Anderlecht 326.342. Bij Standard waren dat er in dezelfde periode volgens commercieel directeur Bob Claes 371.000, terwijl het gemiddelde bij de Rouches 400.000 per maand bedraagt.

Standard is op het vlak van sociale media aan een inhaalbeweging bezig. “In tegenstelling tot Club en Anderlecht zijn onze mobiele applicatie en Twitteraccount pas recent online gegaan”, geeft Claes aan. Standard heeft een mobiele applicatie sinds 1 april 2013 (goed voor 27.337 volgers, iOS en Android samen) en een Twitteraccount sinds 18 juni 2012, met vandaag 14.815 volgers. Club had afgelopen maandag op Twitter 33.056 volgers, Anderlecht 36.312.

Paars-wit, dat van augustus tot januari 2,48 miljoen bezoekers had op zijn website, onder wie 958.397 unieke bezoekers, beseft net als de andere topclubs het belang van de sociale media voor de band met de supporter. “Vroeger had je de supportersavonden, wat reacties langs de lijn op training, in het stadion, de traditionele media en af en toe een boze brief”, zegt Steegen. “Nu communiceren wij rechtstreeks met onze fans via de sociale media.”

Bij de voorbereiding die aan de nieuwe website voorafging, liet de regerende kampioen onderzoeken wie de Anderlechtgemeenschap is: dat zijn op wedstrijddagen in het stadion 20.000 supporters en 2500 vipsupporters. Daarnaast heeft paars-wit 270.000 fans op Facebook. Club Brugge heeft er 133.556. “Anderhalf jaar geleden zaten we amper aan 90.000”, zegt Steegen. “Vandaag volgt gemiddeld 150.000 man ons dagelijks op Facebook. Ons hoogste bereik was vier miljoen personen, op 10 december 2010 voor Olympiacos-Anderlecht. Op ons YouTubekanaal zitten we aan 2,5 miljoen views.”

Anderlecht liet ook in kaart brengen wie de volgers op de sociale media zijn en waar ze vandaan komen. “Het zijn 60 procent mannen en 40 procent vrouwen. Geografisch is Brussel goed voor 22 procent volgers, Vlaanderen voor 44 procent en Wallonië voor 34 procent. Qua leeftijdsopbouw zit paars-wit goed bij de leeftijden met de grootste koopkracht, met 26 procent van de volgers die tussen 25 tot 34 jaar zijn, en 22 procent bij de groep 34-44 jaar. Met nog eens 22 procent tussen 16 en 24 jaar heeft paars-wit 70 procent volgers op de sociale media die jonger zijn dan 45 jaar.

De waarden die volgens het onderzoek aan Anderlecht worden toegekend zijn, aldus Steegen: klasse (“wij willen boven het gewoel staan”), attractief (“wij willen mooi voetbal brengen en zien”), authentiek (“wij proberen nooit een rol te spelen), sociaal betrokken (“we hebben een deal met vijf Brusselse gemeenten waar we voetbaltrainingen aanbieden aan sociaal geplaatste kinderen”) en trots (“wij komen altijd uit voor onze ambitie”).

Het meest opmerkelijke dat uit de enquête blijkt, vond David Steegen “de romantiek die rond de club hangt. De arrogantie die zogezegd Anderlecht zou typeren, wordt niet zo ervaren. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn wij een familieclub.”

DOOR GEERT FOUTRÉ

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content