Het is ondertussen een klassiek fenomeen: het F1-seizoen is nog niet halverwege, of er wordt al druk gesproken over volgend seizoen. Wie waar zal rijden, vooral dan. Al even klassiek is dat de toprijders van wie het contract afloopt zowat de spil in het mechanisme zijn: van de richting die zij uitgaan, hangt immers af hoe de blokjes gaan schuiven.
...

Het is ondertussen een klassiek fenomeen: het F1-seizoen is nog niet halverwege, of er wordt al druk gesproken over volgend seizoen. Wie waar zal rijden, vooral dan. Al even klassiek is dat de toprijders van wie het contract afloopt zowat de spil in het mechanisme zijn: van de richting die zij uitgaan, hangt immers af hoe de blokjes gaan schuiven. Dit jaar lijkt Mark Webber die centrale figuur te worden. De Australiër is einde contract bij Red Bull, waar hij amper een paar weken geleden geen toekomst meer leek te hebben. Er werd zelfs gezegd dat hij aan zijn laatste seizoen in de F1 bezig was. Maar sinds hij in een week tijd zowel in Barcelona als in Monaco op zeer overtuigende manier won, is hij opnieuw begeerd wild. Zo zagen we in Monaco al hoe Christian Horner, baas van het Red Bullteam, lang en in een ontspannen sfeer zat te discussiëren met het management van Webber. Maar dat daar nog geen contract uit voortvloeide, heeft niet alleen te maken met het feit dat Red Bull eigenlijk al plannen had met Kimi Räikkönen, die een jaartje is gaan herbronnen in de rallysport, gesponsord door het energiedrankje. Met zijn indrukwekkende prestaties in de voorbije races staat Webber nu immers plots op het verlanglijstje van een paar andere teams. Zoals wellicht Renault, waar ze Robert Kubica maar wat graag zouden houden. Alleen staat de Pool op het verlanglijstje van Ferrari, waar iedere coureur die zichzelf respecteert ooit eens wil racen. Toen Felipe Massa vorig seizoen in juli uitviel na zijn crash in Boedapest, ging Ferrari trouwens al aan de mouw van Kubica trekken. Massa, die zou moeten wijken als Kubica de stap naar Ferrari zet, werd al gesignaleerd als mogelijke vervanger van Webber bij Red Bull. Maar dat was uiteraard voor de Australiër in Monaco de leiding in het klassement greep. Bij McLaren en Mercedes lijken ze op een status quo af te stevenen, hoewel in het geval van Michael Schumacher een klein vraagteken blijft. Hoewel hij in Barcelona en Monaco voor Nico Rosberg finishte, blijft de twijfel rond de comeback van de eeuw hangen. Temeer omdat Mercedes niet besliste om in beroep te gaan tegen de sanctie die Schumi in Monaco kreeg, toen hij zich na het binnenrijden van de safety car alsnog voorbij FernandoAlonso wurmde. Een rustige analyse van de situatie leerde immers dat Schumacher wellicht zijn gelijk had gehaald in beroep, zodat de beslissing van Mercedes geïnterpreteerd kan worden als een afvallen van de halfgod. Tot slot nog een prangende vraag voor België: of er op die transfermolen een paard vrijkomt voor Jérôme d'Ambrosio? Misschien wel. Een paar teams, zoals Lotus en Williams, hengelen voor volgend jaar immers naar de motor van Renault, het team waar de Belg nu invaller is. Dat hij als pasmunt wordt gebruikt in zo'n deal, om hem zonder grote druk in F1 te laten debuteren, hoort zeker tot de mogelijkheden. DOOR jo bossuyt