Komende zaterdag debuteert Marc Wauters op zijn 37ste in de Giro. Wie weet heeft de soldaat nog een verrassing in petto in eigen land, net zoals vijf jaar geleden, toen hij in de gele trui door zijn eigen Lummen kon fietsen.
...

Komende zaterdag debuteert Marc Wauters op zijn 37ste in de Giro. Wie weet heeft de soldaat nog een verrassing in petto in eigen land, net zoals vijf jaar geleden, toen hij in de gele trui door zijn eigen Lummen kon fietsen. Marc Wauters : "Ik wou de Giro heel graag rijden. Ik kijk er echt naar uit, ook al omdat hij in België start, maar het is niet de bedoeling dat ik mijn eigen kans ga. Ik zal onze kopman Mauricio Ardila in die eerste week helpen om zo weinig mogelijk tijd te verliezen ten opzichte van de andere klassementsrijders."Waar let jij speciaal op als je een klassementsrijder moet beschermen ?"De stukken waar er waaiers kunnen worden getrokken, en de plaatsen waar er een risico is voor valpartijen. Daar moet je constant alert zijn, zorgen dat je kopman vooraan zit. Ik reed nog nooit voor Ardilla, ik weet dus niet of het een makkelijke jongen is om voor te werken. Veel hangt af van de rijstijl. Het makkelijkst is als ze geen schrik hebben om in je wiel te kruipen en je echt vertrouwen als gangmaker. Sprinters hebben dat : die plakken echt in je wiel. Mannen als Thomas Dekker of Denis Menchov zijn daar banger in. Ze hebben wel graag iemand voor zich uit rijden, maar dat moet met veel arbeid gebeuren. Met een sprinter in je wiel kan je mee profiteren van het peloton, maar met hen moet je een meter uit de kant rijden en zit je zelf constant met je neus in de wind." Wat verwachten jullie van Ardilla ?"Ik hoop dat hij goed is voor top vijf. Het is een hele goede klimmer, en dat is een voordeel met die loodzware slotweek. Rasmussen rijdt de Giro ook, maar dan puur als voorbereiding voor de Tour. Misschien dat hij er één of twee ritten uitpikt." Hoe kijk je zelf tegen die loodzware week aan ?"Voor een niet-klimmer is het ontzettend zwaar. Als ik hoor over welke versnellingen de klimmers al praten... Ik hoor iets van 34-28, dat heb ik in mijn carrière nog nooit gemonteerd. Ik vraag me af of ik niet beter loopschoenen kan meenemen, dan ben ik misschien sneller boven ( lacht). Italië is er de laatste jaren om berucht dat er veel aan de auto wordt gehangen, maar dat vertik ik dan ook. Puur om het principe. Als ik zo de Giro moet uitrijden, dan stap ik nog liever af. Ik wil het op eigen krachten kunnen." Hoe zit het intussen met je plannen voor de wielerschool in Limburg ?"We zullen veel werken op het circuit van Zolder, waar kinderen na schooltijd kunnen trainen op een autovrij parcours. Er komt ook een cross- en bmx-parcours. Naar Nederlands voorbeeld zullen we ook dikkebandenraces houden, waar kinderen met hun gewone schoolfiets spelenderwijs kunnen proeven van de wielersport." Je werd ook aangesteld als Vlaams wielercoördinator. "Ik heb vorige week nog samen gezeten met Yves Leterme en Ivo Van Aken. Daar zijn de grote lijnen uitgezet om de Vlaamse Wielerschool te laten samenwerken met de Wielerbond Vlaanderen. Over heel Vlaanderen zullen er centra komen waar een werking en een budget voor wordt uitgeschreven en er komt één programma die alle wielerscholen gaan uitvoeren. Rik Van Looy doet het in Herentals al 27 jaar, zijn werking zal zo'n beetje het voorbeeld worden." LOES GEUENS