Niet alleen in de F1 is het geen goed idee om twee toppers in hetzelfde team te parkeren, zoals Senna en Prost destijds bij McLaren of in een later tijdperk Alonso en Hamilton. Hoewel het nooit tot rechtstreekse duels komt zoals in de F1, ondervinden ze nu ook in het WK rally dat twee hanen onder één dak voor problemen zorgen. Het Citroënteam blijkt dit seizoen hopeloos te klein voor zowel wereldkampioen Sébastien Loeb als de nieuwe rijzende ster Sébast...

Niet alleen in de F1 is het geen goed idee om twee toppers in hetzelfde team te parkeren, zoals Senna en Prost destijds bij McLaren of in een later tijdperk Alonso en Hamilton. Hoewel het nooit tot rechtstreekse duels komt zoals in de F1, ondervinden ze nu ook in het WK rally dat twee hanen onder één dak voor problemen zorgen. Het Citroënteam blijkt dit seizoen hopeloos te klein voor zowel wereldkampioen Sébastien Loeb als de nieuwe rijzende ster Sébastien Ogier. Bij het Franse automerk wisten ze natuurlijk wel dat Ogier onversneden talent was, toen ze de Fransman dit seizoen in de tweede auto naast Loeb zetten. Dat was trouwens een heel bewuste keuze, want Loeb liep al bijna twee jaar te twijfelen of zijn toekomst nog wel in de rallysport lag, dan wel in een welverdiend pensioen of een andere discipline. Uitgekeken op die rally, waarin hij sinds 2004 de ene wereldtitel na de andere bij elkaar reed, zeven in totaal al. Loeb ging dus in Le Mans racen en testte zelfs al eens de F1-auto van Red Bull. Toen hij besliste om zijn rallycarrière toch nog maar wat te verlengen, ging hij ook nog eens flirten met Volkswagen, dat een toprijder zocht voor zijn WK-debuut. Ondertussen werd Sébastien Ogier almaar sneller, vooral dan op asfalt, en een concurrent voor Loeb. Na tien rally's, met nog drie te gaan, hebben de Citroënjongens er nu beiden vier gewonnen. Maar hun rivaliteit heeft er vooral voor gezorgd dat de Fin Hirvonen met zijn Ford tweede is in het kampioenschap, op amper vijftien punten van Loeb. Of hoe die achtste wereldtitel op rij plots helemaal geen evidentie meer is. Citroën moest dus kiezen: mikken op Ogier of toch vasthouden aan Loeb. Die knoop is ondertussen doorgehakt in het voordeel van Loeb, maar dat lukte niet zomaar. In de rally van Duitsland zette Loeb de teamleiding onder druk om Ogier terug te fluiten. Maar die bleef pezen, want wilde Loeb voorbijgaan om even later ostentatief op de rem te gaan. Dat prikkelde dan weer Loebs ego, die een tandje bij stak maar een foutje maakte en lek reed: overwinning voor Ogier. En zo ging het maar door. In Australië crashten beide Citroëns in hun drift om de snelste te zijn. Bij Citroën houdt iedereen nu het hart vast voor de Franse WK-manche van komend weekend. Voor eigen publiek zal Ogier er immers op gebrand zijn om te bewijzen dat hij sneller is dan Loeb, vooraleer hij op bevel van de teamleiding alweer moet inbinden. Volgend jaar zal het Citroën alvast niet meer overkomen. Heeft Loeb zijn contract verlengd en bedong hij in die verbintenis een onbetwist statuut van kopman, dan weet Ogier al dat zijn toekomst niet bij Citroën ligt. Tenminste niet zolang Loeb er rijdt. Neem dus maar van ons aan dat Loeb volgend seizoen een ongevaarlijke belofte naast zich krijgt. Geen twee stieren meer samen in de wei bij Citroën. door Jo Bossuyt