In de slagboomaffaire van de jongste Parijs-Roubaix dienden Davitamon en Discovery schriftelijk klacht in bij de UCI tegen de beslissing van de jury om hun renners Peter Van Petegem, Leif Hoste en Vladimir Gusev te declasseren. Beroep tegen beslissingen van de wedstrijdjury is in principe niet mogelijk, tenzij er nieuwe elementen opduiken. Dat blijkt nu het geval te zijn en wel in de vorm van een wedstrijdregulateur va...

In de slagboomaffaire van de jongste Parijs-Roubaix dienden Davitamon en Discovery schriftelijk klacht in bij de UCI tegen de beslissing van de jury om hun renners Peter Van Petegem, Leif Hoste en Vladimir Gusev te declasseren. Beroep tegen beslissingen van de wedstrijdjury is in principe niet mogelijk, tenzij er nieuwe elementen opduiken. Dat blijkt nu het geval te zijn en wel in de vorm van een wedstrijdregulateur van de ASO, die geen poging ondernam om het drietal tegen te houden, maar dit wel deed bij het groepje Boonen. Bovendien blijft het ook de vraag of Boonen, Flecha en Ballan óók niet gedeclasseerd moeten worden omdat zij de spoorweg zijn overgestoken terwijl de slagbomen nog naar beneden waren en het licht op rood stond. De trein was al gepasseerd, maar aan zowat iedere Franse spoorwegovergang prijkt een bord dat weggebruikers waarschuwt voor het mogelijk aankomen van een tweede trein. Organisator ASO is zich intussen van geen kwaad bewust. Sterker nog, in een reactie stelt koersdirecteur Jean-François Pescheux doodleuk dat het nu al vaststaat dat ook de volgende editie van Parijs-Roubaix over de gewraakte spoorweg loopt. Fouten zijn er volgens Pescheux niet gemaakt : het ging om een internationale goederentrein waar de ASO geen macht over heeft. Vittorio Adorni, voorzitter van de Pro Tour, ziet dat enigzins anders : "De organisator had de situatie beter moeten opvolgen. Ik ben het niet eens met Jean-Marie Leblanc, die de jury bekritiseerde. Zij pasten simpelweg de regels toe." Op de UCI zelf deed voorzitter Pat McQuaid zijn uiterste best om het brandje te blussen. Ja, zijn commissarissen hadden de juiste beslissing genomen en neen, de ASO is niet verantwoordelijk. "Zulke dingen zijn in een wielerwedstrijd nu eenmaal moeilijk te vermijden", klonk het nogal slapjes. Eind vorig jaar overwoog de UCI wél om de licentie van Gent-Wevelgem in te trekken omwille van het incident met de volgwagens - waarvan trouwens nooit bewezen is dat ze de koers daadwerkelijk vervalst hebben en die geenszins zorgden voor een gevaarlijke situatie voor de renners. Het zou dan ook de logica zelve zijn indien de wielerunie de ASO minstens om uitleg vraagt omtrent de manke organisatie in de laatste kilometers van Parijs-Roubaix. Maar net nu de ASO zich een béétje soepel opstelt in de discussie rond de Pro Tour, weet de UCI natuurlijk wel beter. LOES GEUENS