In 1962 had het textielbedrijf Berkshire een originele reclamecampagne bedacht. Het nam het bovenlichaam van Alfredo Di Stéfano en plakte er een stel vrouwenbenen in Berkshirepanty's onder. Het geheel werd opgeluisterd met een quote van Di Stéfano: 'Als ik mijn vrouw zou zijn, zou ik panty's van Berkshire dragen.' Op de dag dat de campagne gelanceerd werd, werd de vedette van Real Madrid geïnterviewd door een reporter van Televisión Española. Die zei: 'We staan hier bij Alfredo Di Stéfano, die een belangrijke verkla...

In 1962 had het textielbedrijf Berkshire een originele reclamecampagne bedacht. Het nam het bovenlichaam van Alfredo Di Stéfano en plakte er een stel vrouwenbenen in Berkshirepanty's onder. Het geheel werd opgeluisterd met een quote van Di Stéfano: 'Als ik mijn vrouw zou zijn, zou ik panty's van Berkshire dragen.' Op de dag dat de campagne gelanceerd werd, werd de vedette van Real Madrid geïnterviewd door een reporter van Televisión Española. Die zei: 'We staan hier bij Alfredo Di Stéfano, die een belangrijke verklaring wil afleggen.' Waarop de Spaanse Argentijn in de micro zei: 'Wel, als ik mijn vrouw zou zijn, zou ik panty's van Berkshire dragen.' Santiago Bernabéu, de toenmalige voorzitter van Real Madrid, was woedend toen hij dat allemaal zag. Di Stéfano had hem niet ingelicht over zijn deal met het textielbedrijf. De club betaalde daarop een som geld aan de firma om onmiddellijk met de reclame te stoppen. De tijden zijn veranderd: vandaag zijn succesvolle voetballers wandelende reclamezuilen. Aan de top wat dat betreft, staat Cristiano Ronaldo. Vandaag kan je als ontbijt een shake nemen die gesponsord wordt door Cristiano, vervolgens naar een van zijn fitnesscentra gaan, gekleed in sportkleren van zijn merk, met CR7-ondergoed en met een horloge dat zijn naam draagt... CR7 is een multinational op voetbalschoenen. In oktober vorig jaar vernieuwde hij op één dag tijd zijn contracten met Real Madrid en Nike. Hij werd daarmee de bestbetaalde voetballer in 2016, met een totaal van 87,5 miljoen euro aan inkomsten (loon en publiciteit). Nummers twee en drie zijn Lionel Messi (76,5 miljoen euro) en Neymar (55,5 miljoen euro). De eerste speler van Bayern München, de tegenstander van vanavond in de Champions League, is Thomas Müller op de achtste plaats met een totaal van 23,5 miljoen euro aan inkomsten. Opvallend bij de top drie: hun loon is ongeveer even hoog als hun reclameopbrengsten. 'Dat wordt het Beckhameffect genoemd', legt Antonio Sanz uit in El País. Hij is woordvoerder van Bahía Internacional, een firma die voetballers op alle mogelijke vlakken begeleidt. 'Beckham zette voetballers in het uitstalraam van de merken.' CR7 is bovendien een influencer op sociale media. Zo wordt iemand genoemd die een grote geloofwaardigheid heeft en dus anderen beïnvloedt. Voor Leonard Pera, directeur van het bedrijf Open-Ideas, is Cristiano 'een puur commercieel merk. Op marketingniveau gelijkt hij meer op Beyoncé dan op pakweg Rafael Nadal.' CR7 heeft 95 miljoen volgers op Instagram en 51 miljoen op Twitter. Zijn accounts zijn dus ideale vehikels om reclame te verspreiden. STEVE VAN HERPE