De officiële titel van het boek luidde 'Die Fernsehliga. Spielberichte vom Fussballgeschäft der Zukunft'. Vrij vertaald: 'De tv-liga. Wedstrijdverslag van de voetbalbusiness in de toekomst.' Een soort van glazen bol, waarbij het profvoetbal zich afspeelt in de tv-studio's, van waaruit draaiboeken van topregisseurs als Wim Wenders worden opgevoerd. De teams behoren toe aan firma's, die het personeel en het imago ('sexy', 'ruw') laten plannen door specifieke agentschappen en daarmee productintroducties begeleiden.

Zo komen we uit bij het fictieve voorbeeld dat HSV Power Play Hamburg dankzij de productiemiddelen van een Engelse brouwerij eindelijk uit de tweede tv-liga wil promoveren, nadat ze een jaar eerder als derde waren geëindigd. Want met in totaal 58.319.609 ingeschakelde tv-apparaten waren ze precies 9235 tussenkomsten te kort gekomen om een terugkeer naar het hoogste niveau te realiseren.

Maar bij de start van het nieuwe seizoen worden de plannen en verwachtingen van de marketingafdeling volledig ingelost. Op de vijfde speeldag krijgt HSV als competitiekoploper het bezoek van 1. FC Hitachi Kaiserslautern. Een nieuwe serie wordt aangekondigd, onder de noemer 'achter de camera', waarbij toeschouwers zullen zien hoe het moderne voetbal echt functioneert. Wat volgt, is een bijzonder gedetailleerd script en scenario hoe alles door camera's wordt geregistreerd en in beeld wordt gebracht. Inclusief een take waarbij er zowaar een sigarettenpauzemoment wordt ingelast voor de spelers.

Het gaat hier, voor alle duidelijkheid, niet over een momentopname van dit jaar. 'Maar ik ben zelf enorm verrast, hoeveel zaken van toen vandaag waar zijn', concludeert de 75-jarige Alfred Behrens. Zijn boek, een collage van journalistieke- en documentaireteksten, kwam in 1974 op de markt. Net voor het WK in Duitsland, maar de latere professor van de filmuniversiteit in Babelsberg toonde zich vaker succesvol. Hij werd meervoudig prijswinnaar van meer dan zeventig hoor- en luisterspelen (waaronder You'll never walk alone - Europese stadiongeluiden) en was de man achter vijftien documentairefilms (zoals Spel zonder Bal). Al in 2006, bij de terugkeer van het WK voetbal naar Duitsland, zag Behrens dat zijn satire was ingehaald door de realiteit. Vooral dan door een digitaal kunststukje van Ronaldinho voor een reclamespot van Nike.

De officiële titel van het boek luidde 'Die Fernsehliga. Spielberichte vom Fussballgeschäft der Zukunft'. Vrij vertaald: 'De tv-liga. Wedstrijdverslag van de voetbalbusiness in de toekomst.' Een soort van glazen bol, waarbij het profvoetbal zich afspeelt in de tv-studio's, van waaruit draaiboeken van topregisseurs als Wim Wenders worden opgevoerd. De teams behoren toe aan firma's, die het personeel en het imago ('sexy', 'ruw') laten plannen door specifieke agentschappen en daarmee productintroducties begeleiden. Zo komen we uit bij het fictieve voorbeeld dat HSV Power Play Hamburg dankzij de productiemiddelen van een Engelse brouwerij eindelijk uit de tweede tv-liga wil promoveren, nadat ze een jaar eerder als derde waren geëindigd. Want met in totaal 58.319.609 ingeschakelde tv-apparaten waren ze precies 9235 tussenkomsten te kort gekomen om een terugkeer naar het hoogste niveau te realiseren. Maar bij de start van het nieuwe seizoen worden de plannen en verwachtingen van de marketingafdeling volledig ingelost. Op de vijfde speeldag krijgt HSV als competitiekoploper het bezoek van 1. FC Hitachi Kaiserslautern. Een nieuwe serie wordt aangekondigd, onder de noemer 'achter de camera', waarbij toeschouwers zullen zien hoe het moderne voetbal echt functioneert. Wat volgt, is een bijzonder gedetailleerd script en scenario hoe alles door camera's wordt geregistreerd en in beeld wordt gebracht. Inclusief een take waarbij er zowaar een sigarettenpauzemoment wordt ingelast voor de spelers. Het gaat hier, voor alle duidelijkheid, niet over een momentopname van dit jaar. 'Maar ik ben zelf enorm verrast, hoeveel zaken van toen vandaag waar zijn', concludeert de 75-jarige Alfred Behrens. Zijn boek, een collage van journalistieke- en documentaireteksten, kwam in 1974 op de markt. Net voor het WK in Duitsland, maar de latere professor van de filmuniversiteit in Babelsberg toonde zich vaker succesvol. Hij werd meervoudig prijswinnaar van meer dan zeventig hoor- en luisterspelen (waaronder You'll never walk alone - Europese stadiongeluiden) en was de man achter vijftien documentairefilms (zoals Spel zonder Bal). Al in 2006, bij de terugkeer van het WK voetbal naar Duitsland, zag Behrens dat zijn satire was ingehaald door de realiteit. Vooral dan door een digitaal kunststukje van Ronaldinho voor een reclamespot van Nike.