De formule 1 rijdt de laatste rechte lijn van het seizoen in, richting eindsprint. Nog drie races zijn er, te beginnen met het Japanse Fuji dit weekend. Een race die nog geen beslissing kan leveren. Wel duidelijk is dat het een sprint met twee wordt. Met twintig punten minder dan Lewis Hamilton heeft Kimi Räikkönen immers een groot mirakel nodig. Het wordt dus Hamilton contra Felipe Massa.
...

De formule 1 rijdt de laatste rechte lijn van het seizoen in, richting eindsprint. Nog drie races zijn er, te beginnen met het Japanse Fuji dit weekend. Een race die nog geen beslissing kan leveren. Wel duidelijk is dat het een sprint met twee wordt. Met twintig punten minder dan Lewis Hamilton heeft Kimi Räikkönen immers een groot mirakel nodig. Het wordt dus Hamilton contra Felipe Massa. Zowel neutrale waarnemers als bookmakers zijn het erover eens: Hamilton, zeven punten meer in het klassement, heeft de beste kansen. Vooral als de weergoden in Japan, China of Brazilië nog een keertje de hemelsluizen willen openen. De combinatie McLaren-Hamilton wandelde dit seizoen meermaals op water. Maar zoals wel vaker het geval is in een regenboogsprint, zou het team wel eens het verschil kunnen maken. Hamilton weet dat hij in een zetel naar de meet wordt geloodst. Bij McLaren staat iedereen, niet in het minst de teamleiding en dus ook tweede rijder Heikki Kovalainen, als een blok achter de kleurling. Bij Ferrari is Massa lang niet zeker van evenveel egards. Ja, grote baas Luca di Montezemolo verhief vorige week wel de stem en maande Räikkönen aan om in dienst van Massa te rijden. "Het lijkt me evident dat Kimi nu alles gaat doen om Felipe te helpen", zei de Ferraritopman. Alleen is het voor de hele F1-gemeenschap en wellicht voor Räikkönen zelf een compleet raadsel hoe de Fin daar straks mee zal omgaan. Voor de eigenzinnige en vaak instinctief reagerende wereldkampioen, altijd fair maar tegelijk met een zelden gezien lak aan de rest van de wereld, is dit immers een compleet nieuwe ervaring. Kortom: lang niet zeker of hij de sprint straks aantrekt voor Massa. De kleine Braziliaan verdient het nochtans. In de eerste seizoenshelft bevestigde hij alleen maar zijn reputatie: bij momenten verschroeiend snel, maar heel onregelmatig. En te vaak in de fout als er echte druk op de ketel komt. Silverstone was daarin een triest hoogtepunt: op een ondergeregende piste waren twee handen nodig om de schuivers van Massa te tellen. Maar Silverstone baarde ook een paradox. Vandaag, drie maanden later, lijkt het inderdaad alsof Massa uitgerekend in die helletocht een knop omdraaide. Geen gestuntel meer sindsdien. Alleen nog systematisch meesterschap over die teamgenoot van hem. Zonder die opgeblazen motor in Boedapest en het geknoei van de pitcrew in Singapore ( ze stuurden Massa te vroeg weg na zijn pitstop, met de tankslang nog aan de Ferrari bengelend, nvdr) reed de Zuid-Amerikaan nu met een paar serieuze lengten voorsprong die laatste rechte lijn in. Want hij is uitgepuberd, Felipe Massa. Tot maturiteit gekomen. Dat ziet ook de F1-goegemeente, die eindelijk respect krijgt voor de Braziliaan. "Felipe is de man die dit jaar de grootste vooruitgang maakte", verklaarde gezaghebbend waarnemer Jackie Stewart in de aanloop naar Fuji. "Die pieken en dalen, dat heeft hij eindelijk afgeleerd. Volgens mij wordt hij trouwens wereldkampioen, als het in de laatste drie koersen droog mag blijven."