Hij zal zich ongetwijfeld weleens afvragen hoe het zo ver is kunnen komen. In 2008 streed hij tot de laatste honderd meter van het seizoen voor de wereldtitel. Hij rolde zijn Ferrari zelfs als wereldkampioen over de finish, want op dat moment reed Lewis Hamilton pas op de vijfde plaats, in die Braziliaanse GP. Maar in de op één na laatste bocht wrong de Brit zich nog voorbij Timo Glock en pakte daarmee net voldoende punten voor de wereldtitel. Vandaag, vier jaar later, telt Felipe Massa niet meer mee. Daar kon zelfs een l...

Hij zal zich ongetwijfeld weleens afvragen hoe het zo ver is kunnen komen. In 2008 streed hij tot de laatste honderd meter van het seizoen voor de wereldtitel. Hij rolde zijn Ferrari zelfs als wereldkampioen over de finish, want op dat moment reed Lewis Hamilton pas op de vijfde plaats, in die Braziliaanse GP. Maar in de op één na laatste bocht wrong de Brit zich nog voorbij Timo Glock en pakte daarmee net voldoende punten voor de wereldtitel. Vandaag, vier jaar later, telt Felipe Massa niet meer mee. Daar kon zelfs een leuke vierde plaats in Silverstone niets aan veranderen, vorige zondag. De 31-jarige Braziliaan lijkt inderdaad uitgeteld. In het F1-wereldje twijfelt niemand er nog aan dat hij eind dit seizoen mag opkrassen bij Ferrari. Eerder dit jaar, na amper twee races of zo, ging zelfs het gerucht dat hij al in de loop van het seizoen vervangen zou worden. Grote baas Luca di Montezemolo van Ferrari voedde het gerucht door openlijk te stellen dat Massa zich dringend moest herpakken, en overal verschenen lijstjes met mogelijke vervangers - een ervan was zelfs onze landgenoot Jérôme D'Ambrosio. Ondertussen is de negende GP achter de rug, bijna halverwege het seizoen, en rijdt Massa nog mee. "Maar ik merk dat iedereen me nu anders bekijkt", jammerde hij toen hij een week geleden aankwam in Silverstone. "Vooral de journalisten hebben veel minder respect voor mij. Ik lees haast iedere week dat ik straks word vervangen." Dat Felipe Massa na de gemiste wereldtitel van 2008 helemaal wegdeemsterde, heeft twee oorzaken. Er was het ongeval in Boedapest 2009, toen hij een losgekomen onderdeel van een andere auto op volle snelheid op de helm kreeg en levensbedreigende verwondingen opliep - hij miste de rest van het seizoen. Maar daarna moest hij vooral terugkeren naast een nieuwe teamgenoot: Ferrari, sponsor Philip Morris (Marlboro) en de Spaanse bank Santander hadden het grote geld op tafel gelegd om Fernando Alonso naar Italië te halen. Er was sprake van een budget van 300 miljoen euro. Een bedrag dat er geen twijfel over laat bestaan wie de nummer een in het team moet zijn. Zelf wil Massa de oorzaak zeker niet bij de crash van 2009 zoeken. "Ik voel me beter dan ooit", zegt hij. Volgens de Braziliaan is die gemiste wereldtitel de grote boosdoener. "Als de laatste 17 seconden van die koers in Brazilië anders waren verlopen, dan was ik in 2008 wereldkampioen geworden. En dan had het er allemaal anders uitgezien. Het aanzien dat ik toen had, het respect dat ik toen kreeg: die titel zou het allemaal bestendigd hebben. Want in 2008 reed ik een perfect kampioenschap. Ik was het die het vaakst op de polepositie stond, en ik won een hoop koersen. Maar ja, soms loopt het niet zoals je wilt..." En of hij vreest dat hij volgend jaar niet meer aan een stuur raakt? "Neen, daar denk ik niet aan. Want als ik me ook daar nog eens zorgen over moet maken...." DOOR JO BOSSUYT