Chris Lioen treedt op 1 augustus 2005, bij het begin van het nieuwe kampioenschap, in dienst als commercieel directeur van Anderlecht. Tot dan bereidt hij nog de belangrijke zomerperiode voor bij zijn huidige werkgever Coca-Cola. "Ik moet mijn gedachten nog drie maanden op Coca-Cola zetten", zegt de 45-jarige Brusselaar met West-Vlaamse roots. "Geef me dus wat tijd. In december kocht Anderlecht SDMedia over. Mede door het overlijden van een belangrijke medewerker nadien is de continuïteit wat zoek geraakt...

Chris Lioen treedt op 1 augustus 2005, bij het begin van het nieuwe kampioenschap, in dienst als commercieel directeur van Anderlecht. Tot dan bereidt hij nog de belangrijke zomerperiode voor bij zijn huidige werkgever Coca-Cola. "Ik moet mijn gedachten nog drie maanden op Coca-Cola zetten", zegt de 45-jarige Brusselaar met West-Vlaamse roots. "Geef me dus wat tijd. In december kocht Anderlecht SDMedia over. Mede door het overlijden van een belangrijke medewerker nadien is de continuïteit wat zoek geraakt. Op 1 augustus zullen de commerciële activiteiten op Anderlecht ongeveer zes maanden stilgelegen hebben. Al die contacten zal ik weer moeten opstarten. Bovendien is dit een nieuwe functie in de club. SDMedia beperkte zich voornamelijk tot het verhuren van loges, seats en boarding. Van mij wordt verwacht dat ik daar een nieuwe dimensie aan toevoeg. De lat ligt hoger." Als verantwoordelijke voor sponsoring en evenementen bij Coca-Cola onderhoudt Lioen al tien jaar de contacten met de clubs uit eerste klasse en met de KBVB. "Anderlecht is een uitdaging. Ik verander niet van werk om te veranderen. Nee, ik geloof tweehonderd procent in het product Anderlecht en de opportuniteiten daar. Welke ? Dat moet ik nog bekijken met de club. Ik zal nieuwe inkomstenbronnen moeten aanboren. Ik zie dat voorzitter Westerhof van PSV daar ook voortdurend over spreekt. Het is de bedoeling dat we ter plaatse met die mensen aan tafel gaan zitten, zonder dat we uit het oog mogen verliezen dat de Nederlandse en de Franse markt anders zijn dan de Belgische. De vraag is dus in hoeverre wat zij doen, ook mogelijk is in België. Ik moet de dossiers Lyon en PSV nog bekijken. Ondertussen zie ik wel dat Club Brugge een loyalty card gaat opstarten en dat het naar China lonkt." Dat zijn functie nieuw is op Anderlecht, beschouwt hij als een voordeel. "Ik ga niet zeggen dat de tijd er is blijven stilstaan, maar de initiatieven zullen nu meer gestroomlijnd worden. Zonder die structuur hebben belangrijke dossiers in het verleden misschien niet de verhoopte resultaten opgeleverd. Ik heb dertien jaar in een stabiele omgeving gewerkt, bij een multinational met een bepaalde bedrijfscultuur. Coca-Cola is een icoon in de wereld, Anderlecht is toch meer een KMO. De uitdaging voor mij is om mijn expertise nu op een andere manier te gaan gebruiken. Ik heb veel respect voor Roger Vanden Stock, Philippe Collin en Herman Van Holsbeeck. Ik ben ervan overtuigd dat het team dat Herman rond zich aan het bouwen is, een goed team kan worden." ( JH) Jan Hauspie