Wie de prestaties van onze Belg in de formule 1 volgt, heeft het al gemerkt: Jérôme D'Ambrosio raakt niet weg uit de achterhoede. Alwaar hij om de twee weken strijd levert met de twee (nog) tragere auto's van Hispania, en als het even kan ook teamgenoot Timo Glock. Maar de groene Lotussen van Trulli en Kovalainen, zelfs dat is te hoog gemikt voor de Belg. Of liever: te hoog gemikt voor Marussia Virgin, het team van D'Ambrosio. In de formule 1 is en blijft het immers de auto die voor 70 of volgens sommi...

Wie de prestaties van onze Belg in de formule 1 volgt, heeft het al gemerkt: Jérôme D'Ambrosio raakt niet weg uit de achterhoede. Alwaar hij om de twee weken strijd levert met de twee (nog) tragere auto's van Hispania, en als het even kan ook teamgenoot Timo Glock. Maar de groene Lotussen van Trulli en Kovalainen, zelfs dat is te hoog gemikt voor de Belg. Of liever: te hoog gemikt voor Marussia Virgin, het team van D'Ambrosio. In de formule 1 is en blijft het immers de auto die voor 70 of volgens sommigen zelfs 80 procent de prestaties bepaalt. En die 30 of 20 procent inbreng van de coureur is voor D'Ambrosio te weinig om de kloof met Lotus te dichten. Iets meer dan een half jaar geleden, toen het management van de Belg besliste om hem voor zijn debuutseizoen bij Virgin binnen te loodsen, lagen de verwachtingen hoger. De teamleiding had ook beloofd om een wezenlijke stap vooruit te kunnen zetten. Ze rekende daarvoor op ontwerper Nick Wirth, man die zweert bij CFD, een technologie om racewagens helemaal met de computer te ontwerpen. Deels vooruitstrevend, maar ook noodzaak: Virgin heeft geen geld om schaalmodellen in de windtunnel te duwen. Maar het werd geen stap vooruit, veeleer een sprong achteruit. De MVR02, de auto waarmee D'Ambrosio het moet doen, is een aamborstige machine. Het probleem? Geen downforce, het zo belangrijke neerwaartse drukeffect dat de auto's tegen de grond kleeft en ervoor zorgt dat ze snel gaan in de bochten. En het ontnuchterende nieuws is dat er dit jaar, met nog tien races te gaan, geen verandering meer komt. Nick Wirth is ondertussen ontslagen. En omdat Virgin zelf geen technische structuur klaar had om dat vertrek op te vangen, viel het dus in een technisch vacuüm. Of hoe het voor Marussia Virgin opnieuw van nul beginnen was: Virgin ging een partnership aan met McLaren, van wie het nu niet alleen technische infrastructuur mag gebruiken, maar ook personeel krijgt uitgeleend. Ondertussen werkt ene Pat Symonds, die vroeger hoogdagen beleefde bij Benetton en Renault, aan de samenstelling van een nieuwe technische ploeg. Maar daar gaat natuurlijk tijd over. Te veel tijd om dit seizoen nog resultaat te verwachten, temeer omdat het team zijn zinnen nu al helemaal op de ontwikkeling van de auto voor 2012 heeft gezet. Anders bekeken: hoe meer het seizoen opschiet, hoe moeilijker de 25-jarige Belg het zal krijgen om zich te kwalificeren voor de race. Daarvoor moet hij in de eerste kwalificatiesessie een tijd draaien die niet trager is dan 107 procent van de snelste. En dat zou straks weleens heel moeilijk kunnen worden, omdat de topteams aan hun auto's blijven werken om ze sneller te maken. Teambaas John Booth van Virgin voelt de bui al hangen: "Ik hoop dat Vettel over een viertal koersen al wereldkampioen is", zei hij in Silverstone. "Dan zullen de topteams hun auto's immers niet meer verder ontwikkelen ..." DOOR JO BOSSUYT