'Share the wealth, pigs' (verdeel de rijkdom, varkens), stond er te lezen op een spandoek van de supporters van Crystal Palace een paar dagen nadat de Premier League een nieuw en bijzonder lucratief tv-contract afsloot. Dezelfde boodschap was te horen vorige donderdag voor het Meridien Hotel in Londen, waar de algemene vergadering van de clubs van de Premier League plaats had.
...

'Share the wealth, pigs' (verdeel de rijkdom, varkens), stond er te lezen op een spandoek van de supporters van Crystal Palace een paar dagen nadat de Premier League een nieuw en bijzonder lucratief tv-contract afsloot. Dezelfde boodschap was te horen vorige donderdag voor het Meridien Hotel in Londen, waar de algemene vergadering van de clubs van de Premier League plaats had. Eerst de cijfers: het nieuwe tv-contract bedraagt 5,14 miljard pond (7,02 miljard euro), met de buitenlandse tv-rechten wordt het eindbedrag op 8,5 miljard pond (11,6 miljard euro) geschat. De clubs strijken straks tussen 100 (136,5 miljoen euro) en 180 miljoen pond (245,8 miljoen euro) per seizoen op. Ter vergelijking: alle clubs uit onze Jupiler League moeten het samen met 56 miljoen euro per seizoen stellen. De politiek en de Football Supporters' Federation oefenden de voorbije weken stevige druk uit op de Premier League om de lagere reeksen en het grassroots-voetbal te ondersteunen. Ze eisten ook dat de aanhang van de bezoekende clubs voortaan maximaal 20 pond (27,3 euro) moet betalen voor een ticket (Twenty's Plenty, luidde de naam van de campagne) en dat alle stafleden van de clubs uit de topklasse het 'leefloon' (9,15 pond - 12,5 euro - per dag in Londen, 7,85 pond - 10,7 euro - buiten de hoofdstad) zouden verdienen. Alleen Chelsea vervulde tot nu toe die eis en dat in een wereldje waarin de sterren 200.000 pond (273.000 euro) en meer per week verdienen. De Football Supporters' Federation werd donderdag na afloop van de algemene vergadering ontvangen door CEO Richard Scudamore en viel achterover van verbazing. De Premier League gaat minstens één miljard pond (1,36 miljard euro) in de voetbalbasis pompen. De invloed van de supporters wordt in heel Europa steeds groter. De politiek heeft dit begrepen. Ook de Vlaamse politici. Het Vlaams parlement liet recent een studie uitvoeren over supportersparticipatie, een paar weken terug was er een hoorzitting in de commissie Sport en vorige vrijdag organiseerde Groen een ronde tafel over het onderwerp. Onze clubs reageerden echter ronduit negatief. Zij zitten niet op pottenkijkers te wachten. Twee weken geleden had een symposium plaats van FREE (Football Research in an Enlarged Europe, een project van het Comité van Europese regio's), waarop supportersparticipatie - Whose Game is it? (Van wie is het voetbal?) - een van de belangrijkste topics was. Noch de voetbalbond, noch de Pro League, noch onze clubs bleken echter geïnteresseerd om de verre tocht naar hartje Brussel te maken. Niet alleen Belgische clubs ook de ECA (de European Club Association, die meer dan 200 topclubs verzamelt) heeft het niet begrepen op supportersparticipatie. Volgens David Frommer van ECA is een club besturen veel te ingewikkeld voor fans. Als we zien hoe heel wat clubs geleid worden, kunnen we nochtans moeilijk indenken dat de supporters het minder goed zouden doen. David Frommer gaf als argument ook aan dat de fanbasis van de clubs in de loop der jaren totaal veranderd is. "De meeste supporters zitten in Azië", beweerde hij. Kortom, de ECA, die ook de clubs uit de kleinere voetballanden en de Bundesliga - waar de supporters 51 procent van de aandelen bezitten - vertegenwoordigt, is dus van oordeel dat de Aziaten die een replicashirt kopen belangrijker zijn dan de toeschouwers die om de twee weken in hun stadion zitten. De resultaten van FREE in negen Europese landen maakte overigens duidelijk dat een overgroot deel van de achterban meer inspraak eist (het meest in Engeland, het minst in Polen). Jonathan Hill, de kabinetschef van Europees commissaris voor Sport Tibor Navracsics (Hongarije), en William Gaillard, de speciale adviseur van UEFA-voorzitter Michel Platini, gaven aan honderd procent achter supportersparticipatie te staan. "Voor Platini is de supporter de enige echte stakeholder", zei de Fransman. Niemand hoeft verbaasd te zijn als inspraak van de fans over een paar jaar in een of andere vorm opgenomen wordt in de Europese licentievoorwaarden. Hopelijk mist het Belgische voetbal deze trein niet. DOOR FRANÇOIS COLINEuropese topclubs vinden fans in Azië belangrijker dan toeschouwers in hun stadion.