Paul Bistiaux, secretaris van Antwerp, zucht. "Waarom is iedereen plots zo bezig met de vrouw in het voetbal ?" Omdat, zo constateert hij zelf ook, er steeds meer naar het voetbal komen. Marc Torsin van Anderlecht schat dat vrouwen inmiddels één vijfde van de toeschouwers van zijn club uitmaken. Een stijging die, denken ze in veel clubs, te maken heeft met het toegenomen comfort in de stadions. Hoewel, bedenkt Bistiaux : "Er is meer comfort in onze nieuwe tribune, maar je kan bezwaarlijk zeggen dat ons stadion hypermodern is. Volgens mij is het veeleer een maatschappelijk fenomeen. Dankzij de media, vooral de televisie, is ook bij de vrouw de belangstelling voor voetbal gewekt. Vroeger was het een zaak voor mannen, nu zie ik dat het publiek op Antwerp heel gemengd is."
...

Paul Bistiaux, secretaris van Antwerp, zucht. "Waarom is iedereen plots zo bezig met de vrouw in het voetbal ?" Omdat, zo constateert hij zelf ook, er steeds meer naar het voetbal komen. Marc Torsin van Anderlecht schat dat vrouwen inmiddels één vijfde van de toeschouwers van zijn club uitmaken. Een stijging die, denken ze in veel clubs, te maken heeft met het toegenomen comfort in de stadions. Hoewel, bedenkt Bistiaux : "Er is meer comfort in onze nieuwe tribune, maar je kan bezwaarlijk zeggen dat ons stadion hypermodern is. Volgens mij is het veeleer een maatschappelijk fenomeen. Dankzij de media, vooral de televisie, is ook bij de vrouw de belangstelling voor voetbal gewekt. Vroeger was het een zaak voor mannen, nu zie ik dat het publiek op Antwerp heel gemengd is." Guy Vandenbrouck, marketing- en communicatiedirecteur van GBA, maakt dezelfde vaststelling. "GBA wilde het van bij de start familievriendelijk aanpakken. Ik denk dat wij de eerste club waren met kinderopvang onder professioneel toezicht van gediplomeerde kinderverzorgsters en een verpleegster. Dat is een succes. We hebben ook altijd een afterparty, met DJ's of live-optredens, waar de verhouding 40 procent vrouwen en 60 procent mannen is. Het aantal vrouwen neemt merkbaar toe. Dat heeft te maken met accommodatie, sanitaire voorzieningen en omkadering. Het voetbal blijft een mannenwereldje dat draait rond een goeie pint, een mooie vrouw en een goed matchke, maar door het verhoogde entertainmentgehalte komen de vrouwen nu ook liever." Naar aanleiding van Valentijnsdag dacht Dirk Dobbeleir van Beveren aan een speciale actie. "Alleen," betreurt hij, "spelen wij dan op Lokeren." Maar daar hebben ze Patrick Orlans, en als er iemand weet hoe hij de andere sekse in de watten moet leggen, dan hij wel. "Ik zou zeggen dat in de vip-arrangementen en het businessgebeuren Lokeren de club bij uitstek is voor vrouwen ( lacht). Ooit deden we met Valentijn acties waardoor de vrouwen gratis konden komen kijken. Achteraf bekeken vinden ze dat zeer leuk, maar ik geloof niet dat je er de vrouwen op regelmatige basis mee naar het voetbal lokt. Het is een mes dat aan twee kanten snijdt : veel mannen gaan graag alléén naar het voetbal, denk ik, net zoals vrouwen hun mannen ook niet graag mee zien gaan naar de koffietafel. Het gaat om de totale sfeer en succes. Dat zie je in Genk ook : dames van alle leeftijden komen er voor de ambiance. Van de honderd is er misschien één geïnteresseerd in voetbal, en de negenennegentig andere moet je met de sfeer bekoren." "Ongeveer 15 à 20 procent van ons publiek bestaat uit vrouwen", bevestigt Stephan Poelmans namens Genk een algemene indruk. "Speciale acties doen wij niet, maar we proberen wel gezinsvriendelijk te zijn. Als je de kinderen kan motiveren, komen de mama's vanzelf mee. Het veiligheidsgevoel en het comfort spelen mee : fatsoenlijk kunnen zitten, geen kou lijden, geen vandalisme. Wij beschikken over een heel professionele kinderopvang met activiteiten voor, tijdens en na de wedstrijd. Dat gebeurt door een firma die onlangs zelfs een opdracht kreeg van de koninklijke familie om een kinderfeestje te organiseren." Ook in Sint-Truiden zagen ze een toename van één vrouw op tien naar één op vijf. Commercieel manager Geert Smets : "Nog altijd veel te weinig, maar dat heeft te maken met de infrastructuur op Staaien die niet al te vrouwvriendelijk is. We werken daar hard aan. In het jongerenvak is met de sector L-beweging die we daar hebben opgezet, het vrouwengehalte - zeg maar het babegehalte - groter geworden. Dat zijn meer jonge tiener of twens die een beetje verliefd zijn op Peter Voets, ziet u. Het idoolgehalte is er groot. Maar op de staanplaatsen staan op Staaien nog altijd mannen met baarden, die achter de goal weer en wind trotseren. Qua vrouwvriendelijkheid hebben we twee uitschieters : de voorzitter van het supportersverbond is een vrouw, en we hebben natuurlijk ook onze Miss STVV die we al tien jaar koesteren." Jacques De Nolf, secretaris van Brugge, heeft weinig concrete cijfers, maar neemt als indicatie de verhoogde vrouwelijke aanwezigheid in het nieuwe themacafé Extra-Time, oord van entertainment na de match. "Daar zie je heel duidelijk dat er veel koppels komen." Sonia Hinnick, momenteel de vrouwelijke manager van KV Mechelen, ontdekt vanuit haar functie plots nieuwe invalshoeken op dit vlak : "Vroeger werd hier geen aandacht aan besteed, maar nu ik zelf een aantal dingen ervaar, letten we er op. Ik heb zelf als vrouw ervaren dat mannen en vrouwen nogal snel opgesplitst worden als je als bestuur naar een wedstrijd gaat : mannen links, vrouwen rechts. Of je dan toevallig manager bent, daar trekken ze zich niet veel van aan. Mijn man mag bijvoorbeeld wel naar binnen op een receptie en ik niet. Ze roepen je daarna wel terug, maar eigenlijk is het de omgekeerde wereld. Op Anderlecht was het wel anders : daar zat de hele bestuursgroep gemengd door elkaar. En toen zij bij ons kwamen spelen, gebeurde hetzelfde. Lierse is een voorbeeld van hoe het niét moet : daar worden de vrouwen apart aan een tafel in een hoekje gezet, of soms zelfs in een andere zaal." Toch hebben ze in Lier oog voor hun vrouwelijke supporters. De komende weken loopt er een fankaartactie : wie een ticket koopt voor de wedstrijden tegen KV Mechelen, Moeskroen en AA Gent, krijgt er gratis een fankaart bij en kan bijvoorbeeld (maar niet noodzakelijk) de partner de kans bieden om in de terugronde de topwedstrijden tegen Anderlecht, Club Brugge en Lokeren bij te wonen. Herman Van Holsbeeck : "Wie geen fankaart heeft, kan dat de dag van vandaag niet meer. Vergeet niet, zo'n fankaart kost 500 frank." Acties zijn er genoeg, leert de rondvraag. Antwerp introduceerde een familie-abonnement, om de kinderen financieel voordelig in het stadion te krijgen. AA Gent, dat ook ongeveer tien procent vrouwelijke supporters heeft, hield al speciale acties naar aanleiding van moederdag of secretaressendag. Patrick Lips : "Vrouwen mochten dan gratis binnen, maar dat kende zo'n beperkte respons dat we niet direct zegden : dat moeten we voortaan elk jaar doen." In Westerlo was er vorig jaar een Valentijnsactie, gespreid over twee weekends, maar hoewel die een succes was, stond vorige week nog niet vast of er opnieuw eentje zou komen. Wie vorige zomer een abonnement kocht, kreeg wel kortingbonnen om te gebruiken bij de plaatselijke horeca, maar echt vrouwgericht was die actie niet, zeggen ze op de club. Veeleer algemeen klantvriendelijk.. Dat proberen ze ook te zijn in Lommel, met hun kidsclub. Het slotwoord is voor Jean-Pierre Detremmerie, voorzitter en politicus in Moeskroen. Hij juicht het toenemend aantal vrouwen in het stadion toe onder de motto's 'als de vrouw mee is, blijft de man langer', en : 'hoe meer vrouwen, hoe minder geweld'. door Raoul De Groote, Peter T'Kint en Christian VandenabeeleHoe meer vrouwen, hoe minder geweld.