Het contract van Lewis Hamilton loopt eind dit seizoen af bij McLaren. Al maanden wordt onderhandeld over verlenging, maar een akkoord blijft uit. Niet omdat McLaren hem niet meer wil. Wel omdat Hamilton nergens anders terechtkan. Het zal de 26-jarige toprijder veel geld kosten als hij straks dan toch bijtekent. Want daar is hij toe veroordeeld.
...

Het contract van Lewis Hamilton loopt eind dit seizoen af bij McLaren. Al maanden wordt onderhandeld over verlenging, maar een akkoord blijft uit. Niet omdat McLaren hem niet meer wil. Wel omdat Hamilton nergens anders terechtkan. Het zal de 26-jarige toprijder veel geld kosten als hij straks dan toch bijtekent. Want daar is hij toe veroordeeld. Iets meer dan een jaar geleden ging Hamilton openlijk flirten met andere topteams. In Montréal zorgde hij ervoor dat een hoop journalisten en fotografen er niet naast keken hoe hij bij Red Bull binnen liep voor een onderonsje met Christian Horner. Iets later doken aangestoken geruchten op over interesse van Ferrari. Fernando Alonso zei (natuurlijk) dat hij er niets op tegen zou hebben om opnieuw een team te gaan vormen met de Brit. Ondertussen liep Hamilton meteen te briesen telkens als de McLaren niet snel genoeg was om hem naar de overwinning te loodsen. "Je moet niet denken dat ik zomaar blijf omdat ik hier als het ware ben opgegroeid", zei hij dan meestal. "Ik wil een auto waarmee ik wereldkampioen kan worden." En hij zei het allemaal zoals Ayrton Senna of Alain Prost het twintig jaar geleden gezegd zouden hebben, toen ze net als Hamilton nu dachten dat ze met hun reputatie en/of staat van verdienste overal terechtkonden. Alleen was dat in het geval van Senna en Prost ook zo. Nu niet meer, en dat heeft niets te maken met talent: vandaag is het kransje absolute toprijders veel groter dan twintig jaar geleden, maar is het aantal topteams die voorin strijden niet groter. Minder plaatsjes voor meer volk dus. Van die situatie is Hamilton nu het slachtoffer. Ferrari mag hij vergeten, omdat Alonso daar (natuurlijk) zijn veto stelt. Bij Red Bull laten ze het team liever draaien rond Sebastian Vettel, dus kreeg de onschadelijke Mark Webber een nieuw contract. Lotus rijdt dit seizoen wel voorin, maar heeft geen financiële draagkracht om één: Hamilton te betalen, en twee: te garanderen dat het ook de komende seizoenen voorin rijdt. Dan is er nog Mercedes. Alleen is het daar na een goede seizoenstart ook als een pudding ingezakt. En vooral: Hamilton kan er alleen terecht als ene Michael Schumacher eind dit seizoen voor de tweede keer met pensioen gaat. Quod non... McLaren is dus de enige optie voor Hamilton. Een realiteit die haaks staat op de keiharde manier waarop zijn management ( Simon Fuller van XIX Entertainment, die ook de zaken behartigt van onder anderen David Beckham) onderhandelt. Begrijpelijk. Hamilton is Fullers eerste account in de F1, de man wil dus zijn visitekaartje afgeven. Lees: een contract met duizelingwekkend veel nulletjes versieren. Zijn slaagkansen zijn miniem, want McLaren weet dat Hamilton geen andere opties heeft. Grote baas Ron Dennis maakte dat vorige week duidelijk. "Sommige mensen snappen het niet. Wij betalen Hamilton. Het is dus niet of hij bij ons wil komen werken, wel of wij hem in dienst willen houden." Neem het van ons aan: Lewis zal niet meteen de best betaalde coureur ooit zijn, als hij straks zijn contract verlengt. door jo bossuyt