In de aanloop naar China, de vierde race van het seizoen, moet de F1 nog ontwaken uit de roes die door de voorbije twee koersen werd ingeleid. Zowel Melbourne als Sepang leverden immers telkens een boeiend kijkstuk op. Neem daarbij het klassement, waarin vijf coureurs in de kop binnen een spanne van vier punten staan. Meer was niet nodig om ongebreideld enthousiasme los te weken, zowel bij waarnemers die als kenners geboekt staan, als bij het grote publiek. In de trant van: de formule 1 is weer ongemeen spannend.
...

In de aanloop naar China, de vierde race van het seizoen, moet de F1 nog ontwaken uit de roes die door de voorbije twee koersen werd ingeleid. Zowel Melbourne als Sepang leverden immers telkens een boeiend kijkstuk op. Neem daarbij het klassement, waarin vijf coureurs in de kop binnen een spanne van vier punten staan. Meer was niet nodig om ongebreideld enthousiasme los te weken, zowel bij waarnemers die als kenners geboekt staan, als bij het grote publiek. In de trant van: de formule 1 is weer ongemeen spannend. Misschien hebben we wel iets tegen ongenuanceerd oordelen, dat zal het zijn. Een paar weken geleden, toen de hele wereld formule 1 saai noemde, probeerden we u in deze rubriek immers van het tegendeel te overtuigen. Maar zoals iedereen nu weer lyrisch doet over de formule 1, dat is ook naast de kwestie. De realiteit is immers net iets minder rooskleurig voor de spankracht van seizoen 2010: anderhalve week geleden, in Sepang, bleek andermaal hoezeer Red Bull het gebeuren domineert. Het leek alsof Sebastian Vettel en Mark Webber amper vier ronden fors gingen doorzetten: de tijd om onderling uit te maken wie van hen de GP van Maleisië zou winnen. De rest van de koers reden ze controlerend, zoals dat heet: de banden zo goed mogelijk ontzien en de kist heelhuids naar de finish loodsen. Een blik op de rondetijden leert dat alleen de McLarens van Hamilton en Button het tempo van de Red Bulls aankonden, op een bepaald moment in de race. Alleen, zoals gezegd, is lang niet zeker dat Vettel en Webber op dat moment ook voluit gingen. En vooral: met wat minder pech, zoals een kapotte uitlaat in Bahrein en een losgeslagen wiel in Melbourne, had Vettel nu al een drie op drie neergezet met zijn ongenaakbare machine. Om maar te zeggen dat de problemen die de jonge Duitser twee keer terugfloten, zorgden voor een serieus vertekend beeld. Er is nog een andere jobstijding voor de neutrale toeschouwer: de FIA heeft de Red Bull onder de loep genomen en niets verkeerds gevonden. Vooral McLaren beschuldigde het Oostenrijkse team er immers van een verboden systeem te gebruiken om de bodemspeling, de afstand tussen de onderkant van de auto en het wegdek, te regelen. Immers: hoe kleiner die bodemspeling, hoe sneller een F1-wagen. Dat is dit seizoen een heikel onderwerp. De auto's beginnen aan de koers met volle tanks, zijn dan zwaarder en staan in principe dichter tegen de grond. Terwijl ze in de kwalificaties met bijna lege tanks rijden, veel minder wegen en alweer in principe hoger van de grond zouden moeten staan. En dan minder performant zijn. Alleen was tot nu toe bijna met het blote oog te zien dat de Red Bulls tijdens die cruciale kwalificaties een kleinere bodemspeling hadden dan de concurrentie. Wat nu volgens de FIA dan toch niet aan het een of andere verboden systeem te danken is. Vettel zal er niet om rouwen, als hij zondag aan de vierde race van het seizoen begint.