Vorige week maakte de F1 zijn kalender van 2021 bekend, bestaande uit 23 grote prijzen, het grootste aantal in de F1-geschiedenis. Drie meer dan in 2019 en zes meer dan dit seizoen, al werd dat wegens de coronapandemie ingekort van 22 naar 17. Onder meer alle GP's in Azië en Noord/Zuid-Amerika werden afgelast, waardoor alleen in Europa en het Midden-Oosten geracet werd, zoals afgelopen weekend in Turkije.
...

Vorige week maakte de F1 zijn kalender van 2021 bekend, bestaande uit 23 grote prijzen, het grootste aantal in de F1-geschiedenis. Drie meer dan in 2019 en zes meer dan dit seizoen, al werd dat wegens de coronapandemie ingekort van 22 naar 17. Onder meer alle GP's in Azië en Noord/Zuid-Amerika werden afgelast, waardoor alleen in Europa en het Midden-Oosten geracet werd, zoals afgelopen weekend in Turkije. In 2021 echter geen restricties, voorlopig toch. Volgens Chase Carey, CEO van de Formule 1, is het zelfs de bedoeling dat alle GP's met een (gelimiteerd) publiek zullen plaatsvinden. Om zo terug te keren naar 'een beleving die weer normaal zou moeten zijn.' En die vooral meer geld in het F1-laatje moet brengen, na de gederfde inkomsten van dit jaar. Een recordaantal GP's in 2021 komt dus goed van pas. Al moet Carey op 25 april wel nog een leemte opvullen. Die datum was eerst voorzien voor de nieuwe GP in Hanoi, Vietnam, maar die race is geannuleerd. Nguyen Duc Chung, de burgemeester van Hanoi en een van de grote figuren achter de grand prix, wordt immers beschuldigd van corruptie. Bovendien heeft Vietnam naar eigen zeggen zijn handen vol met het bestrijden van het coronavirus en het herstellen van de schade na de vele recente overstromingen. Het nieuwe F1-seizoen start traditiegetrouw in Melbourne, Australië, op 19 maart, gevolgd door GP's in Bahrein en Shanghai. Daarna begint de Europese toer, in juni onderbroken door uitstappen naar Bakoe (Azerbeidzjan) en Montréal (Canada). Nieuw op de kalender is de GP in het Nederlandse Zandvoort. Die had dit jaar in mei, voor het eerst sinds 1985, moeten plaatsvinden, maar werd afgelast door de coronacrisis. In 2021 staat de Nederlandse GP op 6 september gepland, een week na de Belgische manche in Francorchamps, op 29 augustus. Eind september verhuist het F1-circus naar Rusland en Azië (Singapore en Japan), vervolgens naar de VS, Mexico en Brazilië, om het seizoen eind november/begin december af te sluiten in Saoedi-Arabië en Abu Dhabi. Die voorlaatste manche, de allereerste in het islamitische koninkrijk (als 33e land in de F1-geschiedenis dat een GP organiseert), stuit echter op veel protest. Mensenrechtenorganisaties als Amnesty International en Human Rights Watch beschuldigen Saoedi-Arabië van flagrante mensenrechtenschending en van sport washing: via tal van grote sportevents het donkere imago van het land witwassen. Onder meer met prestigieuze golf- en tennistoernooien, paardenraces, titelgevechten in het boksen, de Dakar Rally en manches van de Formule E. En vanaf 2021 dus ook met een grote prijs in de F1: bij avondlicht in de straten van de kuststad Jeddah, aan de oevers van de Rode Zee. De formule 1 sloot een deal van liefst tien jaar, met de bedoeling om de grand prix in 2023 naar een permanent, gloednieuw racecircuit net buiten de hoofdstad Riyad te verkassen. Een welgekomen nieuwe inkomstenbron (ruim 40 miljoen euro) na het coronaseizoen. Dat Saoedi-Arabië een besmeurd imago heeft, dat zal de F1-bonzen en ook de teams worst wezen. Ook wereldkampioen Lewis Hamilton bleef verrassend op de vlakte. 'Ik weet op dit moment niet genoeg af van de mensenrechtensituatie in Saoedi-Arabië om daar een gewogen oordeel over te vellen.' Nochtans had de Brit zich dit seizoen meer dan ooit opgeworpen als activist, en als stem van de Black Lives Matter-beweging. En had hij al verklaard dat de F1 moet nadenken over hoe het positief kan bijdragen tot maatschappelijke evoluties in de landen die het bezoekt. Afwachten wat zijn oordeel zal zijn als Hamilton zich wél heeft verdiept in het Saoedi-Arabische regime. Tot zolang danst voor het geld uit de woestijn ook de F1-beer.