Dinsdag 6/9

Uit De Morgen van vandaag : ‘De Italiaanse scheidsrechter Pierluigi Collina nam ontslag nadat hij geweigerd had een sponsordeal met Opel van 800.000 miljoen euro per jaar af te wijzen. ‘

800.000 miljoen euro ! Per jaar ! Daarvoor zouden wij eerlijk gezegd ook ontslag nemen, zelfs als arbiter. Het mag dan wel verrijkend zijn om tachtigduizend man ‘vuilen blotte’ of iets van die strekking te horen roepen, op alles staat een prijs.

Hoeveel zou 800.000 miljoen euro in franken zijn ? Wie durft zich daaraan te wagen ? Sonck gebeld. Niet thuis. Naar de Culbertson International, een gereputeerd bridgetoernooi. We zijn dus op onze eigen aritmetische vaardigheden aangewezen, en die zijn al niet veel betrouwbaarder dan die van De Morgen, de wereldkampioenen in het omrekenen van grote getallen.

800.000 miljoen euro, dat is volgens ons hetzelfde als 800 miljard euro. En is dus tweeëndertigduizend miljard frank. Dat is meer dan drie keer het Belgisch Bruto Binnenlands Product. Daarvoor haal je zowel Telenet Digitaal áls Belgacom Digitaal in huis. En dat krijgt die Collina per jaar. Hopelijk leest die mens De Morgen, of hij weet niet half hoe rijk hij is.

Donderdag 8/9

‘Waar gaat het eigenlijk over in voetbal ? Niet over het voetbal, dat denkt iedereen alleen maar. Het gaat over beleving, over verbondenheid.’

Niet twijfelen : we bevinden ons in Nederland. Meer bepaald bij PSV, waar de Limburger Christian Reniers ‘belevingsregisseur’ is. Belevingsregisseur. Vroeger noemde men zo iemand : ‘De man aan de micro.’ Twee weken geleden kwam Reniers uitgebreid aan het woord in dit blad en een mens staat stom van wat er allemaal komt kijken bij het randgebeuren van een voetbalwedstrijd. De tijd dat men zich er vanaf kon maken met Bianca De Paepe of Nancy van Cisko Kid, ligt ook alweer achter ons.

De eerste keer dat wij uitleg kregen over ‘de beleving van een voetbalwedstrijd’, was een jaar of twaalf geleden, en het was ook van een Nederlander : Piet den Boer. Toen manager van derdeklasser FC Tielen, de club van IJsboerke Staf Janssens. Die nog van gedacht was dat het randgebeuren bestond uit het verkopen van frisco’s. Wijlen de komiek Charel Janssens heeft daar ooit een schitterende mop over verteld. In een Antwerpse vereniging werd gediscussieerd over wie de toespraak op het jaarlijkse bal mocht houden. Tot verbijstering van iedereen stelde de enige stotteraar van de kring zich kandidaat. ‘Maar enfin,’ sprak de voorzitter, ‘gij kunt niet klappen. ‘

‘W-w-wa ?’ beet de hakkelaar van zich af. ‘Ikke ni ku-kunnen kla-kla-klappen ? Ik-ik heb vo-vorige week n-nog gespie-spie-speecht voor een vol Sp-sp-sportpaleis. ‘

‘Dat zal wel’, spotten de anderen. ‘En wat hebt ge dan gezegd ?’

‘Cho-cho-choco glacé ! !’

Tot zover Charel Janssens. Nu weer Piet den Boer. Het was een match tegen Virton en Piet legde uit dat we met het Belgisch voetbal meer over de grenzen moesten kijken. Met name naar Amerika, waar een sportwedstrijd een familie-uitstap was. Piet had een zanger onder contract genomen, die furore bleek te maken bij Veronica. Toen de scheidsrechter de eerste helft affloot, kwam een in paars variétépak gehulde Nederlander naar de middenstip en uit de boxen schalde een aangrijpend lied. De honderdvijfentwintig aanwezige Tielenaars keken een paar tellen verbaasd toe en gingen toen binnen een pint drinken. Als wij ons niet vergissen, heette die zanger Marco Borsato.

Zaterdag 10/9

In onze rubriek ‘Over eieren lopen’ zullen wij het vandaag niet hebben over de onnozelste goal aller tijden, door François Sterchele van Charleroi gemaakt tegen… het zou toch moeten lukken, SV Roeselare. Wel wensen wij te onderstrepen dat er voor spektakel tegenwoordig maar één adres is : Schiervelde. 1-0 tegen Beveren, 4-0 tegen Lokeren, en 5-0 tegen de beloften van San Marino. Waar moet dat eindigen ? In Roeselare gaan ze trouwens uit van het principe : ‘Heflooten is er, als wider peinzen dat er heflooten is. ‘ En dat is nog altijd het beste principe.

door Koen Meulenaere

‘Voor spektakel één adres : Schiervelde.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content