"Adembenemend, bloedstollend en onwaarschijnlijk. Pure waanzin." Dat waren de eerste woorden die een tot tranen geroerde Bayern-doelman Oliver Kahn uitsprak na een zinderende apotheose. Het was immers in de vierde minuut van de blessuretijd dat de Zweed Patrik Andersson de titel van de CL-finalist verlengde. De centrale verdediger deed dat uit een indirecte vrije trap in het strafschopgebied, die was toegekend na een door...

"Adembenemend, bloedstollend en onwaarschijnlijk. Pure waanzin." Dat waren de eerste woorden die een tot tranen geroerde Bayern-doelman Oliver Kahn uitsprak na een zinderende apotheose. Het was immers in de vierde minuut van de blessuretijd dat de Zweed Patrik Andersson de titel van de CL-finalist verlengde. De centrale verdediger deed dat uit een indirecte vrije trap in het strafschopgebied, die was toegekend na een door doelman Matthias Schober (Hamburg) opgepakte terugspeelbal. Voor Schober was het leed niet te overzien. Ironisch genoeg verhuisde uitgerekend hij als jeugdproduct gedurende dit seizoen van Gelsenkirche naar Hamburg. De kracht van Bayern München ligt niet alleen op het veld. De zeventienvoudige kampioen sloeg vooral achter de bestuurstafel de laatste jaren een gapend gat op de dichtste concurrentie. Bayern groeide uit tot een multinational, met een budget van bijna 5 miljard frank. Het geheim wordt gevormd door een zeskoppig bestuur, dat voetbalkennis koppelt aan economische know-how. Voorzitter Franz Beckenbauer speelt vooral een ambassadeursrol. Vice-voorzitter Karl-Heinz Rummenigge is eerder de man van de internationale contacten. Vice-president Hans Schiefele vormt het bindmiddel tussen het bestuur en de amateurafdelingen. Samen met voormalig preses en vice-voorzitter Fritz Scherer (die in 1991 Beckenbauer en Rummenigge terughaalde) is hij nauw betrokken bij de merchandising-afdeling. Managing-director Karl Hopfner is verantwoordelijk voor de economische winst. Manager Uli Hoeness complementeert het sextet. Hij is een echte visionair, die oog heeft voor alle ontwikkelingen en graagt provoceert. Voormalig trainer Giovanni Trapattoni vergeleek Bayern München ooit met een Ferrari. De voetbalclub is een merk geworden, dat staat voor kwaliteit, klasse, sympathie en een grote prijzenkast. Een onderzoek in 1997 wees uit dat 87 procent van alle Duitsers de club uit Beieren kent. Maar liefst tien miljoen Duitsers bekenden fan te zijn van Bayern München. Hoogst opzienbarende cijfers. Ondertussen zat de club op de transfermarkt niet stil. Het contracteerde de Kroatische broers Niko (middenvelder, Hamburg) en Robert Kovac (verdediger, Leverkusen) voor vier seizoenen. Er moest 430 miljoen frank worden opgehoest voor het duo. Eerder werd ook al Pablo Thiam (VfB Stuttgart) vastgelegd. (FV)