L uciano D'Onofrio (52) is de grote motor achter het project van het nieuwe stadion van Standard. De vicevoorzitter van de Luikse club moet heel goed beseffen dat het geen sinecure zal zijn om een dergelijk bouwdossier tot een goed einde te brengen. Anderlecht bijt zich immers al enkele jaren de tanden stuk op het project rond zijn nieuwe thuishaven; ook Club Brugge stuit op de nodige weerstand. Maar D'Onofrio is een geboren voluntarist met de nodige flair die bovendien blaakt van optimisme. Hij maakt zich dan ook sterk dat zijn plannen zullen slagen.
...

L uciano D'Onofrio (52) is de grote motor achter het project van het nieuwe stadion van Standard. De vicevoorzitter van de Luikse club moet heel goed beseffen dat het geen sinecure zal zijn om een dergelijk bouwdossier tot een goed einde te brengen. Anderlecht bijt zich immers al enkele jaren de tanden stuk op het project rond zijn nieuwe thuishaven; ook Club Brugge stuit op de nodige weerstand. Maar D'Onofrio is een geboren voluntarist met de nodige flair die bovendien blaakt van optimisme. Hij maakt zich dan ook sterk dat zijn plannen zullen slagen. Luciano D'Onofrio: "Natuurlijk. Dat is zelfs een heel ernstige optie geweest. Gedurende twee jaar hebben we ons afgevraagd hoe we het zouden kunnen aanpakken om van Sclessin een mooi stadion te maken. Er waren twee mogelijke oplossingen. De eerste bestond erin om het huidige stadion aan te passen en te verbouwen zoals we ook gedaan hebben vóór Euro 2000. Maar in dat geval zouden we slechts een half nieuw stadion hebben gehad, of anders gezegd: een half oud. Bovendien zouden we misschien evenveel geld hebben moeten uitgeven als voor de bouw van een volledig nieuw stadion. Komt daar nog bij dat het stadion over maximaal 30 jaar toch hopeloos verouderd geweest zou zijn. De tweede mogelijkheid die in theorie bestond, was om het huidige stadion volledig af te breken en op dezelfde plaats een nieuw te bouwen. Maar waar zou Standard dan tijdens de werkzaamheden spelen? En we zouden ook met een aantal beperkingen blijven zitten die ons ook vandaag parten spelen: een beperkt aantal zitplaatsen, mobiliteits- en veiligheidsproblemen rond het stadion, een tekort aan parkeerplaatsen enzovoort. Op Sclessin blijven is dan ook onmogelijk." "De UEFA en de FIFA zijn net als het Belgische ministerie van Binnenlandse Zaken almaar strenger en veeleisender, vooral wat de veiligheid van de toeschouwers en van de bezoekende teams betreft. Ook de criteria rond mobiliteit, parkeerplaatsen, tribunes en comfort in het algemeen worden steeds scherper. Bij de voorbereiding van Euro 2000 heeft België een ongelooflijke kans gemist om het land uit te rusten met nieuwe moderne stadions. Nederland, Portugal, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk hebben dat veel beter aangepakt. Zij hebben wél moderne voetbalarena's gebouwd. België heeft niet verder gekeken dan zijn neus lang was. De minieme aanpassingen om aan de toenmalige normen te beantwoorden gaven blijk van puur kortetermijndenken. De beleidsmakers hadden toch kunnen aanvoelen dat onze stadions enkele jaren later verouderd zouden zijn!" "Sclessin vormt uiteraard een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van de club, maar toch wil ik zo niet redeneren. Als we binnenkort elders over een mooi stadion beschikken en over een team dat in de top meedraait, kan Standard een pagina omslaan en aan een nieuw hoofdstuk beginnen in zijn rijke geschiedenis." "Natuurlijk wel. Precies daarom hebben we zo grondig nagedacht over de mogelijkheid om toch op Sclessin te blijven. Maar om nog vooruitgang te kunnen boeken, moesten we eventjes de emoties opzijzetten. Uiteraard zullen velen de dag dat we hier uiteindelijk vertrekken een traantje wegpinken. Maar als we de emotie laten voorgaan op de ratio, kunnen we geen vooruitgang meer boeken en dat blijft toch het doel. We moeten proberen om onze wagon aan de Europese trein te hangen. Niet die van de echte top, maar wel die van de subtop. Als we er niet alles aan doen om dat doel te bereiken, dreigt het gevaar dat de club over tien à vijftien jaar niet meer bestaat. En om onze ambities waar te maken hebben we geen keuze: we moeten een nieuwe infrastructuur uitbouwen." "Ik begrijp hen. En ik heb ook het nodige begrip voor de handelaars die rond het stadion een zaak hebben. Zij zullen na onze verhuis geld verliezen, maar anderen zullen dan weer goed beginnen te verdienen. De verhuis zal niet voor iedereen een slechte zaak zijn." "Dat weet ik niet. Maar ik kan wel een cijfer meegeven: toen de club enkele jaren geleden geen goede resultaten meer neerzette, kregen we nog slechts 10.000 à 12.000 toeschouwers over de vloer. En dat was toch ook op Sclessin, het stadion waaraan de supporters hun hart hebben verpand. Volgens mij is dat een goede indicatie dat de mensen bij goede resultaten toch naar het stadion zullen komen, waar het ook ligt." "Dat de stad het project volop steunt. Dat is het belangrijkste." "Een nog aan te duiden studiebureau moet bekijken wat de mogelijkheden zijn op verschillende potentiële locaties. Een Europese wet bepaalt dat dit moet gebeuren. Zodra wij het rapport van dat bureau hebben bestudeerd, zullen we voor een bepaalde locatie kiezen. Daarna moet er ook nog een studie gemaakt worden rond de gevolgen die de inplanting van een nieuw stadion in de betrokken wijk zal hebben." "Dat zijn maar twee mogelijkheden. Er is ook nog een groot terrein achter de Cora in Rocourt en we denken ook aan Bierset en Ans. We zullen zeker ook nog andere mogelijkheden bestuderen." "Voor het stadion zelf komt er 100 % privéfinanciering. Standard zal alles betalen, samen met een aantal investeerders, waar we nog op zoek naar moeten gaan. We willen bewust geen overheidssteun aanvragen omdat we baas willen blijven in eigen huis. Zo kunnen we het stadion bouwen, beheren en gebruiken zoals wij willen. Maar natuurlijk zullen we hulp van de stad, de provincie of het gewest voor de aanleg van infrastructuur rond het stadion en voor alles wat te maken heeft met mobiliteit en logistiek niet weigeren." "Dat klopt. Maar niet alle werkzaamheden zijn toen betaald met overheidsgeld. We betalen overigens vandaag nog altijd terug aan het gewest." "Voor het stadion zelf ramen we de kostprijs op zo'n 80 miljoen euro. Met de bijgebouwen zouden we uitkomen op 100 miljoen euro. Op dat vlak is er nog niets beslist, maar mogelijk komen er binnen of buiten het stadion ook een hotel, een schaatsbaan, attracties enzovoort. Uiteraard zal Standard die gebouwen niet financieren. Dat geld moet van privé-investeerders komen." "40.000 plaatsen is het vereiste minimum voor een WK-wedstrijd. Zoveel hebben we er ook nodig om de verdere groei van Standard te verzekeren. De zaken nog grootser zien zou onverantwoord zijn. Deze club heeft het potentieel om regelmatig 40.000 toeschouwers aan te trekken." "Het moet een kuip worden met een avant-gardistische architectuur. En misschien ook met een vleugje kunst, zowel binnen als buiten. Het moet ook een multifunctioneel stadion worden, waarin concerten kunnen plaatsvinden. Er zullen restaurants in zijn. En we denken aan de mogelijkheid om de loges niet te verhuren maar te verkopen. Zo kunnen de eigenaars er gebruik van maken wanneer ze maar willen. De nieuwe thuishaven van Standard moet een soort kathedraal worden, een monument in de stad, een belangrijk element van het patrimonium. Net als het vernieuwde stationsgebouw. We willen een stadion dat het gewone overstijgt en dat ambitie uitstraalt." "Noch het ene, noch het andere. Alle stadions die volledig overdekt kunnen worden, hebben problemen met de verluchting van de grasmat. En als die soms weg moet, zoals bij Schalke, neemt dat iedere keer twee dagen in beslag. Zoiets is te omslachtig." "Het stadion van Porto spreekt me aan omwille van de architectuur en de perfecte ventilatie van de grasmat. Bij Bayern zijn de moderne gevels en de ondergrondse parkeerplaatsen een pluspunt. En het Emirates Stadium van Arsenal vind ik architecturaal niet het meest geslaagde, maar door de kuipvorm en de hoge tribunes dicht bij het terrein, is er altijd enorm veel ambiance. Ook het stadion van Bern, dat nochtans maar plaats biedt aan 30.000 toeschouwers, is zeer goed ontworpen. Ze hebben daar vooral oog gehad voor de ontwikkeling van commerciële activiteiten in de buurt van de voetbalarena." "In San Siro. Met 80.000 toeschouwers in een dergelijke kuip kan het er voor het bezoekende team een echte heksenketel zijn. Ook op Old Trafford bij Manchester United kan het er hitsig aan toegaan, maar daar heeft men veel bijgebouwd en dat stadion is zeker niet het mooiste dat ik ken." "Ik ben geweldig onder de indruk van de stadions van Bayern en Porto." "Het nieuwe Wembley en dat van Bayern." "2012 zou ideaal zijn. Dit jaar zullen we onderzoeken waar we het precies willen bouwen. In 2009 zullen we ons over de plannen en de bouwaanvragen buigen. Graag zouden we alle vergunningen rond hebben tegen eind 2009, begin 2010. Voor de eigenlijke bouw hebben we volgens mij zo'n twee jaar nodig. Standard zal dus in 2012 of ten laatste in 2013 in zijn nieuwe thuishaven terechtkunnen." "Dat is inderdaad een mogelijkheid. Sommige leden van de raad van bestuur van Standard kennen mensen van dat bureau en we hebben hen al over ons project gesproken. Maar er zijn nog andere mogelijkheden. Belgische architecten bijvoorbeeld, of een tijdelijke vereniging van verschillende bureaus." "We zijn eigenaar van de grond en we zullen die verkopen. Hij is tussen de vijftien en de twintig miljoen euro waard. Een klein gedeelte van dat bedrag zal dienen om onze resterende schuld te betalen voor de verbouwingswerken van vóór Euro 2000. De rest uiteraard voor de financiering van het nieuwe stadion." Sdoor pierre danvoye - beelden: reporters/hamers