Bij hun grote debuut in de Champions League nemen de Buffalo’s het op tegen Lyon. Ook al kenden Les Gones de laatste jaren een dip, ze blijven natuurlijk een stevige brok.

Sinds 2010 en de verloren halve finale van de Champions League tegen Bayern verdween Olympique Lyonnais een beetje van de Europese radar. De club die zeven keer op rij Frans kampioen werd (van 2002 tot 2008) kwam aan het einde van een gouden cyclus – de periode van Sonny Anderson en Juninho – om stilaan pas achteruit te maken. Maar voorzitter Jean-Michel Aulas, een lokale ondernemer die de club in 1989 naar de Ligue 1 bracht, heeft ervoor gezorgd dat Lyon weer terugslaat.

‘OL is een club die altijd tot de top vijf van Frankrijk, zelfs van Europa moet behoren’, vertelde Aulas in het magazine Entreprendre op de vooravond van het seizoen 2014/15. ‘Het businessmodel van het voetbal is drastisch gewijzigd. Wij hebben op die evolutie geanticipeerd met als doel op hetzelfde niveau te geraken als de beste Europese clubs. Onze strategie steunt op drie pijlers.’ Een aanvalsplan waarmee JMA zijn club opnieuw hoge toppen wil doen scheren.

1. DE OPLEIDING

JMA: ‘Dankzij deze eerste pijler kan een aantal jongeren uit onze eigen academie in de profkern opgenomen worden en doorbreken.’

Zelf opleiden kan een manier zijn om een stevige ploeg te bouwen tegen een lage kostprijs en Aulas is zich ervan bewust dat zijn regio een grote kweekvijver is. Karim Benzema, Loïc Rémy en Hatem Ben Arfa (weliswaar uit Parijs weggeplukt) passeerden allemaal via het Centre Tola Vologe. Het opleidingscentrum van Lyon staat ondertussen aan de top in Frankrijk en behoort tot de betere op Europees vlak.

In een van zijn wekelijkse rapporten zei het CIES, het Centre International d’Etude du Sport, in oktober 2014 dat Lyon de op drie na grootste leverancier van spelers was aan de vijf grote competities, net achter Real Madrid, Manchester United en FC Barcelona.

Van de 33 voetballers die vorig seizoen in de kern van Lyon zaten, waren er 15 opgeleid binnen de club (van wie 8 potentiële basisspelers). Niemand van de G5 doet beter. En terwijl men na het vertrek van Bafétimbi Gomis en Jimmy Briand voorspelde dat OL een plaats in de middenmoot beschoren was, realiseerden Les Baby Gones een van de knapste seizoenen na de hegemonie van 2002-2008. Ze werden runner-up na PSG.

Alexandre Lacazette werd topschutter met 27 rozen, Nabil Fekir (13 goals, 9 assists) verbaasde heel Frankrijk en Clinton N’Jie maakte sterke progressie voor hij aan Tottenham werd verkocht voor 17 miljoen. Want Aulas wil in de eerste plaats de lokale goudhaantjes zelf inzetten, maar is er ook niet vies van om hen te gelde te maken op de voetbalmarkt.

2. HET SPEKTAKEL

JMA: ‘De tweede pijler gaat niet over personen, maar over het imago en het verzorgen van het spektakel. We hebben geïnvesteerd in een accommodatie die meer is dan gewoon maar een stadion. Het gaat over een vrijetijdspark dat 365 dagen per jaar open is, met in het midden daarvan een stadion van 60.000 plaatsen dat honderd procent eigendom is van de club.’

Onder ‘vrijetijdspark’ moet je verstaan: twee hotels, een winkelcentrum, een ontspanningscentrum, een museum, een sportkliniek, een fitnesszaal, kantoren, gratis wifi op heel het domein en meer dan dertig evenementen per jaar. Het Grand Stade, waarvan de nieuwe – commerciële – naam binnenkort zal worden aangekondigd, is dus inderdaad meer dan gewoon maar een stadion.

JMA liet zich inspireren door Amerikaanse modellen, die hij leerde kennen via zijn logistiekbedrijf Cegid, om zijn OL Land te creëren. Hij regelt de werkzaamheden – het park werd uitgedacht in 2007, opgestart in 2012 en zou moeten af zijn in 2016 – via de holding OL Groupe, die zich om de club bekommert en daarvan het eerste Franse voetbalhuis gemaakt heeft dat beursgenoteerd is.

Precies de immense kostprijs van het bouwwerk (meer dan 400 miljoen euro) luidde een sportieve overgangsperiode in, die Aulas ertoe noopte in te zetten op de jeugd. Maar met die nieuwe infrastructuur is de voorzitter verplicht om spektakel te brengen. Na de flop die Yoann Gourcuff was, haalde hij de ervaren Mathieu Valbuena terug naar Frankrijk, evenals Mapou Yanga-Mbiwa, verdediger van AS Roma.

Het doel is om het aantal abonnees – momenteel stagnerend rond de 13.000 – te verdubbelen, om zo een omzet van bijna 200 miljoen per jaar te realiseren (zelfs zonder de verkoop van spelers) oftewel 80 miljoen meer dan de voorbije jaren.

3. NORMEN EN WAARDEN

JMA: ‘De derde pijler bestaat erin de club te omgeven met een aantal normen en waarden, zoals duurzaamheid, openheid en transparantie. Dat binnen deze strategische pijler een vrouwenteam werd opgericht, voegt daar nog waarden aan toe.’

Het financiële model van Olympique Lyon staat haaks op dat van PSG. Het Parijse project is hoofdzakelijk gestoeld op het buitenland, met commerciële inkomsten uit Qatar. Dat van Lyon is gebaseerd op twee zaken: opleiding en het beheer van een stadion waarvan het eigenaar is en dat dus geld in het laatje zal brengen. En waar PSG internationaal rekruteert, richt Lyon zich op de binnenlandse markt en wil het de hofleverancier zijn van de Franse nationale ploeg.

Valbuena, Fekir, Benzema, Lacazette, Hugo Lloris, Christophe Jallet, Maxime Gonalons, Clément Grenier en Anthony Martial: het zijn allemaal huidige of ex-spelers van Lyon die geregeld worden opgeroepen door bondscoach DidierDeschamps. JMA is erop gebrand een merk ‘OL’ te creëren met het label ‘made inFrance‘.

De ambitie van Lyon is PSG van de troon te stoten. Op een ander domein waarop beide clubs elkaar bekampen, dat van het vrouwenvoetbal, zet Lyon de vroegere hegemonie van de mannen verder met nu al negen opeenvolgende titels en bekerwinst in 2011 en 2012. Voor Aulas is dat een andere manier om zijn merk internationaal aanzien te geven en tegelijk ook het vrouwenvoetbal in zijn geheel – nog zoiets waarvoor hij de mosterd haalde in de VS.

Dat zijn dus de contouren van de club waartegen AA Gent het in zijn eerste CL-match moet opnemen.

DOOR NICOLAS TAIANA – FOTO BELGAIMAGE

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content