Volgende maandag start een nieuwe reeks op Eén. Centraal staan daklozen die gevolgd worden op weg naar hun WK, de Homeless World Cup. Zo heet ook het programma. Meer dan een jaar was productiehuis De Mensen, producent van onder meer Studio 1 en Blokken, bezig met de opnames. In 2007 zochten ze een bekende figuur om de reeks aan op te hangen en ze kwamen uit bij Gilles De Bilde. De gewezen Gouden Schoen en spits van Aalst, Anderlecht, PSV en Sheffield Wednesday rolde nadien vanwege zijn bekende en volgens veel vrouwen niet onleuke smoeltje de mediawereld in en was daar verdienstelijk in niemendalletjes als Sterren op de dansvloer, Celebrity Shock of Ranking The Stars. Maar de band met voetbal bleef, 2BE gebruikt hem als analyticus bij wedstrijden van de Champions League en sinds kort is hij ook verslaggever bij RSCA TV, waar zijn interviews best kritisch zijn, zeker voor een huismerk.
...

Volgende maandag start een nieuwe reeks op Eén. Centraal staan daklozen die gevolgd worden op weg naar hun WK, de Homeless World Cup. Zo heet ook het programma. Meer dan een jaar was productiehuis De Mensen, producent van onder meer Studio 1 en Blokken, bezig met de opnames. In 2007 zochten ze een bekende figuur om de reeks aan op te hangen en ze kwamen uit bij Gilles De Bilde. De gewezen Gouden Schoen en spits van Aalst, Anderlecht, PSV en Sheffield Wednesday rolde nadien vanwege zijn bekende en volgens veel vrouwen niet onleuke smoeltje de mediawereld in en was daar verdienstelijk in niemendalletjes als Sterren op de dansvloer, Celebrity Shock of Ranking The Stars. Maar de band met voetbal bleef, 2BE gebruikt hem als analyticus bij wedstrijden van de Champions League en sinds kort is hij ook verslaggever bij RSCA TV, waar zijn interviews best kritisch zijn, zeker voor een huismerk. Maar eerst: wat mogen we verwachten van een reeks over daklozenvoetbal? En welke rol speelt hij daarin? "Ik mag zeggen dat ik trainer ben geweest van de Belgische nationale ploeg", lacht De Bilde. "Wat je mag verwachten ... Ik ben naast trainer ook een beetje het gezicht van het programma. Het was verre van evident, zeker in het begin. Ik kom nu ook niet uit een gegoed milieu, maar zo erg als die gasten was het evenmin. Homeless, het woord zegt het zelf. Veel jongens sliepen op straat toen ik ze leerde kennen. Het is geen vrijblijvend entertainment, het programma heeft ook een sociale inslag. De bedoeling was die gasten weer een beetje structuur in hun leven te geven. "In het begin weet je niet waarin je jezelf smijt. Men had me verwittigd dat het soms confronterend zou zijn, wat we zouden zien, meemaken, draaien. Betrokkenheid ook, de band die we gingen creëren. Ik had veel vraagtekens. De World Cup in Mel-bourne was voor die gasten, net zoals voor mij, een eindpunt en de 'bekroning'. Maar zet dat laatste gerust tussen aanhalingstekens, de weg ernaartoe was zwaar." Gilles De Bilde: "Neen, dat kun je niet vergelijken. Waar die gasten dagelijks doorheen moeten, is nog heel wat anders dan de harde momenten en miserie die ik heb meegemaakt. Een van de jongens die uiteindelijk niet is meegegaan, hebben we gefilmd tijdens de zomer. Na de training pakte hij zijn tas en trok naar de Schelde. Daar legde hij zijn kartonnen matje open, zijn slaapzak, en zo bracht hij de nacht door. Die pakte dat nog positief op ook, je hoort hem in de uitzending zeggen: wat kun je nog beter hebben? In de openlucht slapen, aan het water ..." "Dat is het, hé. We hebben ook in de winter jongens gefilmd, bij de soepbedeling. Daar arriveren bij vriestemperaturen gasten in T-shirt en op sandalen. We volgden er eentje die het Centraal Station binnenstapte en zei: ik vind niks meer om te slapen, alle centra zijn volzet. Een hotel was te duur. Ik vroeg hem: wat ga je nu doen? Wel, antwoordde hij, een plekje zoeken bij de verwarmingsbuizen en proberen het zo goed mogelijk warm te krijgen. Gelukkig zijn ze in de winter wat toleranter en gooien ze die jongens niet zomaar de straat op." "Ik heb heel veel kleren uitgedeeld, maar op een gegeven moment moet je ... "Plots komt het wel héél dichtbij. Als je in de winter naar huis rijdt en je ziet je kinderen, je gezin. Alles lijkt zo vanzelfsprekend. Je eten staat klaar, 's avonds een bed, tv in een verwarmde kamer, comfort. Die mannen hebben dat niet. Sommigen leefden in een studio, maar zonder verwarming. Bijkomend probleem was vaak hun drugsverslaving. In het begin weet je niet hoever je met zo'n gast mag gaan. Wat kun je zeggen, wat niet? Hoe moet je die aanpakken? Maar gaandeweg word je ook daar beter in. De opnames zijn al twee maanden gedaan, maar af en toe zoek ik de jongens nog eens op." "Extra probleem. De meesten niet. Op een gegeven moment moesten we een selectie maken van tien uit een groep van twintig die op regelmatige basis kwamen trainen. Ik ging daarbij uit van hun kwaliteiten als voetballer, maar de mensen van het centrum, van de organisatie die dagelijks met hen werkte, opteerden voor de jongens met de meeste inzet en planning. Het productiehuis koos uiteraard voor de mensen met het strafste verhaal. Dat allemaal in mekaar puzzelen was niet evident, uiteindelijk boette je wat aan kwaliteit in wat betreft voetbal. Daar moest ik ook in groeien. Je wilt winnen, dat zit in je, maar gaandeweg moet je dat laten varen. Uiteindelijk was er maar één echt goeie sjotter en die was ook nog eens geblesseerd aan de knie." "Al zes jaar is de organisatie Homeless World Cup bezig met dit project. De grote baas, een oud-journalist, had een sociale aanleg en zag in Ierland veel miserie. Daar wilde hij wat aan doen. Inmiddels is zijn project heel groot geworden, ik geloof dat in Australië 56 landen deelnamen. Zij beweren dat 79 procent van de mensen die deelnemen, achteraf opnieuw goed terechtkomen, een job vinden, van hun verslaving afraken, voor problemen een oplossing vinden." "Alternatieven, want in principe hebben ze niks. Ze werken niet, hebben geen leven, hangen rond op straat, drinken, zetten uit verveling een shot." "Zoiets varieert heel sterk. Je hebt erbij van wie je zegt: het is niet moeilijk dat jij op straat raakt. Er zit in het programma iemand die werk krijgt, maar dan niet komt opdagen, of de dag voordien in de drank vliegt en vergeet dat hij 's anderendaags moet werken. Dat zijn probleemgevallen die blijven. Maar er zijn er ook van wie je je afvraagt hoe het in godsnaam mogelijk is. Er is een gast bij, die had werk, een gezin, alles. Maar op een bepaald moment verliest hij zijn job en zijn inkomen. Daar komen op den duur thuis problemen van. Hij wordt door zijn vrouw op straat gezet en binnen de kortste keren had hij niks meer." "Helemaal anders! Dat programma was me contractueel helemaal anders voorgesteld dan wat de realiteit uiteindelijk was. Ze hadden me alles voorgespiegeld als een tiendaagse in Thailand, vanuit het standpunt van de BV die het land ontdekt. Maar zo bleek het helemaal niet. Gelukkig hebben we alles achteraf in der minne kunnen regelen." "Ja. Gelukkig had ik een contract. Ik belde mijn advocaat vanuit Thailand en hij raadde me aan terug te keren naar België. Dat deed ik uiteindelijk niet, omdat je alle verdere samenwerking op de helling zet. Maar ik wilde hen wel laten voelen dat ik niet akkoord ging met wat ze voorstelden." "Daar is het mee begonnen. Eigenlijk begon het met de vraag of ik een dag of vijf wilde vasten. Stond niet in het contract, dus weigerde ik. Uiteindelijk zouden ze voor tv doen alsof ik vastte, terwijl het niet zo was. Toen kwamen er andere vragen, uitdagingen. Sommige tof, ik heb nooit een betere massage in mijn leven gehad als die Thaise." "Neen, neen. ( lacht) Wel intens: een meisje van 1,60 m, zo mager als iets, die je lichaam in alle hoeken en bochten wrong en haar ellebogen in je knieholten plantte. Maar die darmspoeling ... Een buis in mijn kont laten steken ... Ik vroeg hen of ze wel bij hun volle verstand waren. Voor tv dan nog. 'We gaan dat mooi in beeld brengen', was het antwoord. ( lacht) Mooi niet." "Ik heb nog veel geweigerd. Ik probeer te doen wat me aanstaat." "Die cultuur hebben wij niet. Ik weet niet of het waar is, maar Lineker heeft vier tot zes tekstschrijvers. Die budgetten zijn heel anders. Ik weet het niet, ik ben niet zo'n carrièreplanner. Er zijn wat mogelijkheden en ik heb er al met mensen van productiehuizen over gepraat. Ik moet opletten met wat ik doe, waarschuwen zij. Nu heb ik nog steeds het imago van de voetballer die wat anders doet, ik kom er nog mee weg. Maar op een gegeven moment krijg je een bepaalde stempel en voor je het weet, is het te laat." "Ja." "Moet kunnen. Het is niet omdat ik voor RSCA TV werk dat ik plots een fan van Olivier moet zijn. Ik was als speler in interviews ook niet altijd meegaand. Zo krijg je een eigen karakter." "Ik heb Herman Van Holsbeeck al geïnterviewd en achteraf had ik het gevoel dat ik in de vraagstelling misschien iets té negatief was. Maar het was na de winterstop, toen ze voor de beker verloren van Mechelen en in de competitie thuis van Cercle. Als het niet goed is, ís het niet goed. Dan moet je niet zeggen dat het matig was, vind ik. Dus, ja, kritisch moet kunnen." "Neen, want als ik naar Stéphane Pauwels kijk op de Franstalige Studio 1, stoort me dat. Die is volgens mij alleen genomen omwille van de controverse. Dat irriteert mij. Moet het dan áltijd controversieel zijn? Uiteindelijk moet je die analyticus niet belangrijker maken dan hij is. Ieder zijn stijl. "Alles is afhankelijk van de situatie. Werken voor VTM is anders dan werken voor de VRT. Als ze mij op voorhand zeggen dat we maar drie minuten hebben en je wilt dat, dat en dat zeggen, moet het wel snel gaan. Dan kun je je ding niet volledig ontwikkelen. Maar dat weet je. Anderzijds, als ik naar Studio Sport kijk op Nederland, vraag ik me ook af: moet het echt een halfuur over hetzelfde item gaan? Dan zap je weg, kom je twintig minuten later terug en kun je nog volgen." "Ja en neen. Neen, omdat ik een fan ben van Real en dus alweer een jaar ontgoocheld, op het Europese vlak tenminste. Blijkbaar loopt daar toch wat fout met het transferbeleid. Individueel zou dat een goeie ploeg moeten zijn, maar het komt er niet uit. Alle respect voor Raúl, maar ieder jaar is het wat minder. Vorig seizoen had hij nog een heel goed jaar met achttien goals en in dat licht vond ik het feit dat hij niet voor het EK werd geselecteerd, erover. Maar dat was een uitschieter. Het spel passeert steeds meer langs hem. Je ziet daar toch het ontbreken van VanNistelrooy. Huntelaar was niet speelgerechtigd, Higuaín is niet de doelpuntenmaker en Raúl niet meer. Cannavaro wordt een jaartje ouder. Gelukkig is er nog een super Casillas. Ik blijf, in goeie en slechte dagen, een supporter van Real, maar mijn hart bloedt als ik ze bezig zie." "Barcelona is Messi. Elke week weer. Is het geen assist, dan wel een goal. Iedere keer lukt het hem. Elke verdediger weet dat hij naar binnen komt, maar dat gaat zo snel dat het toch lukt. Hoe dominant Cristiano Ronaldo vorig jaar bij Manchester was, zo dominant is Lionel Messi nu bij Barcelona. Eto'o moest weg, samen met Deco en Ronaldinho. Maar hij bleef, teert misschien wat op revanchegevoelens en hij scoort weer. Barcelona is voor mij, als Messi dit niveau aanhoudt, een van de favorieten voor de eindzege. Villarreal is een goeie kwartfinalist, voor mij van het niveau Lyon. Goed tot een bepaalde limiet. Net als Porto. Of Bayern. Net niet." "Het wordt wel saai, maar het is de sterkste competitie. Veel buitenlanders, maar die worden door die Engelse mentaliteit meegesleurd. Manchester United heeft een harde kern Engelsen, maar het verschil wordt er wel gemaakt door de buitenlanders. Ronaldo, Vidic, Berbatov, Park ... Eigenlijk zou de finale Manchester-Barcelona moeten zijn. Met Chelsea als goeie outsider. Maar Chelsea is niet spectaculair. Groot en sterk, maar niet fijn. Drogba, Ballack, dat zijn niet de fijne voetballers. De stijl van de ploeg is heel anders, al waait er blijkbaar wel een nieuwe wind na de komst van Guus Hiddink. Die stelt wél Anelka en Drogba samen op, terwijl Scolari beweerde dat zoiets niet ging. Arsenal zal net tekortschieten, denk ik. Veel jonge gasten. De Premier League liegt niet. Als je ziet hoe ver zij achter staan ... Zij hebben te lang Fábregas moeten missen." "Die waren redelijk rap uitgeteld in eigen land, zodat ze de focus naar Europa konden verleggen. Blijkbaar kunnen die dat makkelijker. Manchester kan dit jaar vijf bekers halen. Dat is waanzinnig. Ferguson, die man raakt blijkbaar niet verzadigd. Dat is de kunst van zowel topvoetballers als toptrainers: scherp blijven, die motivatie blijven houden. Die mentale ingesteldheid waardoor je kunt blijven focussen, ook al heb je alles al gewonnen. Beckham, die gast verhuist naar LA, naar de Amerikaanse competitie." "Ja, een contract van ik weet niet hoeveel miljoen euro. Veertig of zo. Ik zou het ook doen, jarenlang in Europa leven onder stress en dan zo veel verdienen in een competitie die niks voorstelt. Maar dan komt zo'n jongen naar Milaan en zie je dat hij bij de beteren is. Ze mogen van Beckham zeggen wat ze willen, commerciële vent en wat nog, maar hij staat er wel elk weekend. Die blijft die drang vinden. Raúl ook. Bij Ferguson zie je dat ook. Giggs ... Heb je die tegen Inter zien lopen? Respect voor zulke mensen." "Neen, dat is een opvallende trend. Milan vind ik oud, op een paar namen na, Pato bijvoorbeeld. Daar gaat binnen de kortste keren een revolutie moeten plaatsvinden. Inter is hetzelfde verhaal als voor Mourinho, dat blijven achtste finales. Goeie Zuid-Amerikanen, geld, dominantie in Italië, maar in Europa blijft het niet lukken. Juventus is ook oud: Del Piero, Trezeguet, Nedved, dat zijn nog de namen van toen ik voetbalde." "Kun je Messi een spits noemen? Of Cristiano Ronaldo? Die komen vanaf de flanken. Ik vind Berbatov goed, maar er scheelt wat aan. Hij oogt zo nonchalant. Heel balvast en sterk in de duels, maar ik raak niet onder de indruk. Rooney: enorm geëvolueerd, maar soms, als het knopje boven even uitgeschakeld wordt, keert die oude bonker terug en gaat hij met de voet vooruit door. Torres sowieso op die positie. En ondanks alles blijf ik ook Van Nistelrooy bewonderen. Zware blessures gehad, telkens teruggekeerd, alle vraagtekens weggespeeld. Als je zijn statistieken bekijkt, onwaarschijnlijk vind ik die. Zlatan? In de Serie A. Ik zie die af en toe in de samenvatting onwaarschijnlijke dingen doen, maar Europees zakt hij door het ijs. Uit welke hoek hij soms sjot ... Wanhoopspogingen, een bal naar de cornervlag of dertig meter naast. Zielig soms. Drogba is goed, maar van hem ben ik niet wild. Van Persie is bij momenten geniaal, maar wel bij momenten ..." "Ja. Ja zeker. Een geslaagde transfer. Maar ik vind dat hij nog meer aanwezig moet zijn. Hij heeft een goeie mentaliteit, inzet en karakter, hoor ik van Besnik Hasi, met wie ik nog voetbal. Maar bij momenten vind ik hem te weinig aanwezig. Hij moet ook nog beter met de voeten overweg kunnen. De Sutter kan nóg belangrijker worden voor Anderlecht. Hij heeft natuurlijk wel wat achter de rug: kruisbanden, dat is geen stomme blessure." "Ik heb al een gesprek gehad met Herman, maar over scouting en jeugd. Ik zeg niet neen, maar evenmin ja, het is niet iets wat me op dit moment bezighoudt." Sdoor peter t'kint - beelden: jelle vermeersch