David Paas, ex-commercieel manager van Westerlo, relativeert het succes van de Kempenaars, die op zaterdag 21 mei gaan voor bekerwinst tegen Standard.

De bekerfinale moet, liet Herman Wijnants vorige week optekenen, commercieel worden uitgebuit en voor hogere toeschouwersaantallen zorgen volgend seizoen. Een taak voor Jan Caers, de huidige commercieel manager die in zijn studententijd op kot zat met … “mijn vrouw”, zegt David Paas. Toen Westerlo tien jaar geleden de bekerfinale won, speelde David Paas nog bij KRC Genk, maar later zou hij commercieel manager van Westerlo worden. Hoe kijkt hij daar met enige afstand tegenaan?

David Paas: “Bij ploegen van hetzelfde kaliber als Germinal Beerschot, Lierse en Sint-Truiden is de beleving en de passie iets groter, maar Westerlo heeft wel een zekere constante in zijn prestaties en dat geeft rust. Zo heeft elk nadeel zijn voordeel. Het profiel van familiaal, gezellig en pittoresk is een profiel dat Westerlo ook onderscheidt van andere ploegen. Dat is duidelijk. De sponsors die de club heeft, zijn stabiel en die kiezen daar ook voor. Veralu bijvoorbeeld, is misschien al vijftien of twintig jaar sponsor. Dat soort bedrijven kiest voor een bepaalde managementstijl en stabiliteit. Mensen die hun job goed doen, moet je koesteren en die mensen heeft Westerlo. Met bescheiden middelen wordt er efficiënt gewerkt. Je kan niet verder springen dan je stok toelaat.

“Zo’n bekerfinale kan een boost geven, want alles gaat gepaard met sportieve resultaten, maar je kan nooit blijven teren op één succes. Zulke dingen zijn blijvend als de resultaten blijvend zijn. Schaalvergroting zou leuk zijn voor hen, maar als je uit degradatiegevaar blijft en je doet niet mee bovenin, dan word je al snel een grijze muis. Bovendien ligt Westerlo geografisch aan de rand van Noord-Brabant en Limburg dus niet in een regio die binnen die van een krant valt. Het Belang van Limburg schenkt Genk en STVV veel aandacht en Gazet van Antwerpen focust meer op Germinal Beerschot en Lierse. Als je het aantal minuten ziet dat Westerlo op tv krijgt, moet je vaststellen dat het op dit moment een provincieploegje is. Dat en het aantal toeschouwers kan alleen groeien als je elk jaar voor de prijzen meedoet. Kijk naar Cercle Brugge, het is door prestaties van de laatste jaren die boven het maaiveld uitkomen dat ze zijn beginnen mee te tellen en meer toeschouwers kregen. Dat zal Westerlo ook nodig hebben.”

DOOR RAOUL DE GROOTE

“Qua aantal minuten op tv, is Westerlo op dit moment een provincieploegje.”

David Paas

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content