Een gigantische sprong vooruit zou het Franse voetbal dit seizoen maken, hoorde je een jaar geleden in de coulissen. Er waren al Arabieren, Amerikanen en andere investeerders en nu werd ook het mediacontract fors opgewaardeerd: 1,153 miljard euro per jaar kregen clubs uit de Ligue 1, Li...

Een gigantische sprong vooruit zou het Franse voetbal dit seizoen maken, hoorde je een jaar geleden in de coulissen. Er waren al Arabieren, Amerikanen en andere investeerders en nu werd ook het mediacontract fors opgewaardeerd: 1,153 miljard euro per jaar kregen clubs uit de Ligue 1, Ligue 2 en het amateurvoetbal vanaf vorige zomer toegeworpen. Vier jaar lang. De gulle schenkers: beIN Sports, al sinds 2012 actief op de Franse markt, Mediapro en Free (van de group Iliad). Resultaat: groot verloop van spelers vorige zomer (291 in, 268 out). Inkomsten uit transfers voor de twintig eersteklassers: 380 miljoen euro. Uitgaven: 447 miljoen euro. Zes maanden later is het fiasco compleet. Mediapro kon zijn betaalverplichtingen niet nakomen en kondigde in december aan te stoppen met Téléfoot, het nieuw opgerichte kanaal. Gekeken werd naar Canal+, partner van het eerste uur (sinds 1984). In het nieuwe contract had Canal+ geen enkel lot binnengehaald, maar het kocht zich in bij beIN, voor twee wedstrijden per weekend. Canal+ besloot het lot terug aan beIN te geven, wegens te duur. BeIN volgde die redenering, vandaar dat beide partners gevraagd hebben aan de profliga om een nieuwe offerte uit te werken. Voorlopig - tot 7 februari - komen de wedstrijden nog wel live op televisie. Tegen dan hoopt de profliga op een nieuw tv-contract. Het mikt op een cijfer van 600 miljoen, de helft van het vorige contract, wellicht nog lager.