In vergelijking met de FIFA, die een omzet van een miljard euro draait, is de internationale wielerunie maar een bescheiden kmo, met een omzet in 2015 van 'slechts' 31 miljoen euro. Belangrijkste inkomstenbron: de WK's op de weg, piste, veldrijden en mountainbike, die samen vorig jaar zo'n 15,1 miljoen euro opbrachten - dus bijna de helft van de totale omzet.
...

In vergelijking met de FIFA, die een omzet van een miljard euro draait, is de internationale wielerunie maar een bescheiden kmo, met een omzet in 2015 van 'slechts' 31 miljoen euro. Belangrijkste inkomstenbron: de WK's op de weg, piste, veldrijden en mountainbike, die samen vorig jaar zo'n 15,1 miljoen euro opbrachten - dus bijna de helft van de totale omzet. Naast de verkoop van tv-rechten en sponsoring kwam ruim vijftig procent van die 15 miljoen (8,31 miljoen) van de zogenaamde hosting fees, het bedrag dat een stad neertelt om een WK te mógen organiseren. Het grootste deel daarvan nam Richmond, waar Peter Sagan de regenboog veroverde, in 2015 voor zijn rekening. Hoeft het gezegd dat het wegwereldkampioenschap cruciaal is voor de UCI om haar balans enigszins te doen kloppen - veel meer dan bijvoorbeeld de titelstrijd in het veld, in 2015 goed voor slechts 1 miljoen euro inkomsten? Het maakt de internationale wielerunie dus weinig uit op welke locatie het WK plaatsvindt, als ze maar kan cashen. En dat is met Doha, de hoofdstad van Qatar, meer dan ooit het geval. Via hoofdsponsor United Development Company's (UDC) zou de woestijnstad naar verluidt zo'n 14 miljoen euro hebben neergeteld. Peanuts voor de Qatari's om The Pearl, het kunstmatige eiland uitgebaat door UDC, wereldwijd te promoten. Bij de toewijzing van het WK in 2012 bleek Doha dan ook de enige kandidaat... UCI-voorzitter Brian Cookson had er vorige herfst, in een interview met website CyclingTips, geen moeite mee om toe te geven dat de inkomsten 'een belangrijke factor' waren geweest bij de toekenning. Maar, nuanceerde hij: 'Het gaat níét om de UCI rijker te maken, maar om een high quality event te organiseren in een werelddeel dat in het wielrennen wil investeren. Die investeringen kunnen we onmogelijk negeren als we het profwielrennen economisch rendabeler willen maken. Wie weet hebben we binnen een paar jaar een profploeg gesponsord door een grote Arabische luchtvaart- of oliemaatschappij.' Een jaar na het interview is dat team al een feit: onder meer Vincenzo Nibali zal in 2017 rijden voor Bahrein-Merida, een initiatief van prins Nasser bin Hamad Al Khalifa. Die is al in verband gebracht met folterpraktijken. Maar ook dat zal de UCI worst wezen. DOOR JONAS CRETEURMaakt niet uit waar het WK plaatsvindt, als de UCI maar kan cashen.