8u15

Ik sta op. Meestal eet ik 's morgens een boterham met choco of gewoon een banaan. Nadien poets ik mijn tanden en pak ik mijn fiets om naar de topsporthal in Gent te vertrekken.
...

Ik sta op. Meestal eet ik 's morgens een boterham met choco of gewoon een banaan. Nadien poets ik mijn tanden en pak ik mijn fiets om naar de topsporthal in Gent te vertrekken. In de turnzaal doe ik mijn trainingsoutfit aan. Als er nog tijd is, ga ik wat liggen op de matten om met anderen te babbelen voor de training start. De training begint met een individuele opwarming: we lopen ongeveer drie à vijf minuten. Nadien maken we alle spieren goed los en doen we ook buikspieroefeningen gevolgd door een beetje kracht- en handenstanden aan de brug. Rond 9.45 uur begin ik aan de toestellen zelf. Meestal doe ik eerst het paard met bogen, dan de ringen, om te eindigen met de sprong. Voor ik echt begin, ga ik met mijn coach Dirk Van Meldert bespreken wat ik precies moet doen om in vorm te raken voor het WK. De training is bijna afgelopen. Ik ga op de vloer goed stretchen en nadien even langs bij mijn kinesist. Samen met mijn turnmaten Tomas Thys, Jonas Toeback, Daan Kennis en Donna-Donny Truyens vertrek ik naar de cafetaria waar we samen rustig iets kunnen eten. Terug naar mijn kot - ik studeer bedrijfsmanagement aan de Artevelde Hogeschool - waar ik een beetje ga ontspannen voor de tweede training. Meestal bekijk ik een serie of een film en ga ik nadien een klein dutje doen. Ik eet nog een koekje of een stuk fruit om nog wat energie te hebben voor de training. Terug naar de topsporthal. De tweede training is gestart. Zoals vanmorgen doen we een opwarming van vijftien minuten. Dan beginnen we met de vloer, gevolgd door de brug om te eindigen met de rekstok. We mogen zelf kiezen met welke toestellen we starten, meestal neem ik de vloer. De tweede training is gedaan. Ik bespreek met mijn trainer of ik nog iets moet doen op het vlak van kracht of uithouding. Op het einde van de training ga ik nog vijf à tien minuten lopen zodat mijn uithouding nog verbetert. Dan drink ik nog een shake voor de recuperatie en stretch nog even zodat mijn spieren niet stijf zullen zijn de volgende dag. Ik ben terug op mijn kot! Ik ga direct douchen. Dat doet echt deugd na een zware trainingsdag. Nadien maak ik wat eten klaar en dan doe ik een beetje wat ik wil. Meestal is dat gewoon relaxen voor de tv of de computer... Tijd om te slapen, want morgen moet ik goed uitgerust zijn voor de volgende training! DOOR STEVE VAN HERPE