Benieuwd of Bart Goor Berlijn nog altijd zo'n geweldige stad vindt. Niet mee mogen doen op Westerlo, gemener kan een coach niet handelen. Die Jürgen Röber is een hond, dat is hierbij officieel. Is wel op kerstmis geboren, maar de diepere betekenis van die dag is blijkbaar aan hem voorbijgegaan. Anderlecht zou al die kerels terug moeten inhuren : Goor, Dheedene, Radzinksi. Ze komen bij hun nieuwe teams de komende maanden toch niet meer van de bank. Als ze er al mogen op zitten. Wij zeggen : ...

Benieuwd of Bart Goor Berlijn nog altijd zo'n geweldige stad vindt. Niet mee mogen doen op Westerlo, gemener kan een coach niet handelen. Die Jürgen Röber is een hond, dat is hierbij officieel. Is wel op kerstmis geboren, maar de diepere betekenis van die dag is blijkbaar aan hem voorbijgegaan. Anderlecht zou al die kerels terug moeten inhuren : Goor, Dheedene, Radzinksi. Ze komen bij hun nieuwe teams de komende maanden toch niet meer van de bank. Als ze er al mogen op zitten. Wij zeggen : sale and lease back. Het idee komt van Etienne Schouppe, de baas van de Spoorwegen. Wij zullen het u kort uitleggen. Ge hebt bijvoorbeeld een locomotief. Hoe, dat heeft geen belang. Ge verkoopt die locomotief aan een Duits of een Engels bedrijf voor laten we zeggen twintig miljoen frank. Hierna huurt ge hem van diezelfde firma terug voor een half miljoen per jaar. Voilà. Op deze manier hebben wij Schouppe dat eens horen uitleggen op het Journaal. Eén ding hebben wij nooit begrepen, en de vraag werd ook door de reporter van dienst gesteld : wat is die Engelsman dan met zijn locomotief, die na tien jaar volledig doorgeroest en onbestuurbaar is geworden ? Het antwoord van Schouppe : "Dat moet ge u niet aantrekken. Wat die Engelsman bezielt is zijn zaak." Als op deze eenvoudige wijze de Belgische Spoorwegen rendabel kunnen worden gemaakt, dan moet een topclub als Anderlecht niet aarzelen dit voorbeeld te volgen. De Société Nationale des Chemins de Fer Belges is trouwens al lang een vriend van het huis. Verkoop dus Goor aan de Duitsers, zoals het VNV indertijd de Vlaamse ziel, en huur hem voor veel minder geld terug. Pas ditzelfde systeem toe op Didier Dheedene en Tomasz Radzinksi, en de tweede ronde van de Champions League is een feit. En Anderlecht moet dringend ophouden met over "het vangnet van de Uefacup" te spreken. Het is de tweede ronde van de Champions League die gehaald moet worden, niet de Uefacup. Dat ze maar allemaal goed opletten of Lokomotiv Moskou is nog met die tweede plaats weg. Kan het voetbal dus iets leren van de IJzeren Weg, dan is het omgekeerde evenzeer waar. Want wat lezen wij ? De NMBS overweegt om stations en treinen enkel toegankelijk te maken voor mensen met een badge. Zo hoopt men de agressie tegen te gaan. Wordt iemand lastiggevallen in een trein, dan moet de computer via de registratie van de gebruikte badges meteen naam en adres van de mogelijke daders kunnen geven. En wie zich misdraagt komt op de zwarte lijst en mag geen station meer in. Schitterend idee. Voor de praktische uitvoering kan de NMBS zich maar wenden tot één adres: de profliga !