In de laatste episode van een eindeloze reeks conflicten rond de Pro Tour besliste de UCI om klacht neer te leggen bij de Europese Commissie tegen de organisatoren van de drie grote rondes (G3). "Ze vormden een kartel om hun dominante positie in het profwielrennen te beschermen en de ontwikkeling van de UCI Pro Tour te saboteren", aldus de UCI. "Hun handelwijze schaadt de belangen van de teams, de renners en het wielrennen in het algemeen. De UCI ondernam herhaaldelijk pogingen om de organisatoren in een constructieve dialoog te betrekken. Maar zij weigeren pertinent elke samenwerking, zodat we ons genoodzaakt zien de zaak voor de Europese Commissie te brengen....

In de laatste episode van een eindeloze reeks conflicten rond de Pro Tour besliste de UCI om klacht neer te leggen bij de Europese Commissie tegen de organisatoren van de drie grote rondes (G3). "Ze vormden een kartel om hun dominante positie in het profwielrennen te beschermen en de ontwikkeling van de UCI Pro Tour te saboteren", aldus de UCI. "Hun handelwijze schaadt de belangen van de teams, de renners en het wielrennen in het algemeen. De UCI ondernam herhaaldelijk pogingen om de organisatoren in een constructieve dialoog te betrekken. Maar zij weigeren pertinent elke samenwerking, zodat we ons genoodzaakt zien de zaak voor de Europese Commissie te brengen."De klacht komt er nadat de G3 vorige maand opnieuw met een eigen reglement voor hun elf wedstrijden in de Pro Tour kwamen aanzetten. Slechts achttien van de twintig Pro Tourploegen krijgen zeker startrecht in de wedstrijden van de G3, waartoe naast de Tour, Giro en Vuelta ook Parijs-Nice, Tirreno-Adriatico, Milaan-Sanremo, Parijs-Roubaix, de Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik, Parijs-Tours en de Ronde van Lombardije behoren. Astana en Unibet. com, de twee nieuwkomers in het Pro Tourpeloton, moeten telkens rekenen op één van de vier wildcards. Astana kreeg al wildcards voor alle grote rondes. Bij Unibet.com is er voorlopig nog geen nieuws met betrekking tot de grote rondes. Maar Parijs-Nice, de openingswedstrijd van het Pro Tourseizoen, ziet de ploeg alvast aan zich voorbijgaan. Om de UCI te tonen dat het haar menens is, gaf organisator ASO de laatste wildcard aan Agritubel. Na twee jaar strijden voor een Pro Tourlicentie en een investering van acht miljoen euro per jaar dreigt Unibet.com het komende jaar de speelbal te worden van het aanhoudende gevecht tussen de twee grootste machtsblokken in het wielrennen. Vanaf 2008 zijn overigens slechts zestien Pro Tourploegen zeker van een toegangsticket voor de wedstrijden van de G3. In maart van dit jaar zullen de G3 met de ploegen onderhandelen over de selectiecriteria, die zouden hoofdzakelijk afhangen van "de prestaties van de voorbije twee jaar". Het is niet duidelijk of de G3 een eigen klassement zullen opstarten, dan wel het huidige Pro Tourklassement zullen hanteren als selectiecriterium. Met de klacht van de UCI bij de Europese Commissie lijkt het geruzie van weleer nu definitief over te gaan in een juridisch steekspel. In november vorig jaar diende de AIOCC, de vereniging van wedstrijdorganisatoren, al een klacht in bij de Commissie omtrent de wettelijkheid van het 'gesloten karakter' van de Pro Tour. Tachtig procent van de 87 aanwezige organisatoren gaf aan niet achter het concept van een beperkt aantal topwedstrijden voor een beperkt aantal topploegen te staan. UCI-voorzitter Pat McQuaid toonde zich in L'Equipe echter gerust : "We hebben alle vertrouwen in onze visie op de Pro Tour en geloven dat het systeem eerlijk is. We zijn klaar om de autoriteiten van de Europese Commissie alle details en informatie te geven die ze nodig hebben." Het is vooralsnog niet duidelijk wat de Europese Commissie met de ingediende klachten zal doen. Indien de Europese wetgeving werd overtreden, kan de zaak voor het Europees Hof van Justitie gebracht worden. Maar de Commissie kan ook een bemiddelende rol opnemen en proberen een nieuwe akkoord te onderhandelen tussen de UCI en de G3. DOOR LOES GEUENS