Woensdag, 13 januari, werd in Abu Dhabi de finale van het eerste WTA-toernooi van 2021 gespeeld. Een WTA Tour die qua format en qua marketing grondig hervormd werd.

Nog meer dan de ATP Tour bij de mannen had de Women’s Tennis Association in het coronajaar 2020 te lijden onder alle afgelastingen. Het zag de helft van de toernooien in rook opgaan. Met name de afgelasting van de WTA Finals in het Chinese Shenzhen sloeg een groot gat in de jaaromzet.

Om zich in het nieuwe seizoen 2021, met ook al een uitgestelde Australian Open (op 8 februari), bij het grote publiek en bij sponsors beter te positioneren hervormde de WTA zijn nieuwe kalender van ruim vijftig toernooien. Inclusief opnieuw een toer in China, mét WTA Finals in Shenzhen. Al die toernooien worden voortaan onder dezelfde noemer onderverdeeld als in de ATP Tour, met WTA 1000, WTA 500, WTA 250 en WTA 125-toernooien (alleen de vier grandslams staan los van de WTA/ATP).

Hoewel de puntenverdeling en het prijzengeld hetzelfde blijft, is dat een teken van een (iets) betere samenwerking tussen de twee tennisbonden. Die waren in het verleden immers niet altijd de beste partners. Roger Federer ijverde in een serie tweets in april zelfs voor een fusie tussen de WTA en ATP. Zover zal het (voorlopig) niet komen.

Daarnaast lanceerde de WTA voor het eerst in tien jaar ook een nieuw logo en een nieuwe marketingcampagne, genaamd ‘ WTA For The Game/For the Passion‘. Daarin geven speelsters via een serie video’s inzage in hun levensverhaal. Het moet hen beter bekendmaken bij de occasionele tennisfans.

Voor meer nieuws zie www.sportmagazine.be

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content