De dominantie van Antonio 'Tony' Cairoli in de MX1 is ronduit verschroeiend. Met vier overwinningen op rij heeft de Siciliaan al 108 punten voorsprong op de Belg Clément Desalle. Niemand twijfelt eraan dat Cairoli straks zijn zevende wereldtitel gaat veroveren. Door zijn spectaculaire rijstijl en indrukwekkende snelheid lijkt hij een maat te groot voor zijn tegenstanders. Belgisch bondscoach Joël Smets: "Motorcross is een sport waarbij alles draait rond snelheid. Cairoli beschikt over een grote dosis basissnelheid. Als een opponent dezelfde snelheid wil ontwikkelen, moet die daarvoor meer energie verbruiken, met als gevolg dat de concurrentie meestal eerder door zijn reserves heen zit.
...

De dominantie van Antonio 'Tony' Cairoli in de MX1 is ronduit verschroeiend. Met vier overwinningen op rij heeft de Siciliaan al 108 punten voorsprong op de Belg Clément Desalle. Niemand twijfelt eraan dat Cairoli straks zijn zevende wereldtitel gaat veroveren. Door zijn spectaculaire rijstijl en indrukwekkende snelheid lijkt hij een maat te groot voor zijn tegenstanders. Belgisch bondscoach Joël Smets: "Motorcross is een sport waarbij alles draait rond snelheid. Cairoli beschikt over een grote dosis basissnelheid. Als een opponent dezelfde snelheid wil ontwikkelen, moet die daarvoor meer energie verbruiken, met als gevolg dat de concurrentie meestal eerder door zijn reserves heen zit. "Een andere sterkte is zijn zelfvertrouwen. Na het behalen van zes wereldtitels laat hij zich niet snel meer verontrusten. Zoals in de afgelopen GP in Duitsland. Desalle zet een zeer sterke eerste reeks neer en Cairoli had moeite om het tempo te volgen. In de laatste reeks stelt hij dan orde op zaken en schrijft de overwinning op zijn naam. Hij is dan ook enorm ambitieus en gemotiveerd. Net als in de andere sporten hangen die twee aspecten nauw samen. Vaak trekt degene die er het meest in gelooft het laken naar zich toe. Ik heb de indruk dat als het tot een duel komt, het verlangen om de strijd te winnen bij Cairoli het grootst is." Tony is verlekkerd op snelheid en motoren, een passie die hij erfde van zijn vader Benedetto. Als jonge kerel maakte die met zijn vespa de straten van Patti, Messina, onveilig. Hij werd al snel uitgenodigd om te participeren aan professionele wedstrijden, maar zijn vader had hier geen oren naar en hield de deelname tegen. Benedetto bleef bevangen met het racevirus en kocht voor de vierde verjaardag van zijn zoon een Itajet 50-crossmotor. Cairoli bracht uren door op een circuit voor hun huis en drie jaar later reed hij zijn eerste race. Na diverse regionale titels nam hij in 2002 deel aan zijn eerste wereldkampioenschap motorcross in de 125cc-klasse. Eind 2003 verhuisde hij naar de Italiaanse hoofdstad en tekende hij een contract voor het Red Bullteam van Claudio De Carli. Op aanraden van De Carli trok hij naar Lommel om in het zand te leren rijden. Sinds dan doet die stad dienst als zijn uitvalbasis tijdens het motorcrossseizoen. Met twee wereldtitels in de MX2 en vier titels in de MX1 is Cairoli een van de succesvolste renners sinds de oprichting van de MX1 in 2004. En het einde van zijn carrière is nog niet in zicht. In september wordt de Italiaan 28 jaar. Het record van Stefan Everts lijkt voor het grijpen te liggen. Joël Smets vindt dat moeilijk te voorspellen: "Toen Stefan in 2006 afscheid nam van de sport had ik nooit gedacht dat iemand zo snel in zijn buurt zou komen. Maar na dit wereldkampioenschap zijn er nog altijd drie over. Ik denk wel dat Cairoli de capaciteiten heeft om het record effectief te evenaren of misschien zelfs te verbeteren, maar eigenlijk hoop ik dat dit niet het geval zal zijn. Voor de populariteit van een sport is het niet goed dat iemand zo dominant is, denk maar aan de glorieperiode van Michael Schumacher in de formule 1. Ook dit seizoen zijn er nog vier wedstrijden. Desalle heeft bewezen dat hij het in zich heeft om Cairoli het vuur aan de schenen te leggen en zou hem nu toch minstens één GP moeten kunnen ontfutselen. Net als de Fransman Gautier Paulin beschikt hij over het talent en de conditionele bagage om Cairoli van de zege te houden en om in de nabije toekomst de titel te veroveren." DOOR JASMIEN SCHAEVERS