Knack: De laatste jaren werden er erg strenge geluidsnormen ingesteld voor competitiemotoren.

Geboers: Een tiental jaar geleden is men van tweetaktmotoren overgeschakeld op viertakt. Dat gebeurde onder invloed van de milieulobby. Viertakt geeft een mooiere verbranding, vandaar.

Maar wat men over het hoofd heeft gezien, is dat het geluid van viertaktmotoren veel verder draagt dan dat van tweetakt, ook al zijn ze op zich niet noodzakelijk luider. Het viel te verwachten dat de omwonenden zouden gaan klagen.

Ondertussen zijn de geluidsnormen bijgesteld. Dat heeft van de industrie een ernstige inspanning gevergd, maar de investeringen hebben wel opgebracht. De nieuwe motoren zijn veel minder luid.

Nu is het alleen hopen dat de overheid die inspanning beloont en ons helpt om de problematiek van de oefenterreinen op te lossen. Ik hoop ook dat de omwonenden zich niet te sterk gaan fixeren op vroegere ervaringen, want de overlast zou de komende jaren echt enorm moeten verminderen.

Vindt de tiener die nu wil beginnen met motorcross wel een plek waar dat kan?

Geboers: Nee. Hopelijk heeft zo'n jongen gemotiveerde ouders die hem naar circuits in Frankrijk, Nederland of Wallonië willen voeren, want in Vlaanderen zal hij niet gauw een beschikbaar oefenterrein vinden. Dat is erg voor een sport die toch veel betekent in en voor Vlaanderen. Ik hoop dat de politici dat tijdig inzien.

Er is nood aan zones waar je geluidshinderlijke sporten mag beoefenen. Ik verdedig nu de motorcross, maar wie wil karten, modelvliegen of kleiduifschieten kent dezelfde problemen.

(JVB)