De belangrijkste ingrepen voor 2013 raken op de een of andere manier aan een van de troeven van het team van wereldkampioen Sebastian Vettel. Over een paar weken beginnen in het Spaanse Jerez de eerste wintertests ter voorbereiding van het nieuwe F1-seizoen, dat op 17 maart in Melbourne begint.

Zoals altijd is het ook nu uitkijken naar de (nieuwe?) machtsverhoudingen. Omdat alle teams met nieuwe auto's op het asfalt verschijnen, maar vooral omdat het reglement ieder jaar wijzigt.

Neusvleugel & dubbele DRS

Dit seizoen zijn de veranderingen niet zo ingrijpend. 2013 wordt immers niet meer dan een overgangsjaar naar 2014, wanneer de V8-motoren van 2,4 liter worden vervangen door een zescilinder turbo van 1,6 liter. Wat veel ingrijpender gevolgen zal hebben.

Het neemt niet weg dat ze er bij Red Bull niet gerust in zijn. De belangrijkste ingrepen voor 2013 raken immers op de een of andere manier aan een van de troeven van Vettels team.

Zoals de neusvleugel die veel stijver moet zijn: vorig jaar werd gefluisterd dat die van Red Bull net strak genoeg stond om door de test te raken maar op hoge snelheid toch flexibel werd en zo een voordeel opleverde. Voorts wordt de dubbele DRS verboden. Het systeem werd door Mercedes bedacht, maar in de tweede helft van vorig seizoen maakte Red Bullingenieur Adrian Newey het verschil met zijn versie van het concept. (JB)

De belangrijkste ingrepen voor 2013 raken op de een of andere manier aan een van de troeven van het team van wereldkampioen Sebastian Vettel. Over een paar weken beginnen in het Spaanse Jerez de eerste wintertests ter voorbereiding van het nieuwe F1-seizoen, dat op 17 maart in Melbourne begint. Zoals altijd is het ook nu uitkijken naar de (nieuwe?) machtsverhoudingen. Omdat alle teams met nieuwe auto's op het asfalt verschijnen, maar vooral omdat het reglement ieder jaar wijzigt. Neusvleugel & dubbele DRSDit seizoen zijn de veranderingen niet zo ingrijpend. 2013 wordt immers niet meer dan een overgangsjaar naar 2014, wanneer de V8-motoren van 2,4 liter worden vervangen door een zescilinder turbo van 1,6 liter. Wat veel ingrijpender gevolgen zal hebben. Het neemt niet weg dat ze er bij Red Bull niet gerust in zijn. De belangrijkste ingrepen voor 2013 raken immers op de een of andere manier aan een van de troeven van Vettels team. Zoals de neusvleugel die veel stijver moet zijn: vorig jaar werd gefluisterd dat die van Red Bull net strak genoeg stond om door de test te raken maar op hoge snelheid toch flexibel werd en zo een voordeel opleverde. Voorts wordt de dubbele DRS verboden. Het systeem werd door Mercedes bedacht, maar in de tweede helft van vorig seizoen maakte Red Bullingenieur Adrian Newey het verschil met zijn versie van het concept. (JB)